Hoppa till innehåll

Förbud mot stillastående fiske!?


mattew

Recommended Posts

Hej,

Har nu gått och grubblat en aning och känner att jag måste få ett svar på detta.
För et tag sedan var jag och en vän iväg för att testa lite nya vatten i jämtlandsfjällen.
Vi är just inga experter men tycker ändå det är riktigt roligt att få lufta flugan lite i andra vatten än Ljungan där vi normalt fiskar och for därav till Dammån som vi hört ska vara fin.

Inte helt oväntat är det rätt mycket folk där när vi anländer, något som ser ut som guidade turer som delat upp sig längs med ån.
Vi slår upp ett litet läger en bit uppströms för att få lite egen yta där vi kan sätta fast flugan i buskar och träd ostört. 
Rätt som det är kommer en man, kliver över våran utrustning där vi sitter och knyter på en ny taffs. Han kliver ut i ån där vi sitter. Märkligt tyckte vi men brydde oss just inte så mycket då.
Vi vadar ned en bit nedströms där vi snart stöter på samma man som hotar med att sätta flugan i oss om vi inte flyttar på oss.

För att inte reta den redan upprörda mannen kliver vi ur strömmen för att packa prylarna och gå längre uppströms. Under tiden vi packar kommen en grupp "fiskare" (vad jag tror är guider och elev) och frågar vad f*n vi gör där.
Jag citerar de ord som sas: "Det är inte tillåtet att stå still och fiska på ett ställe här, ni måste följa strömmen och fiska på ett indelat område. Ska ni stå på ett ställe är det okej för mig, men då måste ni avbryta ert fiske då vi kommer för att släppa förbi oss, accepterar ni inte det är ni inte välkommen att fiska här!" 

Vi hade fiskekort och stod längst upp i "deras" område, jag hittar inte någon information som säger att vi ej kan stå still och fiska. Har de verkligen rätt att göra så?
Pga den "hotfulla" stämningen tog vi våra saker och for därifrån, men känns mycket tråkigt att inte kunnat utnyttja fiskekortet och få ta del av ett så fint vatten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den upprörda mannen har rätt.

Enligt mig fiskar man Dammån på laxfiskevis, du kastar, swingar/strippar hem flugan, drar in och går ett par steg nedström och kastar igen(Rörligt fiske). Har man då slagit rot och den kommer någon från uppströms så kan det ju bli problem, samma sak om man springer nedström och kliver ut framför en fiskare.

Dammån är lång, det är bara byta ställe om man vill stå still.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis,  jag är helt med på hur du och denna man resonerat.
(Bör tilläggas att vi inte hade koll på att de körde (rörligt fiske) då vi gick nedströms.) 
Denna gång hade vi tagit hänsyn till övriga fiskare precis som jag skriver och vi placerade oss så högt upp som det gick, alltså hade vi inte någon ovan oss där vi stod, mannen kommer sedan och kliver ut där vi står. Kan tycka då att han kunnat kliva ned några meter.
Mina funderingar var inte om han hade rätt eller inte till att bli upprörd, det jag funderar på är snarare om de har rätt att fösa bort oss från platsen? 
Vad jag förstått finns det ingen lag eller regel som säger att du måste köra (rörligt fiske)?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om dom börjat larva sig sådär i Dammån - åk inte dit!.
Visst ska man vara rörlig, inte frysa fast och framförallt inte kliva i "framför" någon som fiskar osv, dvs vanligt fiskevett
MEN strikt laxfiske-rotation med väntebänkar och zoner är totalt överdrivet i den ån. Sträckorna är inte av den karaktären. Det är smygande fick-fiske som gäller där, låt vara med streamer. Och att traska i skogen mellan de höljor som är fiskbara.
Vill man leka laxfiske så är Ammarnäs ljusår bättre alternativ.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aldrig hört talas om det förutom vid laxfiske.

