Jump to content
Sign in to follow this  
Lessast

För stor neoprensocka kontra skon

Recommended Posts

Halloj,   Jag fick massa bra hjälp här via forumet av ett gäng skyssta flugfiskarem vilket jag är tacksam för.... Gällde vadare..  Vi fick hem vadarna nu, och storlek M passade mig mycket bra, inte för stora och inte för små! så jag är nöjd, ej dock varit ut och fiskat med dem än dock. Hoppas det är ok att jag droppar en fråga/fundering här.  Det gäller fruns vadare, neoprensockan kopntra skon! vi är lite osäkra på hur vi skall göra... Vi köpte ju större skor för att få plats med extra neoprensocka som skydd.. Själva vadarna i sig passar henne perfekt. Men den fastsydda neoprensockan är lite för stor för skon.. Hon har i vanligt fall skostorlek 38. här har vi valt storlek 40 i skon, Hennes vadarset är storlek Small.. Till problemet då, Själva Skon hennes den passar bra och är rymmlig, men själva neoprensockan som är fastsydd i vadarna är för stor för själva skon, korvar sig vid hälen/ankeln.. men hon säger det ändå känns helt ok och som att det går att ha det. men vi undrar hur hållbart det är egentligen. va tror di, bör hon gå upp ytterligare en skostorlek, alltså till 41 eller va vet jag kanske 42? tänkte hur bra är de egentligen att sockan skaver så i skon? men de skall ju av bekvämt ochså. hmm....

Edited by Lessast

vilket märke på vadarna är det?

tjejen köpte nya vadare nu från Patagonia och har/hade samma problem.

löste det genom att bara kontakta leverantören eller butiken du köpte dom I så skickas doom in så syr dom på en annan socka som passar.

och det är kostnadsfritt.

// Skit fiske

Det är vision keeper vi köpt, så de är väl mer budget vadare. men läst gott om dem gällande hållbarhet! därav valet, vi har aldrig vadat förr heller..   Kan tänka mig att Patagonia har mer service där, är väl ett dyrare märke?

Känns även lite bökigt/jobbigt att vänta på nya vadarstrumor påsydda då självaste flugfiske tiden är nu

Annars kan man ju köpa vadare med stövlar, jag ångrar faktiskt att jag inte gjorde det själv då det känns som man vadar i svett i kängorna, jag trodde först att mina läckte, men så var inte fallet, stövlar är väl lite luftigare att gå i, det man offrar är väl att det blir mindre stadigt.

Äger själv ett par vision scout vadare med på tok för stora neoprensockar påsydda. Det enda jag gör är att jag öppnar vadarskorna så mycket det går när jag tar på mig dom och drar fram sockorna på foten innan jag trär på skorna, sen glider ju sockan bakåt när skon dras på,  jag juckar (ja! det heter så.) sen lite fram å tillbaks med foten innan jag knyter skorna, och sen tänker jag inte mer på det. Men man skall vara rädd om sina fötter, trånga vadarskor gillar inte mina. Hellre för stora skor å en extra socka än för små.

On ‎6‎/‎28‎/‎2019 at 10:05 AM, Lessast said:

Det är vision keeper vi köpt, så de är väl mer budget vadare. men läst gott om dem gällande hållbarhet! därav valet, vi har aldrig vadat förr heller..   Kan tänka mig att Patagonia har mer service där, är väl ett dyrare märke?

tror inte att ett par vadare av dyrare sort spelar någon store roll på servicen.

vision har för övrigt bra service vad jag hört ivf.

och ja det kanske inte är så roligt att vänta direkt.

har dom bara storleken hemma på sockan så går det ju snabbt.

har nog dom tebax inom 14 dagar skulle jag tro.

säkert snabbare med.

sen med Patagonia så var dom hygliga att skicka ett par helt nya vadare direkt hem tilloss som tjejen kunde få låna under tiden dom syr på den nya sockan.

så var väldigt trevlig sevice måste jag saga.

och med tanken på priserna företagen har på sina produkter idag så vill dom nog ha en bra kundsupport/service med.

kan ju vara värt att kola upp inför kommande Fiske ivf.

skönt med vadare som sitter som dom ska.

hoppas det löser sig

// Tight lines