Hoppa till innehåll

Läsglasögon


JonteG

Recommended Posts

Efter att ha haft höksyn hela livet har man nu med stigande ålder åkt på skittaskigt närseende. Skymnings och mörkerfiske gör inte saken bättre heller.

Behöver ha brillor på för att kunna knuta flugan på tafsen men inte annars.

Hur gör ni andra för att ha dom lätt tillgängliga att ta på vid behov? Senilsnöre, i ficka eller annat smart alternativ.

Tips mottages ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem, såg som en hök tills jag fyllde 40, sen har det bara gått utför, idag behöver jag progressiva glasögon då synen blivit dålig över alla distanser.

 

 

 

Redigerad med Ixoye
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Progressiva glasögon kostar tyvärr som ett premium flugspö. Mina senaste kostade 12 komma halvt tusen för några år sedan och har redan passerat bäst före-datum. Så där står man och fumlar med sina knutar medan någonting skvätter vatten runtomkring. Läsglasögon funkar inte för jag är långsynt på ena ögat och närsynt på andra. Man får skaffa en blindhund som är fena på knutar!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago, xps said:

Progressiva glasögon kostar tyvärr som ett premium flugspö. Mina senaste kostade 12 komma halvt tusen för några år sedan och har redan passerat bäst före-datum. Så där står man och fumlar med sina knutar medan någonting skvätter vatten runtomkring. Läsglasögon funkar inte för jag är långsynt på ena ögat och närsynt på andra. Man får skaffa en blindhund som är fena på knutar!

De är billiga på Specsavers, speciellt om du köper flera par samtidigt. Jag tror jag betalade knappt 3000 kr för mina. Dessutom får du en rabattcheck som ger dig 50% rabatt på ytterligare ett par brillor.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 7/6/2019 at 8:00 PM, Bigsalmon said:

De är billiga på Specsavers, speciellt om du köper flera par samtidigt. Jag tror jag betalade knappt 3000 kr för mina. Dessutom får du en rabattcheck som ger dig 50% rabatt på ytterligare ett par brillor.

Tack för tipset, ska kolla. Mina är extrema för att de är knepiga att åstadkomma med ytterlighetssynfelet i kombination med astigmatismen. Tur att man är märkvärdig på något vis - då behöver man inte göra sig till...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte faktiskt helt nyligen ett par nya progressiva på specsavers.Tog dom dyraste och bästa glasen. Brillorna gick lös på dryga 5tusen med medlemsrabatt ifrån facket LO. Fick även med en rabattcheck 50% på ett andra par, men enligt min erfarenhet så räcker det med ett par i många år tills synen förändras. Dom går inte sönder. Och polariserade påhäng som man kan vika upp funkar utmärkt.

Redigerad med SA
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 7/4/2019 at 2:23 PM, JonteG said:

Efter att ha haft höksyn hela livet har man nu med stigande ålder åkt på skittaskigt närseende. Skymnings och mörkerfiske gör inte saken bättre heller.

Behöver ha brillor på för att kunna knuta flugan på tafsen men inte annars.

Hur gör ni andra för att ha dom lätt tillgängliga att ta på vid behov? Senilsnöre, i ficka eller annat smart alternativ.

Tips mottages ?

 

Ganska ny på det där själv... svårt frustrerande!

Jag behöver bara mina för små flugor, dåligt ljus och lite mer krävande pill som t.ex. nålknut. För mig duger det att ha ett par 1+ läsglasögon i bröstfickan. 

Prövade ett par riktigt fina polariserande glasögon som var slipade i nederkant, men jag kunde inte vänja mig vid suddighetshorisonten som uppstår i nedre delen av synfältet.

Är på mitt fjärde? par läsglasögon i fiskekitet på ett par år och nu är de trasiga igen. Har hitills aldrig tappat några i vattnet. Lite högre omsättning än mina polariserande fiskeglasögon men jag kan leva med den utgiften.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...