Vad skulle hända om man vill fiska samma sträcka med uppströms torrfluga.

Ska streamerfiskarna bestämma reglerna?

Vad skulle hända om jag känner för att ta ett dopp i värmen. Ska en fiskare tala om för mig om jag får bada eller inte?

Minns en gång då jag och en kompis stod och flugfiskade vid en forsnacke 25 meter ifrån varandra.

Då kommer 2 st. haspelfiskare med plastkula, och ställer sig mitt emellan oss och börjar kasta.

Det var bara att packa ihop, orkar inte hålla på och tjafsa.?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, mattew said:

Mina funderingar var inte om han hade rätt eller inte till att bli upprörd, det jag funderar på är snarare om de har rätt att fösa bort oss från platsen? 

Nej. Bryter man mot de allmänna bestämmelserna som är bestämt för fisket så kan man förlora rätten att utnyttja upplåtelsen (fiskekortet). 

Om ni läst bestämmelserna och inte kände till någon sådan regel verkar det lite osannolikt att det finns en sådan bestämmelse. 

Inom ramen för att någon bryter mot bestämmelser är det ok att tala om för vederbörande att de inte är välkomna eller uppmana dem att gå men att avhysa någon fysiskt kräver lagstöd. 

...men man får inte doppa folk i älven hur som helst heller, vilket hade varit mitt default läge om jag hade varit i din situation...

Redigerad med Troutman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns d nåt tradigare än flugfiskare egentligen... Mest en massa tramsfolk som glömt helt varför man fiskar från första början, mer fokus på fotosessionen, skadade sociala koder, kläder o prylar än själva naturupplevelsen... Flugfiske har numera tagit över förstaplatsen från golfen när d gäller snobbsport, dags o plocka fram golfbaggen igen, fan man skämms ju numera när man kommer gående med ett flugspöt...

baserat på egna upplevelser längs "strömmande vatten" med allmänt svårt folk...

tragiskt...

 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dammån har inga sådana bestämmelser på sin hemsida iaf. Grymt dåligt informerat och svårt att hitta den regeln om det finns en sådan.

Om det inte är skyltat eller informerat vars du kan köpa ditt fiskekort så gäller inga sådana regler.

I de flesta fall skall ett förbud mot stillastående fiske vara skyltat från och med vars den sträckan börjar fram tills att den slutar. Och nerskrivet vid kortköp.

Absolut så finns det oskrivna regler i alla vattendrag som man till en viss gräns kan respektera, och är det en nerskriven bestämmelse så är det befogat att snällt informera om den, men att stå och vara irriterad och säga att man inte är välkommen om man inte följer deras egna påhitt är för mig ofattbart. Alla är inte så pass pigga att de kan springa ner en lång sträcka med strömmen om allt de vill göra är att ta några kast. 

Skriv och säg att du vill ha tillbaka dina pengar pga ”otrevligt bemötande vid vattnet” ifall du inte kan nyttja tjänsten du betalat för. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, Kricke26 said:

Finns d nåt tradigare än flugfiskare egentligen... Mest en massa tramsfolk som glömt helt varför man fiskar från första början, mer fokus på fotosessionen, skadade sociala koder, kläder o prylar än själva naturupplevelsen... Flugfiske har numera tagit över förstaplatsen från golfen när d gäller snobbsport, dags o plocka fram golfbaggen igen, fan man skämms ju numera när man kommer gående med ett flugspöt...

baserat på egna upplevelser längs "strömmande vatten" med allmänt svårt folk...

tragiskt...

 

Kan bara hålla med, en stor anledning till varför jag för 10-talet år sedan la över mitt fiske till spinnfiske efter abborre och gös. Jag klarar inte av alla fjantar man träffar som sitter och luktar på blommor i sina tweed-kavajer och dricker kaffe ur sameslöjdade 1000krs-kåsor. Alternativt lägger upp foton på snyggaste kombon, rulle och spö. Dessa slipper man en kall januarimorgon i mörkret på isen i väntan på gryningen och storabborren. 

