Hoppa till innehåll

Switch + tennisarmbåge, vilket spö?


prickfisk

Recommended Posts

Hej!

Jag är en flitig enhandsfiskare som främst fiskar öring, hemmavattnet är en medelstor älv i västjämtland. Jag har dock en tennisarmbåge som gör sig mer och mer påmind efter kvällarna vid älven, speciellt om jag fiskar med tyngre spön typ #7.

Min teori är att ett switch eller lätt tvåhandsspö inte belastar armbågen lika mycket som ett enhandsspö, jag kommer alltså att skaffa ett tvåhands/switchspö för att kunna få lite mer fisketid utan att få ont i armbågen.

Som ni anar så kommer jag att behöva lite köpråd angående spötyp. Budgeten ligger på max 8000:- för ett spö+lina, då räknar jag med att en lina med tillbehör går på någon tusenlapp. Jag har provat ett äldre Sage one #5 och gillade känslan i det, Sage one är dock lite dyrt. Har sneglat på ett Sage pulse #3 (tvåhandsklassat antar jag), har även kikat på Hardy demon #5/6 (enhandsklassat antar jag). Jag vill kunna fiska med "normalstora" flugor upp till streamers typ storlek 1, spöet bör alltså motsvara ett enhands #6 ungefär. Jag är mycket tacksam för input och erfarenheter av spön som skulle kunna funka för mig, och som ni alla vet, det här med spököp är en lång process som ofta tar en del tid, just nu är jag i början av processen d.v.s. jag har budgeterat samt fått min äkta hälft att förstå varför det behövs ett spö till:)

Redigerad med prickfisk
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar Ismo! Kanske inte helt klargörande, men men... Nä, jag tror inte heller att ett nytt spö kommer att fixa min tennisarmbåge, men kanske att ett tvåhandsspö gör det lite mer uthärdligt att gå ner till älven och fiska. 
Kanske det var lite fel att lägga ut den här frågan på självaste midsommarafton, många av oss har ju annat för oss en sådan här dag. En bättre frågeställning kanske hade varit vilken som är bästa midsommarsnapsen. Själv anser jag att Hallands fläder är den enda nubben man behöver. Den funkar till jul, påsk, midsommar och alla andra högtider.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Magnus. Jag har haft tennisarmbåge sedan femton år och har gått igenom sjukgymnastik, antiinflammatoriska läkemedel,  och allt möjligt utan resultat. Just nu ligger fokus på att hitta en väg att kunna fortsätta med fisket utan alltför mycket smärta. Jag tror att tvåhands/switch är rätt väg att gå i min situation. Vad är din erfarenhet av det?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp ett switchspö, på 11 - 11’6 fot i lämplig klass, typ 7/8 eller 8/9. Dem brukar ligga på 21-24 gram på klumpen/linan. En del föredrar lite tyngre lina. Satsa på en Rio Versitip Short med flytande bakdel och utbytbara spetsar. 

Sen om du inte kan, lär dig underhandskast. Förenklar ditt fiske och inte alls lika påfrestande för armbågen. 

Kör hårt!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago, prickfisk said:

Tack för svar Magnus. Jag har haft tennisarmbåge sedan femton år och har gått igenom sjukgymnastik, antiinflammatoriska läkemedel,  och allt möjligt utan resultat. Just nu ligger fokus på att hitta en väg att kunna fortsätta med fisket utan alltför mycket smärta. Jag tror att tvåhands/switch är rätt väg att gå i min situation. Vad är din erfarenhet av det?

 

Hade så ont i våras att det inte gick att hålla i spöt med högerhanden, kasta gick hyfsat. Satte senilsnöre på spöt runt handleden, då jag tvivlade på att jag skulle kunna hålla i spöt vid ett hugg. Kasta funkade om än hjälpligt, fiskade med 15-16 fotare och tunga sjunklinor. Nu känner jag av det lite när 13-14 fotaren är aktuell. Så jag gissar att ett switch/ kortare tvåhands skulle funka för dig. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett bra switchspö behöver inte kosta skjortan.. Köp ett Sameo switch på flugor.se.  Onödigt att lägga mer om du inte vet om det hjälper. 

Min tennisarmbåge fr helvetet tog nästan ett år att bli av med. Körde mkt stretching samt avlastade både handled samt senan under armbågen med avlastningsband. 

https://www.rehaboteket.se/ortos/armbage/avlastande-tennisarmbagsband-epikondylit?gclid=Cj0KCQjwgLLoBRDyARIsACRAZe6UwsjT_LpQ9g_qgx9ipTMzpQB6kXN_5ihKeYaMeIAQOaSxQOpyxDcaAg0rEALw_wcB

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago, Sunkan11 said:

Ett bra switchspö behöver inte kosta skjortan.. Köp ett Sameo switch på flugor.se.  Onödigt att lägga mer om du inte vet om det hjälper. 

