Jump to content
Edgeforum

Dimension Berkley big game skjutlina

Recommended Posts

Tänker testa denna som skjutlina. En populär dimension verkar vara 0.71 65lb. Jag har följande spön som med tiden kan tänkas använda linan, 12,9 med 31g klumpar, 12,6 med 27g klumpar samt ett 14 fot med 40g klumpar. Funkar 0.71 till alla dessa eller bör jag gå ner i dimension tro?

Det funkar. Kör själv 0,71 på tvåhands och 0,61 på enhands/switch. Sedan kan du absolut ha 0,61 på dina korta spö. En smaksak. Oavsett, en grymt bra skjutlina till ett bra pris👍

• 4 weeks later...
On 6/26/2019 at 2:00 PM, berndt said:

Den lina är så mjuk och fin så jag kör 50lbs på alla mina spön använder bara spön från 11,3-13 fot funkar kanon.

Hej.. Om du kokar linan ca 5 minuter i vanligt vatten så blir ståltråden Big Game helt OK att hantera. Prova..    mvh  borano20

28 minutes ago, borano20 said:

Hej.. Om du kokar linan ca 5 minuter i vanligt vatten så blir ståltråden Big Game helt OK att hantera. Prova..    mvh  borano20

Har du försökt få den igenom tarmarna el? 

Ståltråd?????? Har precis varit i Norge en vecka. Berkley Som skjutlina på alla rullar. Glömde (som vanligt) lägga rullarna i blöt innan fisket. Trots kyla första dagarna så är denna lina allt annat än styv. Ett par kast, sedan mjuk, fin och följsam. Ok, att lägga i blöt kvällen innan kan jag köpa, men koka linan?!?! Behövs det verkligen göras? Gör det någon skillnad mot en blöt och sträckt lina?

4 hours ago, Ludvig72 said:

Ståltråd?????? Har precis varit i Norge en vecka. Berkley Som skjutlina på alla rullar. Glömde (som vanligt) lägga rullarna i blöt innan fisket. Trots kyla första dagarna så är denna lina allt annat än styv. Ett par kast, sedan mjuk, fin och följsam. Ok, att lägga i blöt kvällen innan kan jag köpa, men koka linan?!?! Behövs det verkligen göras? Gör det någon skillnad mot en blöt och sträckt lina?

Hej.. Blöt å sträckt?? Glömde du inte att lägga den i blöt? Om du kokar den så kanske du kan glömma att blöta den med gott samvete? Vad har du att förlora på att prova??   mvh borano20

Min lina blir blöt och sträckt efter ett par kast iaf, undrade bara vad skillnaden är om du kokar linan. Strunt samma, finns säkert fler metoder för att få en skjutlina mjuk(are)👍

10 hours ago, Line-speed said:

Kokar man en lina så lär ju brottstyrkan bli sämre 🤔

Måste testa i helgen, provdra en bit nylon med vikt sen koka den och testa igen. Kanske lättare att köra med en tunnare.................

10 hours ago, Line-speed said:

Kokar man en lina så lär ju brottstyrkan bli sämre 🤔

Hej.. Hur vet du det? Hur påverkas alltså nylonet? Om du tappar 10%, då räcker alltså inte 20 kilos brottstyrka? Det låter som kärt besvär..   mvh  borano20

10 hours ago, Ludvig72 said:

Min lina blir blöt och sträckt efter ett par kast iaf, undrade bara vad skillnaden är om du kokar linan. Strunt samma, finns säkert fler metoder för att få en skjutlina mjuk(are)👍

Hej.. Fler metoder?? Beskriv gärna, mer än villig att lyssna och lära. Precis som med kokningen...  mvh  borano20

Sådan mjuk ståltråd som Berkley linan lär vara svår att hitta. Har använt min i engradigt vatten likaväl som i 20 gradigt. Bara marginell skillnad i mjukhet. Men skall prova på en 5 m bit som sedan spolas upp på en spole. Kolla mjukheten efter ca 1 vecka.

• Like 1
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 6 months later...

Lånar tråden. Nån som vet hur mycket på ett ungefär 0.71 man kan spola på en Danielsson L5W 8-12 så det blir lagom med en klump utanpå ? @berndt hade du testat att koka linan ifall det gjorde nån skillnad ?

Drog på ungefär 250 m om jag kommer ihåg rätt. Ta med en nypa salt då jag som antytts inte är helt 100. Ställer mig tveksam till om kokning är nödvändig. Använde min igår i vatten runt 3 grader. Inga problem. 

• Thanks 1