Jump to content
Pluggos

Vilken är den bästa öglan som förbinder fluglina med tafs?

Recommended Posts

Vilken är den bästa öglan för att sammanbinda fluglina med tafs?

Med krympslang eller färdiga typ Vision nano loops?

Jag smälter egna öglor på 99% av alla mina linor. Använder en gammal sjunklina som jag smälter in som ögla.

Jag provdrar dem med våg upp till en 9-10kg.

Roman Mosers Minicon är dom bästa jag provat, använder dom på alla mina linor.

Ja, Mosers minicons är bra. På en del linor som jag köpt begagnade, bland annat här, så har det varit riktigt fina hemmagjorda öglor. Aldrig orkat böka med detta, men borde prova!

Tack så mycket för er hjälp. Tror valet faller på Minicons pga jag har en tumme som sitter mitt i handen😂

I början på 80-talet testade vi att limma fast den monofila nylontafsen in i den flätade kärnan med superlim typ Loctite (Mega Metals). Körde in en nål i kärnan och värmde försiktigt så den utvidgade sig, spetsade tafsänden och ruggade ytan lite, doppade spetsen i limtubens hål och tryckte in den i kärnan. Fick torka en kort stund höll lätt 0,30 mm tafsspets och funkade hela säsongen!  Ideerna kom från amerikanska FlyFisherman magazine.

• Like 1

7 hours ago, turtola said:

I början på 80-talet testade vi att limma fast den monofila nylontafsen in i den flätade kärnan med superlim typ Loctite (Mega Metals). Körde in en nål i kärnan och värmde försiktigt så den utvidgade sig, spetsade tafsänden och ruggade ytan lite, doppade spetsen i limtubens hål och tryckte in den i kärnan. Fick torka en kort stund höll lätt 0,30 mm tafsspets och funkade hela säsongen!  Ideerna kom från amerikanska FlyFisherman magazine.

Och om man inte litar på den skarven gör man ett hål med nålen ca en cm ovanför linspetsen och trär nålen ut genom spetsen på linan. Därefter trär man tafsspetsen genom nålsögat och drar nålen och tafsen ut genom linspetsen men lämnar kvar tillräckligt mycket av buttdelen för att kunna göra en nålknut som säkring. Skarven mellan tafs och lina blir då rak. Själv gillar jag inte mincon och liknande för jag tycker att det blir lite gångjärnseffekt. Jag lider väl av livlig fantasi.....

Om man använder tippet ring behöver man bara byta spetsen på tafsen därefter, men oftare än vart femte år.

Till havsöringsfisket på västkusten med stumma fluglinor så skalar jag av ett par cm av coatingen och gör en ögla på kärnan - funkar kalas och otroligt enkelt att göra.