Redigerad med John Silver
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Otroligt vad snabbt trådar spårar här. Back to topic. 

: "Det är inte tillåtet att stå still och fiska på ett ställe här, ni måste följa strömmen och fiska på ett indelat område. Ska ni stå på ett ställe är det okej för mig, men då måste ni avbryta ert fiske då vi kommer för att släppa förbi oss, accepterar ni inte det är ni inte välkommen att fiska här!" 

I Dammån finns inga såna regler, iallafall inte vad jag hittat. Visst finns det likheter med storöringfiske och laxfiske men man får inte glömma att alla inte vill fiska streamer och det måste man respektera, finns ju även harr. Tycker du gjorde helt rätt, du visade dem respekt och gick uppströms efter du iakttagit hur de fiskade. Guiderna/elever borde skämmas, i ett vatten som dammån, gimån etc måste det vara ok att fiska både nymf, torrt och streamar. Alla dessa metoder fiskas olika och man kan inte kräva laxmaner. Tycker du skulle stått på dig men förstår att man inte vill bråka. Tråkig historia.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, John Silver said:

Kan bara hålla med, en stor anledning till varför jag för 10-talet år sedan la över mitt fiske till spinnfiske efter abborre och gös. Jag klarar inte av alla fjantar man träffar som sitter och luktar på blommor i sina tweed-kavajer och dricker kaffe ur sameslöjdade 1000krs-kåsor. Alternativt lägger upp foton på snyggaste kombon, rulle och spö. Dessa slipper man en kall januarimorgon i mörkret på isen i väntan på gryningen och storabborren. 

En sak jag lärt mig är att man inte ska värdera andras fiske lägre än sitt egna. De kanske blir lyckligare av att lukta på blommor och dricka kaffe än ta 10 000 kast på en dag. Och handlar fiske inte om i första hand att må bra själv? ;) 

  • Like 7
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med åldern kommer insikten att man inte ska störa sig på andras vanor och beteenden om det inte direkt inverkar på ditt eget välbefinnande. Numera låter jag folk särskriva, säga "igenklien" och till och med fiska med kastflöte...

  • Like 2
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, John Silver said:

Alternativt lägger upp foton på snyggaste kombon, rulle och spö. Dessa slipper man en kall januarimorgon i mörkret på isen i väntan på gryningen och storabborren. 

Haha! Jag känner mig träffad ?

Redigerad med VAK
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, VAK said:

Haha! Jag känner mig träffad ?

Men du går väl inte ner för räkning? Visst är du en man som står för sina val?

Jag känner en person som kör över alla djur han kan med förklaringen att han är en 'riktig jägare'. Han tycker att blommor är fjantiga men är svag för funktionella vapen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now, xps said:

Men du går väl inte ner för räkning? Visst är du en man som står för sina val?

Jag känner en person som kör över alla djur han kan med förklaringen att han är en 'riktig jägare'. Han tycker att blommor är fjantiga men är svag för funktionella vapen...

Sitter i skrivandets stund på väg upp för 2 veckors ensamfiske till fjälls i södra Lappland. Hoppas innerligt att jag slipper träffa annat folk så att jag får njuta av fisket och svinga mina "snyggaste kombon" i fred utan att någon annan jävel ser. Det sista jag vill ägna mig åt när jag är ute i vildmarken är och snacka prylar ?

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, Sahlberg said:

Jag och brorsan ska åka runt och fiska v. 28 och ska avsluta med två dagar i Dammån. Känns som att det är ut i skogen som gäller då, pallar varken trängsel eller drygskallar när jag fiskar. 

Om ni väljer att fiska i de högre belägna områdena, grovt hugget: ovanför trappan -> bydalen så ska det mycket till för trängsel.
Knata till Rismyrströmmen lagom till skymningen och fiska er nedströms under natten

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...