Hoppa till innehåll

Taperad Gladdingtafs anno 1970.


brokenrod

Recommended Posts

Jag har lite tafsmaterial från Gladdings sortiment anno 1970.

Av ren nyfikenhet öppnade jag en taperad 7,5 fot tafs för att se om den var användbar efter så många år , den borde ha varit spröd och inte speciellt hållbar.

Men den visade sig vara väldigt elastisk ,hållbar  och utan linminne !

Ni som har kunskap eller teorier om vad man för använde för material på den tiden kan väl dela med er och upplysa mig och tafsmaterial tillverkarna om det i dessa flourcarbon tider.

//brokenrod 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Samma som idag. Heldragen taperad nylon (monofilament). 

Om den inte varit utsatt för vatten, solljus eller värme (hydrolysis, photolysis, thermolysis) så åldras den inte särskilt fort. Mängden orenheter i produkten påverkar (dvs tillverkningskvalitet).

Oxidering av orenheter som leder till sprickor är säkert ofta det som sätter igång processer som gör nylonet sprött.

Har många gamla spolar nylontippet jag litar på trots hög ålder. (dock inte från 1970 ?) Förvarade enligt ovan. Har relativt ny tippet som hängt med i fiskevästen kort tid som jag skulle lita mindre på. 

Medicinsk nylon får tappa upp till 10% om året, men jag tror inte det är svårt för tillverkarna att klara de kraven.

Provdra alltid ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte för något år sedan några 100m spolar Steelon fishing line i olika grovlekar, till tafs spets material, med imponerande brottstyrka.

0,12mm. har en brottstyrka på 2,55kg,!! vilket jag också testade med våg. Stämde bra.

Men knutarna höll inte för påfrestningen.

Använder alltid dubbel kirurg knut, och med den här linan även trippel kirurg knut, men linan verkar vara för glatt, så knutarna glider upp.

Har alltid gillat Maxima Ultra Green på 100m spolar, med betydligt lägre brottstyrka. 

Har några spolar 0,15 och 0,17 som är mer än 25 år gamla, men de funkar fortfarande ok.

Fick nyligen tag i 100m spole 0,12 , brottstyrka 1,0 kg, men den håller bättre än ovan nämnda. Knutarna tål betydligt mer.

/M.?

 

Redigerad med osdmike
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...