Jump to content
prickfisk

Switch + tennisarmbåge, vilket spö?

Recommended Posts

Hej!

Jag är en flitig enhandsfiskare som främst fiskar öring, hemmavattnet är en medelstor älv i västjämtland. Jag har dock en tennisarmbåge som gör sig mer och mer påmind efter kvällarna vid älven, speciellt om jag fiskar med tyngre spön typ #7.

Min teori är att ett switch eller lätt tvåhandsspö inte belastar armbågen lika mycket som ett enhandsspö, jag kommer alltså att skaffa ett tvåhands/switchspö för att kunna få lite mer fisketid utan att få ont i armbågen.

Som ni anar så kommer jag att behöva lite köpråd angående spötyp. Budgeten ligger på max 8000:- för ett spö+lina, då räknar jag med att en lina med tillbehör går på någon tusenlapp. Jag har provat ett äldre Sage one #5 och gillade känslan i det, Sage one är dock lite dyrt. Har sneglat på ett Sage pulse #3 (tvåhandsklassat antar jag), har även kikat på Hardy demon #5/6 (enhandsklassat antar jag). Jag vill kunna fiska med "normalstora" flugor upp till streamers typ storlek 1, spöet bör alltså motsvara ett enhands #6 ungefär. Jag är mycket tacksam för input och erfarenheter av spön som skulle kunna funka för mig, och som ni alla vet, det här med spököp är en lång process som ofta tar en del tid, just nu är jag i början av processen d.v.s. jag har budgeterat samt fått min äkta hälft att förstå varför det behövs ett spö till:)

Edited by prickfisk

Om du tror att ett spö! ..skall fixa din tennisarmbåge...så tror jag nog ingen kan hjälpa dig.

Hörde dock om att en TUNG!!!(tvärt emot) träning + strech!(rätt strechning) ..kan hjälpa.?

Riktigt då tung lina ...? övertung lina...testa! ..Bara du kommer att veta.

Tack för snabbt svar Ismo! Kanske inte helt klargörande, men men... Nä, jag tror inte heller att ett nytt spö kommer att fixa min tennisarmbåge, men kanske att ett tvåhandsspö gör det lite mer uthärdligt att gå ner till älven och fiska. 
Kanske det var lite fel att lägga ut den här frågan på självaste midsommarafton, många av oss har ju annat för oss en sådan här dag. En bättre frågeställning kanske hade varit vilken som är bästa midsommarsnapsen. Själv anser jag att Hallands fläder är den enda nubben man behöver. Den funkar till jul, påsk, midsommar och alla andra högtider.

2 minutes ago prickfisk sa:

Tack för snabbt svar Ismo! Kanske inte helt klargörande, men men... Nä, jag tror inte heller att ett nytt spö kommer att fixa min tennisarmbåge, men kanske att ett tvåhandsspö gör det lite mer uthärdligt att gå ner till älven och fiska. 
Kanske det var lite fel att lägga ut den här frågan på självaste midsommarafton, många av oss har ju annat för oss en sådan här dag. En bättre frågeställning kanske hade varit vilken som är bästa midsommarsnapsen. Själv anser jag att Hallands fläder är den enda nubben man behöver. Den funkar till jul, påsk, midsommar och alla andra högtider.

När har en legitimerad LÄKARE haft rätt????..sällan i mina öron..& jag KOMMER ..ALLDRIG!!!..att besöka en sk. LÄKARE!! Dom är ett skämt. Endast med huvet under armen.

Träna bort armbågen efter egen förmåga(efter tips!") Skit i Läkarna...så lär du din egen kropp.

• Like 1

14 minutes ago prickfisk sa:

Ok Ismo, men vad tror du om bästa nubben till midsommar då?

Näää! ..finnes säkert duktiga ...Läkare!...men mycket kan du lära själv. Problemet är att hitta RÄTT!! Läkare...sådana som BRYR sig!

Fick tennisarmbåge nu i vår, mitt under laxsäsongen. Trodde fisket va att glömma i år men efter 2 sessioner med akupunktur och 10 dar med antiinflamatoriskt så är armbågen nästan som ny. Tips, gå till sjukgymnast o be att få testa akupunktur. 