Min tennisarmbåge fr helvetet tog nästan ett år att bli av med. Körde mkt stretching samt avlastade både handled samt senan under armbågen med avlastningsband. 

https://www.rehaboteket.se/ortos/armbage/avlastande-tennisarmbagsband-epikondylit?gclid=Cj0KCQjwgLLoBRDyARIsACRAZe6UwsjT_LpQ9g_qgx9ipTMzpQB6kXN_5ihKeYaMeIAQOaSxQOpyxDcaAg0rEALw_wcB

Tack för tips Sunkan! Ett sådant där armband använder jag, det blir stor skillnad när det sitter på.

Har du provat Sameospöna? Många verkar ju gilla dem. Switchspöet är dock ganska tungt, 180 gr, Sage och Hardyspöna jag har kikat på väger in på 128 resp. 138 gr. Visst, vikten säger inte allt, men jag betalar gärna lite mer för att kunna kapa 40 gram på ett spö.  Förmodligen är det lite bättre garantier på de dyrara spöna också.

 

Tight lines!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago, prickfisk said:

Tack för tips Sunkan! Ett sådant där armband använder jag, det blir stor skillnad när det sitter på.

Har du provat Sameospöna? Många verkar ju gilla dem. Switchspöet är dock ganska tungt, 180 gr, Sage och Hardyspöna jag har kikat på väger in på 128 resp. 138 gr. Visst, vikten säger inte allt, men jag betalar gärna lite mer för att kunna kapa 40 gram på ett spö.  Förmodligen är det lite bättre garantier på de dyrara spöna också.

 

Tight lines!

Fiskat med alla Sameospön utom just switchspöt men apropå garantier och service så finns det inte mkt som slår Sameos, möjligtvis Danielsson.  Jag gillar verkligen mina Sameospön och visst är ovan nämnda märken lite extra men är de värda de hutlösa påslagen? 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago, Sunkan11 said:

Fiskat med alla Sameospön utom just switchspöt men apropå garantier och service så finns det inte mkt som slår Sameos, möjligtvis Danielsson.  Jag gillar verkligen mina Sameospön och visst är ovan nämnda märken lite extra men är de värda de hutlösa påslagen? 

Aha, bra att veta, kanske ska ta en extra titt på Sameo ändå. Bra service är guld värt! Förr eller senare så klämmer man spötoppen i en bildörr, då är det bra att veta att det går att köpa en ny topp!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Switch/tvåhands är absolut skonsammare än enhands och har man problem med axlar, armbåge osv så varför inte underlätta för sig själv???  Fiskar själv 99,9% med tvåhandsfattning för att jag tycker det ä så sjukt kul och jag är effektivare/smidigare med med tvåhands, en heldag med enhands känns mera i kroppen än md tvåhand. Har låtit modifera enhandsspön till tvåhands då det för flera år sen ännu inte fanns hos oss.  Guideline ULS hybrid spöna är riktigt fina har kört med hybrid 10f #5 sen den kom ut o gillar den skarpt!  Perekt längd o linvikt djupare aktion o fiskar som enhands fast jag kastar med tvåhandsfattning. Självklart är det inget botemedel för tennisarmbåge det förstår vell alla men hjälpmedel med att få bukt på den, likt om d har skor som ger fel belastning så köper man skor som ger mindre irritation och således inom sikt hjälper mot problemet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tvåhandsspö + tennisarmbåge funkar! Jag var väldigt orolig för hur det skulle gå med laxfisket och kastandet. Kan upplysa att det gick hur bra som helst. Spelade heller ingen roll från vilken  sida jag kastade. Jag använder gammaldags tunga grejer. 14ft splitcane och 15ft kolfiber. Testa! Borde funka ändå bättre med lättare och kortare spön.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Frank said:

Tvåhandsspö + tennisarmbåge funkar! Jag var väldigt orolig för hur det skulle gå med laxfisket och kastandet. Kan upplysa att det gick hur bra som helst. Spelade heller ingen roll från vilken  sida jag kastade. Jag använder gammaldags tunga grejer. 14ft splitcane och 15ft kolfiber. Testa! Borde funka ändå bättre med lättare och kortare spön.

Tack Frank! Nu känns det bättre, höll på att deppa ihop helt ett tag när jag insåg att allt enhandskastande i tyngre klasser än #3 förmodligen går bort för överskådlig framtid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 6/21/2019 at 5:32 PM, prickfisk said:

Hej!

Jag är en flitig enhandsfiskare som främst fiskar öring, hemmavattnet är en medelstor älv i västjämtland. Jag har dock en tennisarmbåge som gör sig mer och mer påmind efter kvällarna vid älven, speciellt om jag fiskar med tyngre spön typ #7.

Min teori är att ett switch eller lätt tvåhandsspö inte belastar armbågen lika mycket som ett enhandsspö, jag kommer alltså att skaffa ett tvåhands/switchspö för att kunna få lite mer fisketid utan att få ont i armbågen.

