Hoppa till innehåll

Hjälp genom Andasvadaredjungeln. Vadare till mig och min fru


Lessast

Recommended Posts

Hejsan...  

Tänkte införskaffa vadarskor och vadarbyxor till mig och min fru..  budget  högst 4000 tusen kronor   Några tips om vad vi bör köpa och inte köpa? Det är vårat första vadarset..

Hon har storlek 38 och där funderar jag på detta kit  (eftersom det finns i hennes storlek) https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/fladen-maxximus-vadarcombo-filt.html  (

Till mig funderar jag  på detta kit  https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/scierra-x-16000-vadarpaket.html

Bra eller dåligt val, tar tacksamt emot tips!  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago andersg sa:

Efter mer än 30 års vadande så tänker jag, inte så dyra vadare men spara inte på skorna och gärna med gummi sula. Fast jag har bara fiskat i norrländska vatten men där har det fungerat bra.

Tack för svar.....  Jo med 30 års erfarenhet av vadande så vet du nog vad du talar om...  Angående det här med vadarsko.  Du rekommenderar alltså inte med filtsula? Vad för typ av märke på skon rekommenderar/föredrar du, ungefärlig prisklass o.s.v? 

Angående själva vadarställ/vadarbyxa...  Är det för att vadarbyxorna/ställe tenderar att gå sönder du kör på billigare? 
Vilken prisklass på själva vadar byxor/ställe skall ja kika efter? några tips där som kan förenkla det för mig?

Märker även att de är svårt att hitta tsorlekar till frun då hon har mindre storlek..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom föregående inlägg förespråkade gummisula så säger jag FILTSULA ALLA DAGAR I VECKAN..... ?

Har och vadat runt i över 30år och för ca 2-3 år sedan provade jag Patagonia samt Simms skor med gummisula och dobbar och jag höll på o ta död på mig själv varje gång jag vada..... dom var snorhala på varenda sten i vattnet.

Nej inte en chans att jag någonsin köper skor med gummisula igen......

Bara lite input från lilla mig ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Redtag88 sa:

Eftersom föregående inlägg förespråkade gummisula så säger jag FILTSULA ALLA DAGAR I VECKAN..... ?

Har och vadat runt i över 30år och för ca 2-3 år sedan provade jag Patagonia samt Simms skor med gummisula och dobbar och jag höll på o ta död på mig själv varje gång jag vada..... dom var snorhala på varenda sten i vattnet.

Nej inte en chans att jag någonsin köper skor med gummisula igen......

Bara lite input från lilla mig ?

Intressant ändå med att alla föredrar olika... alla tips välkommnas...     Har du någon koll på de  vadarsätt jag bifogade i länken här i inlägget?   några tips som kanske förenklar de för oss då vi skall välja skor och vadare. budgeten vi tänkt är högst 4000 tusen ( 2 set)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Lessast said:

Intressant ändå med att alla föredrar olika... alla tips välkommnas...     Har du någon koll på de  vadarsätt jag bifogade i länken här i inlägget?   några tips som kanske förenklar de för oss då vi skall välja skor och vadare. budgeten vi tänkt är högst 4000 tusen ( 2 set)

Kollade dom två olika seten men har tyvärr ingen erfarenhet av någon av dessa vadare men dom duger säkert åt er under ett antal år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Redtag88 sa:

Kollade dom två olika seten men har tyvärr ingen erfarenhet av någon av dessa vadare men dom duger säkert åt er under ett antal år.

Ja ok förstår!    Angående storlekar och så, något jag bör tänka på? skall jag ta lite större?  blev lite skum på deras tabeller

I denna storlekstabell på scierras .. vilken bör jag välja? http://www.scierra.com/waders/x-16000-chest-wader-stocking-foot/ samt gällande skorna, är de som skostorlek?   Jag köpte t.e.x vanloga vadarstövlarna och där var de en aning jäkla för stora

Jag har t.e.x 

 

skostorlek 42

bröst 98

höft 105 

lår 54

innersöm 72

yttersöm 127

Redigerad med Lessast
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det max 4000 för två ställ tillsammans? Då har ni nog inte så mycket att välja på.

