Jump to content

Recommended Posts

Senaste tillskottet i Hardys spökollektion är HBX, en ny värstingserie tillverkad i deras egen fabrik i Alnwick i England. Hardy har en 120 år lång tradition av att ta fram stilbildande och unika produkter med ambition att ligga i absolut toppklass. HBX är Hardys nuvarande spjutspets och det är alltid spännande att se om världens äldsta och anrikaste flugfiskemärke lyckas ta oss på sängen med ännu ett spö i absolut framkant.

Jag har haft förmånen att fiska igenom mig mycket av de som Hardy har släppt de senaste decennierna och HBX är ett väldigt intressant spö. Jag trodde att man skulle bygga det här spöt i den finaste grafiten, Sintrix 550, dvs samma som man valde till spöserien Artisan, men istället valde man Sintrix 440. Jag vet inte varför man gjort så men kanske har det att göra med att man har siktat in sig på en spöserie med en relativt snabb aktion? HBX 9' #5 är en formidabel kastkanon som enkelt levererar stabila kast med både lång och kort lina. Jag valde att matcha mitt spö med en HBX 4/5 FWS rulle. Det här är en snygg och trevlig rulle med ett knarrljud som är så pass mjukt i tonen att jag valt att låta det vara på. Normalt sett plockar jag alltid bort knarrljud på rullarna om det går. Paketeringen av rullen var förövrigt unik och den bästa jag sett, det känns att man köpt något exklusivt när man packar upp rullen.

Jag började med att testa spöt med Hardys egen Horizonlina som jag valt att använda till mitt HBX 8'6'' #4. Där är det en perfekt kombination som lugnar ner spöt precis lagom så man får ett perfekt torrflugespö för lättare fiske. I det här fallet ville jag ha mera drag och då var Hardy Horizonlinan lite för snäll i framtaperingen för att fungera helt perfekt. Jag fiskar nu spöt med en Guideline Highwaterlina version 1 (grön/ljusgrön) och den kombon är mycket bra. Spöt blir väldigt allround och både presenterar mjukt och skjuter lina helt fantastiskt. 

HBX-spöt är extremt välbalanserat, det har en lätt topp och spöt ligger väldigt skönt i handen. Jag har förutom 9' #5 provat 8'6'' #4 samt 13'6’’ #8/9 och just den här nätta känslan är genomgående för alla tre spöna. Det känns att man håller i ett bra spö helt enkelt. Att kasta med ett HBX är en njutning och 9' #5 spöt är ett av de bästa spöna jag har provat. Just nu skulle jag nog lägga det här spöt i en klass för sig tillsammans med Orvis Helios 3 i motsvarande klass. HBX och Helios 3 är två spöserier som är lite dyrare men som även visat sig vara lite bättre än spöna nedanför just nu.

Finishen på HBX väcker en del frågor. Min första känsla var att det var allt för spartanskt detaljmässigt men man vänjer sig och efter ett tags fiskande så glömmer man bort den första feelingen och börjar se andra detaljer som gör att man uppskattar spöts unika design. Det är snyggt med det svarta, grå och oranga, speciellt när man plötsligt börjar associera spöts enkla design till den kastprestanda spöt besitter. HBX 9' #5 är utan tvekan ett av marknadens bästa spön just nu och vill man ha ett snabbare spö med bra djup, fin känsla både i kasten och när man drillar samt en perfekt kontroll på fisket så är HBX ett utmärkt val. Spöt passar till allt från strömfiske till fjällfiske i sjö och regnbågsfiske. Det hanterar alla flugstorlekar med bravur och man kan välja lite vad man vill ha för prestanda i spöt genom linval som antingen lugnar ner eller förstärker spöts prestandaegenskaper. 

Jag misstänker för övrigt att ett #6 spö är fantastiskt för havsöringen på västkusten men jag har tyvärr inte haft möjlighet att testa ett sådant spö ännu.

Jag återkommer om HBX 8'6'' #4 i en separat tråd då det är en annan typ av spö med skilt användningsområde.

Läs mer om HBX-serien här: http://www.hardyfishing.co.uk/hardy-rods-fly-rods-hardy-hbx/hardy-hbx-rod/1454453-0300.html

_56V5754.jpg

_Z3B2247.jpg

_Z3B2253.jpg

_Z3B2264.jpg

_56V6029.jpg

_56V6039.jpg

_56V6040.jpg

_56V6043.jpg

_56V6049.jpg

_56V6050.jpg

_56V6051.jpg

_56V6056.jpg

• Like 2

Kul och intressant läsning! Jag tycker det mesta du skriver även stämmer på mitt Wraith 9' #6. Även spöets belastningskurva ser bekant ut. Vilka skillnader har du upplevt mellan de två spöna (om man bortser från att det är olika klasser)? Kommer Hardy sälja de båda spöserierna parallellt?

• Like 1

2 minutes ago Bigsalmon sa:

Kul och intressant läsning! Jag tycker det mesta du skriver även stämmer på mitt Wraith 9' #6. Även spöets belastningskurva ser bekant ut. Vilka skillnader har du upplevt mellan de två spöna (om man bortser från att det är olika klasser)? Kommer Hardy sälja de båda spöserierna parallellt?

