Hoppa till innehåll

Nikon p900


Recommended Posts

Åhoj!

Gjorde ett spännande inköp inför semestern i form av kompaktkameran Nikon Coolpix p900.
Största anledningen till köpet var givetvis potentialen med x83 zoomen (~2000mm brännvidd) som är orginal på kameran. Det lär inte vara så ofta man får nytta av hela zoomen dock :lol:
Kameran ligger i en ganska schysst prisklass nu (~5500kr) då eftergångaren p1000 finns på marknaden (för ~10.000kr, men med 3000mm brännvidd vilket är tillräckligt för att kunna zooma in på saturnus).

Tänkte se ifall någon här på forumet har använt Nikon p900 och har några erfarenheter, åsikter och/eller tips att dela med sig av.
Ser fram emot att få hem kameran i veckan.

Redigerad med Lodjur
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar kolla in Cyberphoto´s tester när man vill veta lite mer om kameramodeller.

Se videon under "produktbeskrivning". Han verkar klart nöjd med P900:an. (du har förmodligen redan sett den) ;) 

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/kompaktkameror/nikon-coolpix-p900

Jag var också inne på en sådan, men jag tycker den drar iväg lite i storlek.

Risken är att den blir liggandes i bilen eller tältet om den är för stor.

Fick tag i en Panasonic FZ300 istället. Har en FZ100 sedan tidigare som jag gillar.

/M.?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On ‎7‎/‎1‎/‎2019 at 6:03 PM, osdmike said:

Jag brukar kolla in Cyberphoto´s tester när man vill veta lite mer om kameramodeller.

Se videon under "produktbeskrivning". Han verkar klart nöjd med P900:an. (du har förmodligen redan sett den) ;) 

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/kompaktkameror/nikon-coolpix-p900

Jag var också inne på en sådan, men jag tycker den drar iväg lite i storlek.

Risken är att den blir liggandes i bilen eller tältet om den är för stor.

Fick tag i en Panasonic FZ300 istället. Har en FZ100 sedan tidigare som jag gillar.

/M.?

Den hade jag inte läst, men han listar ner ungefär samma som de flesta andra pålitliga recensioner.
Som du säger är den ju något stor, men jag har köpt en väska som jag tror gör att det inte känns lika jobbigt att släpa med den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det måste vara lätt att få fram kameran när det är dax, och samtidigt vill man ju inte ha kameraväskan i vägen när man fiskar.

Brukar hålla koll på Second handbutiker efter kameraväskor.

Har haft flera såna som fiskeväskor, till flugaskar, tafs wallets mm.

Kan hitta riktigt vettiga kameraväskor för 30-40 kr.

/M.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade helt glömt av tråden...!

Jag fick hem kameran i torsdags förra veckan och har hunnit leka lite med den under helgen.
Super enkel att använda för den som inte vill eller ha tid till att sätta sig in i alla former av inställningar som finns.
Och såklart det bästa - den otroliga zoomen! Inga problem att nå till och fota det mesta du ens kan urskilja med blotta ögat. Ett test jag gjorde var att fota från min arbetsplats över älven på en bil som stod parkerad på andra sidan för att se om jag kunde se registreringsnumret. Och det var inga problem, bilden blev till och med ganska klar (max zoom).
Det var ca 450 meter mellan mig och bilen.

Om man ska försöka lista lite pros & cons då, som ny användare av kameran...

Pros:
- 83x zoom
- grym stabilisering, går hyffsat att fota på frihand även med maxad zoom
- bra autofocus
- härligt grepp
- bra zoom motor med snabbknapp som backar bak zoomen och zoomar sedan automatisk tillbaka in till din tidare zoom för att underlätta att följa vad du än försöker fota när det rör på sig

Cons:
- stor (något större än t.ex Canon D5600
- fotar ej i .raw
- sökaren är digital
- något känsligare i dåliga ljusförhållanden
- generell bildkvalitet något (lite men märkbart sida vid sida) sämre än systemkameror i samma prisklass, men kompenseras väl av att kunna fota precis vad du vill

Rekommenderar kameran varmt för naturfotografen. Oslagbart att kunna nå ut dit man alltid önskat!

Redigerad med Lodjur
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...