Annars skulle jag säga Visions vadarbyxor. Erkänt bra och prisvärda. Tyvärr har deras skor rykte om sig att inte hålla speciellt länge. Min enda erfarenhet av vadarskor är Simms och de håller många år, även de billigaste (som iofs kostar ca 2000 kr).

Och för att försvåra för dig säger jag gummisula. Jag bytte till gummi för tre år sedan och kommer aldrig gå tillbaka till filt.

Tänk på hur du ska använda skorna. Ska du vandra långa sträckor på land (det gör jag)? Välj gummi. Kommer du köra bil fram till fiskevattnet och sedan röra dig i närområdet? Välj filt. Filt har bättre grepp på algtäckta stenar i och vid vattnet, men blir såphala på t.ex. vått gräs på land.

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Bigsalmon said:

Filt har bättre grepp på algtäckta stenar i och vid vattnet, men blir såphala på t.ex. vått gräs på land.

Jag och min svanskota instämmer... se upp i slänten! Kör filt och har aldrig halkat i vattnet men på land(gräs), inte haft något problem att klättra på sten däremot.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående sula....Kommer ni fiska tidigt på våren någon gång när de finns is på stränderna? 

Om de finns iskanter i sjön eller älven så kan man slita ut helt en filtsula på en dag när man kliver upp på isen med blöta filtsulor o varje steg fryser fast i isen o river bort filt.. 

Där av har jag undvikit filt.. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Bigsalmon sa:

Är det max 4000 för två ställ tillsammans? Då har ni nog inte så mycket att välja på.

Annars skulle jag säga Visions vadarbyxor. Erkänt bra och prisvärda. Tyvärr har deras skor rykte om sig att inte hålla speciellt länge. Min enda erfarenhet av vadarskor är Simms och de håller många år, även de billigaste (som iofs kostar ca 2000 kr).

Och för att försvåra för dig säger jag gummisula. Jag bytte till gummi för tre år sedan och kommer aldrig gå tillbaka till filt.

Tänk på hur du ska använda skorna. Ska du vandra långa sträckor på land (det gör jag)? Välj gummi. Kommer du köra bil fram till fiskevattnet och sedan röra dig i närområdet? Välj filt. Filt har bättre grepp på algtäckta stenar i och vid vattnet, men blir såphala på t.ex. vått gräs på land.

Japp 4 tusen är budgeten..  Vi är ju inga veteraner direkt. så det känns som lite onödigt att lägga mer.

Kikade lite på vision vadarna, såg att det fanns ett set som legade i prisklassen jag tänkt. Vision keeper. är det något att ha? 

Tror det passar bättre med filtsula eftersom jag tror inte ja kommer springa runt så mycket på land.. Halkar hellre på land än i vattnet. lite så jag resonerar! är man erfaren dock så kanske gummisula är betydligt bättre.   tack för tipsen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Line-speed sa:

Angående sula....Kommer ni fiska tidigt på våren någon gång när de finns is på stränderna? 

Om de finns iskanter i sjön eller älven så kan man slita ut helt en filtsula på en dag när man kliver upp på isen med blöta filtsulor o varje steg fryser fast i isen o river bort filt.. 

Där av har jag undvikit filt.. 

 

Ah förstår, nä inge tidigt fiske! verkar som gummi är mer allround i helhet,,  men blir nog filtsula.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago hcw.Lidman sa:

Köp den storlek ni tror passar och skicka tillbaka om det inte passar. Så länge ni provar inomhus på det torra så gäller väl öppet köp?

Yes!  precis.. dock jobbig process de där med att returnera hela tiden...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina första andningsvadare var Vision Keeper. Inget fancy eller lullull utan ett par enkla vadare som höll tätt i flera år. Man får göra avkall på passform, antal lager (de är rätt tunna) och att remmar samt spännen känns billiga, men de gjorde jobbet. 