Som ni anar så kommer jag att behöva lite köpråd angående spötyp. Budgeten ligger på max 8000:- för ett spö+lina, då räknar jag med att en lina med tillbehör går på någon tusenlapp. Jag har provat ett äldre Sage one #5 och gillade känslan i det, Sage one är dock lite dyrt. Har sneglat på ett Sage pulse #3 (tvåhandsklassat antar jag), har även kikat på Hardy demon #5/6 (enhandsklassat antar jag). Jag vill kunna fiska med "normalstora" flugor upp till streamers typ storlek 1, spöet bör alltså motsvara ett enhands #6 ungefär. Jag är mycket tacksam för input och erfarenheter av spön som skulle kunna funka för mig, och som ni alla vet, det här med spököp är en lång process som ofta tar en del tid, just nu är jag i början av processen d.v.s. jag har budgeterat samt fått min äkta hälft att förstå varför det behövs ett spö till:)

Att byta från enhands till tvåhands kan nog vara ergonomiskt fördelaktigt. Så känner åtminstone jag efter en hel dags fiske med ett tyngre enhands. Lättare tvåhands ersätter inte enhandsspön I klass sex. Det du söker är ett lättare switchspö. Du kastar med dem som ett tvåhandsspö men linklasserna är lite annorlunda. Du kan även använda dem som enhandsspön men det är ju inte aktuellt för dig med inflammerad armbåge. Minns två tips blir

 

1. Vila! Om du inte vill sluta fiska så använd andra leder och muskler (ett byte till tvåhands kan vara framgångsrikt) 

 

2. Jag har ett mjukt och fint Switchspö i klass 7, ligger under säljes för halva priset. Nypris är 7000 (-isch). Spöt är i princip nytt ska tilläggas. Rekommenderad linvikt 18-21 g. Perfekt för t. ex Dammån.

 

https://www.looptackle.com/product/opti-nxt-medium-fast-action-switch/

 

Allt gott

Staffan 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en rent löjlig åkomma som borde förbjudas. Armen blir ju i princip nästan obrukbar!! Jag funderade på om det kunde hjälpa med t.ex. Voltaren som salva? Har sett reklam för det där.

Enhandsspö vågar jag knappt tänka på. Har värken i vänster armbåge som tur är. Men det finns ju faktiskt folk som råkat ut för olyckor och efteråt lärt sig kasta med "fel" arm.

Jag tror det funkar med tvåhandsspö för att man gör mycket mindre rörelser med armarna? Och så låter man spöt själv göra jobbet på ett annat sätt? Du får försöka hitta nån bra kombination av spö och lina som blir nästan självkastande. Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.. Jag har haft tennisarmbåge i båda armbågarna. Som för MagnusDomeij så hjälpte akupunktur plussat med stretching för mig. Det ligger latent kvar så man får passa sig. Ett lagomt switchspö blir jättebra i ditt fall, ju topplättare desto bättre, ligger det inom din budget så skulle jag köpa Method 6119 som annonserats ut här, jag har inte fiskat med just den linklassen men har 8an och 9an. Kom ihåg sen att motvikta spöet med antingen en tung rulle eller bly i butten så att du får rätt balans, annars får du en konstant belastning på fingrarna när du fiskar ut kasten vilket du absolut inte ska ha. Det sagt med antagandet att du har problem med framhandens armbåge. Så har jag gjort med mina 14 och 15 fot i preventivt syfte. 150 gram bly gjorde susen..  Methodswitcharna är så pass topplätta att det knappt behövdes på dom med mina rullar.   mvh  borano20      

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Genom mitt yrke har jag fått tennisarm i båda armarna. Men detta är helt borta mest beroende att jag nu mera är pensionär. Numera har jag istället fått Artros i handlederna så att kasta enhands är uteslutet. Vad göra? jo alla mina spö från det minsta 2-3an till 8-9 är modifierade för att kasta med tvåhands fattning. Funkar kanonfint på båda sidor. Jag talar nu bara om Speykast.

Kolla gärna på mina filmer på YouTube  Laxberndt så ser ni lite på vad jag menar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stort tack alla för all input och engagemang! Det här med tennisarmbåge verkar vara något som engagerar oss flugfiskare.

Jag är ganska ny i tvåhandsvärlden och har ännu inte riktigt lyckats bena ut det här med klassning av spön. Jag vill ju ha ett spö mellan 11 och 12 fot. Spöet ska kännas ungefär som en enhands sexa, d.v.s. det ska funka att hysta iväg flugor upp till streamer strl. 1 ungefär och det kan hantera lite vind, men det ska fortfarande vara ett spö för det lättare älvfisket.

Ett "storöringspö" eller lätt laxspö i klass 7/8 känns som det kommer att bli för tungt för mitt fiske, Vilken klass ska man sikta på egentligen? Ett spö som funkar med linvikter som en enhands sexa, typ 14-16 gram (220-250 grains), kommer det att funka eller är jag ute och cyklar tro?

Det bästa är ju förstås att prova olika spön, men utbudet är lite begränsat där jag bor. Det blir nog så att man får chansa lite på spöet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...