• Like 1

Tack för svar Magnus. Jag har haft tennisarmbåge sedan femton år och har gått igenom sjukgymnastik, antiinflammatoriska läkemedel,  och allt möjligt utan resultat. Just nu ligger fokus på att hitta en väg att kunna fortsätta med fisket utan alltför mycket smärta. Jag tror att tvåhands/switch är rätt väg att gå i min situation. Vad är din erfarenhet av det?

Köp ett switchspö, på 11 - 11’6 fot i lämplig klass, typ 7/8 eller 8/9. Dem brukar ligga på 21-24 gram på klumpen/linan. En del föredrar lite tyngre lina. Satsa på en Rio Versitip Short med flytande bakdel och utbytbara spetsar. 

Sen om du inte kan, lär dig underhandskast. Förenklar ditt fiske och inte alls lika påfrestande för armbågen. 

Kör hårt!

• Like 1

43 minutes ago, prickfisk said:

Tack för svar Magnus. Jag har haft tennisarmbåge sedan femton år och har gått igenom sjukgymnastik, antiinflammatoriska läkemedel,  och allt möjligt utan resultat. Just nu ligger fokus på att hitta en väg att kunna fortsätta med fisket utan alltför mycket smärta. Jag tror att tvåhands/switch är rätt väg att gå i min situation. Vad är din erfarenhet av det?

Hade så ont i våras att det inte gick att hålla i spöt med högerhanden, kasta gick hyfsat. Satte senilsnöre på spöt runt handleden, då jag tvivlade på att jag skulle kunna hålla i spöt vid ett hugg. Kasta funkade om än hjälpligt, fiskade med 15-16 fotare och tunga sjunklinor. Nu känner jag av det lite när 13-14 fotaren är aktuell. Så jag gissar att ett switch/ kortare tvåhands skulle funka för dig. 

Ett bra switchspö behöver inte kosta skjortan.. Köp ett Sameo switch på flugor.se.  Onödigt att lägga mer om du inte vet om det hjälper. 

Min tennisarmbåge fr helvetet tog nästan ett år att bli av med. Körde mkt stretching samt avlastade både handled samt senan under armbågen med avlastningsband. 

https://www.rehaboteket.se/ortos/armbage/avlastande-tennisarmbagsband-epikondylit?gclid=Cj0KCQjwgLLoBRDyARIsACRAZe6UwsjT_LpQ9g_qgx9ipTMzpQB6kXN_5ihKeYaMeIAQOaSxQOpyxDcaAg0rEALw_wcB

• Like 2

50 minutes ago, Sunkan11 said:

Ett bra switchspö behöver inte kosta skjortan.. Köp ett Sameo switch på flugor.se.  Onödigt att lägga mer om du inte vet om det hjälper. 

Min tennisarmbåge fr helvetet tog nästan ett år att bli av med. Körde mkt stretching samt avlastade både handled samt senan under armbågen med avlastningsband. 

https://www.rehaboteket.se/ortos/armbage/avlastande-tennisarmbagsband-epikondylit?gclid=Cj0KCQjwgLLoBRDyARIsACRAZe6UwsjT_LpQ9g_qgx9ipTMzpQB6kXN_5ihKeYaMeIAQOaSxQOpyxDcaAg0rEALw_wcB

Tack för tips Sunkan! Ett sådant där armband använder jag, det blir stor skillnad när det sitter på.

Har du provat Sameospöna? Många verkar ju gilla dem. Switchspöet är dock ganska tungt, 180 gr, Sage och Hardyspöna jag har kikat på väger in på 128 resp. 138 gr. Visst, vikten säger inte allt, men jag betalar gärna lite mer för att kunna kapa 40 gram på ett spö.  Förmodligen är det lite bättre garantier på de dyrara spöna också.

Tight lines!

Ni kan ju rek. alla sjukgymnaster landet runt att skaffa ett switch spö;)

• Like 1

42 minutes ago, prickfisk said:

Tack för tips Sunkan! Ett sådant där armband använder jag, det blir stor skillnad när det sitter på.

Har du provat Sameospöna? Många verkar ju gilla dem. Switchspöet är dock ganska tungt, 180 gr, Sage och Hardyspöna jag har kikat på väger in på 128 resp. 138 gr. Visst, vikten säger inte allt, men jag betalar gärna lite mer för att kunna kapa 40 gram på ett spö.  Förmodligen är det lite bättre garantier på de dyrara spöna också.

