Jump to content
Ferex

Vision slide spey linor, åsikter.

Recommended Posts

Impulsköpte en slide spey 135 7/8 33gram.

Någon som har provat dessa linor och hur funkar den med sjunkande polytafsar? :) 

7 hours ago, hcw.Lidman said:

Funkade inte bra för mig men kan vara skoj att kasta med.

Lämna tillbaka om du kan... 

Vad var det du kände inte funkade bra? 

Svårt att kasta långt och blev sämre med polyleader 5' eller 15'. Jag har en slide spey 10/11 och testade iofs på ett klent #10 15' för 2 år sedan. Bara fiskat scandi sedan dess

Vad har du för spö? Tror min slide speylina var 16.5m och 46g.

Har nu ett zephrus 10/11 och tydligen ska en longbelly carron 9/10 passa så kanske borde göra ett nytt försök med slide spey  eller beställa en carron...

• Thanks 1

14 minutes ago, hcw.Lidman said:

Svårt att kasta långt och blev sämre med polyleader 5' eller 15'. Jag har en slide spey 10/11 och testade iofs på ett klent #10 15' för 2 år sedan. Bara fiskat scandi sedan dess

Vad har du för spö? Tror min slide speylina var 16.5m och 46g.

Har nu ett zephrus 10/11 och tydligen ska en longbelly carron 9/10 passa så kanske borde göra ett nytt försök med slide spey  eller beställa en carron...

Alright jag har ett 13,2 #8 loop medium fast spö jag tänkte prova linan till. Funderar om 33g kan vara aningen lätt. Får prova fick den för 150 spänn så är ju ingen jättestor kostnad om det blir magplask. 

Blir väll mest att fiska med bara monoleader på linan men bra att veta att poly kanske funkar sämre 👍🏻

Jamen för 150kr är det värt att testa, tänkte att du betalat typ 5-6 hundra..  😅

Var ett tag sedan jag testade som sagt men en kort polyleader + en bra bit nylon tyckte jag fungerade bättre än en 15' polyleader.

Det verkar lite knepigt att välja speylina och få vet vad som passar eftersom nästan alla kör scandi/skagit.

Såhär ser det ut på mitt spö:

20190619_092302.jpg

• Like 1

1 hour ago, hcw.Lidman said:

Jamen för 150kr är det värt att testa, tänkte att du betalat typ 5-6 hundra..  😅

Var ett tag sedan jag testade som sagt men en kort polyleader + en bra bit nylon tyckte jag fungerade bättre än en 15' polyleader.

Det verkar lite knepigt att välja speylina och få vet vad som passar eftersom nästan alla kör scandi/skagit.

Såhär ser det ut på mitt spö:

20190619_092302.jpg

Får testa, ja nä hade det inte varit så billigt hade inte impulsen infunnit sig 😉😂

Hmm kanske blir lite lätt med en 7/8 till min då, får återkomma 👍🏻

Ja det är inte det lättaste när moderna linorna har tagit över, kör med både scandi och skagit men tänkte att det kan vara kul å prova en liite längre klump å se hur det känns 😉 Och om med verkar kul så får man köpa en longbelly.