Tackar. Nu har jag tyvärr ingen Wraith #5 utan bara en 6:a att jämföra med. Wraith är förövrigt gjord i 550 Sintrix precis som Artisan. Jag skulle spontant påstå att sexan Wraith har en något softare feeling än en 5:a HBX? Min bedömning är alltså att HBX-spöna är något snabbare än Wraith, speciellt när man vibbar dem i handen. När linan kommer på blir det däremot skillnad. Jag får helt enkelt jämföra 5:an mot sexan, trots att det är en orättvis jämförelse, och återkomma på den.

Båda serierna säljs sida vid sida. Däremot tror jag bara HBX-spöna finns med på UK sidan? HBX går att beställa från valfri svensk hardyåterförsäljare.

53 minutes ago, Jonas said:

Tackar. Nu har jag tyvärr ingen Wraith #5 utan bara en 6:a att jämföra med. Wraith är förövrigt gjord i 550 Sintrix precis som Artisan. Jag skulle spontant påstå att sexan Wraith har en något softare feeling än en 5:a HBX? Min bedömning är alltså att HBX-spöna är något snabbare än Wraith, speciellt när man vibbar dem i handen. När linan kommer på blir det däremot skillnad. Jag får helt enkelt jämföra 5:an mot sexan, trots att det är en orättvis jämförelse, och återkomma på den.

Båda serierna säljs sida vid sida. Däremot tror jag bara HBX-spöna finns med på UK sidan? HBX går att beställa från valfri svensk hardyåterförsäljare.

Snabbare än Wraith...! Jag som tycker att mitt Wraith är så snabbt jag klarar av :lol:
HBX är superpremium också väl, ungefär i 12k klassen?

Fin rulle valde du till combo med HBXen också!

• Like 1

On 7/1/2019 at 12:26 PM, Jonas said:

Finishen på HBX väcker en del frågor. Min första känsla var att det var allt för spartanskt detaljmässigt

Tycker tvärtom det ser riktigt stilfullt och genomtänkt ut!

Särskilt att detaljer återkommer på rullfäste och spötub. Less is more.

Typsnittet på texten på själva klingan kunde ju varit elegantare. Orvis Covert-stuket hade passat...

(Får jag låna spöt kan jag säkert ha en åsikt om funktion också 😄)

• Like 1

15 hours ago, Troutman said:

Tycker tvärtom det ser riktigt stilfullt och genomtänkt ut!

Särskilt att detaljer återkommer på rullfäste och spötub. Less is more.

Typsnittet på texten på själva klingan kunde ju varit elegantare. Orvis Covert-stuket hade passat...

(Får jag låna spöt kan jag säkert ha en åsikt om funktion också 😄)

Haha, smaken är som baken - jag tycker precis tvärtemot dig. ;)

Typsnittet är funktionell och modern. Varför snirklig retrotext på ett ultramodernt spö? Texten talar om det vi behöver veta, varken mer eller mindre. Perfekt.

Jag håller inte med om att "less is more" passar in här. Låsringens och ändbuttens utformning, med både skåror och "punkter", inklusive den orangea ringen, går fetbort enligt mig. Jag tycker det ser billigt ut. Pråligt. Om det varit "less" hade det varit en enkel men funktionell lättrad låsring och en butt utan mönster.

Spötuben är snygg!

Att spöet är ett förstklassigt formel ett-redskap tvivlar jag inte en sekund på. Hardy har redan visat att de fortfarande kan bygga riktigt bra spön.

• Like 1

12 hours ago, Bigsalmon said:

Haha, smaken är som baken - jag tycker precis tvärtemot dig. ;)

Typsnittet är funktionell och modern. Varför snirklig retrotext på ett ultramodernt spö? Texten talar om det vi behöver veta, varken mer eller mindre. Perfekt.

Jag håller inte med om att "less is more" passar in här. Låsringens och ändbuttens utformning, med både skåror och "punkter", inklusive den orangea ringen, går fetbort enligt mig. Jag tycker det ser billigt ut. Pråligt. Om det varit "less" hade det varit en enkel men funktionell lättrad låsring och en butt utan mönster.

Spötuben är snygg!

Att spöet är ett förstklassigt formel ett-redskap tvivlar jag inte en sekund på. Hardy har redan visat att de fortfarande kan bygga riktigt bra spön.

Vid närmare eftertanke håller jag helt med dig om låsringen och ändbutten. Pråligt. Men jag gillar den oranga ringen och lasergravyren på uplockringen.

Hardys snirkliga retrotext trånar jag inte efter, men jag gillar denna:

6A3E17C3-56B0-477D-A661-1D1C32014897.jpeg

5 hours ago Bigsalmon sa:

Hur snygg skulle den här rullen vara på ett HBX? 😍
https://www.el-ge.se/lamson-force-sl-orangegrey

Hade nog suttit perfekt. Färgen ser väldigt matchande ut. Jag har samma rulle fast i en ljus färg. Tippar det är marknadens lättaste? Oavsett spö så får man en extremt skön kombo med den rullen. Just nu har Frida lånat rullen till sitt Hardy Jet 9' #6 och det är en väldigt trevlig kombination det med.