Tight lines!

Fiskat med alla Sameospön utom just switchspöt men apropå garantier och service så finns det inte mkt som slår Sameos, möjligtvis Danielsson.  Jag gillar verkligen mina Sameospön och visst är ovan nämnda märken lite extra men är de värda de hutlösa påslagen? 

• Like 1

18 minutes ago, Sunkan11 said:

Fiskat med alla Sameospön utom just switchspöt men apropå garantier och service så finns det inte mkt som slår Sameos, möjligtvis Danielsson.  Jag gillar verkligen mina Sameospön och visst är ovan nämnda märken lite extra men är de värda de hutlösa påslagen? 

Aha, bra att veta, kanske ska ta en extra titt på Sameo ändå. Bra service är guld värt! Förr eller senare så klämmer man spötoppen i en bildörr, då är det bra att veta att det går att köpa en ny topp!

Tips är att du testar dig fram

Jag har ett Sage Method 11,9´ #6 till salu om du är sugen. Helt i nyskick.

Kan PM:a bilder om du är intresserad. Perfekt spö till storöring!  🙂

• Like 1

54 minutes ago Sunray sa:

Åhhhh! en Läkare..lr.

"

Orsakerna bakom tennisarmbåge

Tennisarmbåge är en av de vanligaste överbelastningsskadorna. Namnet till trots är det ganska få som får skadan av tennisspel. Vanligare orsaker är monotont arbete med handleden, exempelvis datorarbete eller målning.

Så vet du om du har tennisarmbåge

Tennisarmbåge innebär en irritation av muskelfästet på armbågens utsida. Det är där musklerna som sträcker handleden sitter och det är därför man drabbas när man arbetat enformigt med handleden. Det är en lätt diagnos att ställa. Ömhet på armbågens yttre knöl som förvärras när man trycker handleden uppåt, som när man gasar en moped, talar för att det är tennisarmbåge man har drabbats av.

Vad utlöser det?

Lika lätt som det är att drabbas, lika svårt kan det vara att bli kvitt besvären. Det viktigaste är att identifiera vad man gör som utlöser besvären och sedan undvika det. Försök arbeta med rak handled, exempelvis vid dataarbete. Det finns kuddar som lyfter upp handloven om man skriver mycket på datorn.

Bra övning för att behandla tennisarmbåge

För att påskynda läkningen, som annars kan ta flera år, finns flera saker att göra. Det mest effektiva är excentriska muskelövningar. Man trycker upp den skadade armens handrygg mot den motsatta armens handflata som samtidigt trycker ner den."

För mycket runkande?

• Haha 1

Switch/tvåhands är absolut skonsammare än enhands och har man problem med axlar, armbåge osv så varför inte underlätta för sig själv???  Fiskar själv 99,9% med tvåhandsfattning för att jag tycker det ä så sjukt kul och jag är effektivare/smidigare med med tvåhands, en heldag med enhands känns mera i kroppen än md tvåhand. Har låtit modifera enhandsspön till tvåhands då det för flera år sen ännu inte fanns hos oss.  Guideline ULS hybrid spöna är riktigt fina har kört med hybrid 10f #5 sen den kom ut o gillar den skarpt!  Perekt längd o linvikt djupare aktion o fiskar som enhands fast jag kastar med tvåhandsfattning. Självklart är det inget botemedel för tennisarmbåge det förstår vell alla men hjälpmedel med att få bukt på den, likt om d har skor som ger fel belastning så köper man skor som ger mindre irritation och således inom sikt hjälper mot problemet.

6 hours ago, Sunray said:

Inte riktigt vad jag är ute efter, men tack ändå!

• Like 1

har ett 11.9 #5 tcx jag tänkte sälja eller byta bort då jag har köpt ett sage one trout spey. 

skulle just göra annonsen när jag såg denna tråden. 

Tvåhandsspö + tennisarmbåge funkar! Jag var väldigt orolig för hur det skulle gå med laxfisket och kastandet. Kan upplysa att det gick hur bra som helst. Spelade heller ingen roll från vilken  sida jag kastade. Jag använder gammaldags tunga grejer. 14ft splitcane och 15ft kolfiber. Testa! Borde funka ändå bättre med lättare och kortare spön.

• Like 1