Annars har jag läst att en del är nöjda med Taimens vadare. De finns nog i skaplig prisklass för er. 

Skulle jag välja mellan Scierra/Fladen och Vision så är det en no brainer, Vision alla dagar i veckan. Med Taimen som en outsider, men jag vill inte helt rekommendera något jag själv inte testat. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago Jonas_P sa:

Mina första andningsvadare var Vision Keeper. Inget fancy eller lullull utan ett par enkla vadare som höll tätt i flera år. Man får göra avkall på passform, antal lager (de är rätt tunna) och att remmar samt spännen känns billiga, men de gjorde jobbet. 

Annars har jag läst att en del är nöjda med Taimens vadare. De finns nog i skaplig prisklass för er. 

Skulle jag välja mellan Scierra/Fladen och Vision så är det en no brainer, Vision alla dagar i veckan. Med Taimen som en outsider, men jag vill inte helt rekommendera något jag själv inte testat. 

perfekt, jag hittade detta! https://fishline.se/p/flugfiske/vadarutrustning/vadarset/vision-keeper-vadarset-med-keeper-skor.html   där får jag 2 stycken vision keeper set för 4 tusen!      Hur menar du göra avkall på passform? jag har skostorlek 42-42,5 (9)  undrar om det är 42 till 43 då   .. Bör jag ta den storleken eller skall man gå upp ytterligare en storlek?...    Tjejen har 38 i skostorlek..  letar efter storleksmätare till seten..   På scierra setet kom jag fram till att jag skulle ha medium. du menar att vision är större i storleken?

Redigerad med Lessast
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Lessast said:

perfekt, jag hittade detta! https://fishline.se/p/flugfiske/vadarutrustning/vadarset/vision-keeper-vadarset-med-keeper-skor.html   där får jag 2 stycken vision keeper set för 4 tusen!      Hur menar du göra avkall på passform? jag har skostorlek 42-42,5   .. Då bör jag ta 43?  
Tjejen har 38 i skostorlek..   bör hon ta 39 då? letar efter storleksmätare till seten..   På scierra setet kom jag fram till att jag skulle ha medium. du menar att vision är större i storleken?

Storlekarna är anpassade efter vadarnas neoprensocka, så ni ska välja den storlek ni normalt har. Om ni däremot vill ha en socka utanpå vadarna (för att skydda dem) ska ni gå upp i storlek.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Bigsalmon sa:

Storlekarna är anpassade efter vadarnas neoprensocka, så ni ska välja den storlek ni normalt har. Om ni däremot vill ha en socka utanpå vadarna (för att skydda dem) ska ni gå upp i storlek.

Tackar ! :) bra att veta

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Bigsalmon sa:

Storlekarna är anpassade efter vadarnas neoprensocka, så ni ska välja den storlek ni normalt har. Om ni däremot vill ha en socka utanpå vadarna (för att skydda dem) ska ni gå upp i storlek.

Är det något du rekommenderar? att välja större storlek för att ha socka utanpå då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago, Lessast said:

 Hur menar du göra avkall på passform? 

Det är inga vadare som kommer att sitta som ett par chinos. De är lite bylsiga helt enkelt :) 

Ang. storlek så är det alltid bäst att försöka prova dem. Jag har utgått från min vanliga klädesstorlek och det har funkat bra. 

Ang. större storlek på kängor och en extra neoprensocka så är det att rekommendera då det sliter mindre på byxornas inbyggda sockor. Jag kör 45 på vadarkängor och har 43 på vanliga skor. Då får jag plats med extrasockor i neopren. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Lessast said:

Är det något du rekommenderar? att välja större storlek för att ha socka utanpå då?

Jag hade så under många år, men det är en lite bökig hantering, så numera kör jag med neoprensockan direkt i vadarskon. Med en socka utanpå förlänger du säkert livslängden på vadarbyxorna, så du får själv avgöra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...