Jump to content
Edgeforum

Tips på resa - laxfiske.

Recommended Posts

Hejsan!

Har fått ledigt från både jobb o fru v34, slutet av augusti.

Letar efter något trevligt fiske denna vecka men har lite svårt att avgöra vad jag ska välja.

Har ingen erfarenhet av laxresor så undrar vad ni har för tips? Var i Bjerkreim ifjol, vilket är en trevlig älv, och var påväg dit igen men de verkar fått problem med sjuk fisk.

Kortfiske med trevliga flugsträckor är aktuellt. Campingtips mottages gärna. Både Norska o svenska älvar är av intresse. 

Väl mött

Det är ju långt att åka men Vindelälven har ju ofta en sen uppgång av lax och i området runt Gargnäs/Råstrand FVO brukar det vara bra laxfiske i slutet av augusti, låt vara på färgad lax, honor fredade, C&R på allt över 65 cm tror jag. Nya regler i år, kolla deras hemsida. Finns en fin video på nätet. Sen är harrfisket upp mot Sorsele ofta bra när mörkret börjar komma. Sen finns Gargån mysig liten å med flugfiske sträckor. Inte långt till Laisälven  mellan Björkliden och Laisvall med bra harrfiske. Hela området lätt tillgängligt nära till bilväg. Finns några hemsidor-bloggar som skriver om fisket kanske kan leta fram någon länk.

• Thanks 1
  • 3 weeks later...

Jag är ju Norge-fantast... Varför inte Surna? Kolla elveguiden.no för olika sträckor. Älven är för närvarande öppen augusti ut. Finns kortsträckor i alla prisklasser. Mot slutet av säsongen är dom övre sträckorna riktigt bra.

• Thanks 1

Åk till Eira och bo på Meringdals camping, är bäst fiske i Augusti. 

I grandalen i Visdal så finns det en älv där man tar mycket lax bara det finns vatten, en flom älv, billigt fiske och trevlig älv

Du bokar kort på https://elveguiden.no/

För den hurtige så kan man vandra upp på fjället och få fantastiska vyer, finns även sjöar med röding.

IMG_20190726_051614-01.jpeg

IMG_20190725_051448-01.jpeg

• Like 1
  • Thanks 1

Jag har själv inte fiskat i Eira men kan garantera att älven och naturen runt är vacker så det förslår. Bara det! Och går allt fiske efter prickig fisk fel så kan man fiska stor och fet makrill med fluga i fjorden utanför Visla.... Vista(?)... minns inte namnet riktigt. Gissa om dom drar bra... I riktning mot Sunndalsøra och Driva ligger en annan liten flomälv, Öksendalsälven. Vet ej hur det är med gyro där dock.

• Thanks 1
  • 5 months later...
6 hours ago, Ulf W said:

@Christian1971 Hur gick det, kom du iväg på något fiske?

Nej tyvärr! Sjukdom i familjen gjorde det svårt att lämna. Fick hålla mig hemma i Mörrum. 

Trevligt att du tog upp tråden. Satt förra veckan i kikade på lite Norgefiske och hade glömt alla tips jag fått här.

Bilderna från Eira ser verkligen trevliga ut.

Edited by Christian1971
  • Like 1
9 hours ago, Christian1971 said:

Nej tyvärr! Sjukdom i familjen gjorde det svårt att lämna. Fick hålla mig hemma i Mörrum. 

Trevligt att du tog upp tråden. Satt förra veckan i kikade på lite Norgefiske och hade glömt alla tips jag fått här.

Bilderna från Eira ser verkligen trevliga ut.

Tycker också att Eira ser trevligt ut, hoppades på några tips.

Jag fiskade i Eira för två år sedan. Enormt vacker älv och miljö. Men man måste veta att den korta älven på ca 1 mil kan ses som två älvar. Det finns ett kläckeri och nedströms det är det dyrt som skam och väldigt bra fiske. Uppströms kläckeriet finns nästan vackrare pooler men mycket mindre fisk, priset är därav mer humant. Eira är en älv som ska vara bra för torrfluga vilket jag ganska ofta fiskar, sen förespråkade Helge som vi hyrde hyttan och köpte kort av att fiska med blått. Resultatet för oss blev en ca 3 kilos fettfeneklippt lax på fyra man under en vecka, dock togs den på spinn av en kamrat med ryggbesvär som inte klarar att flugfiska, samt en tappad (på sjunkande spets). Nedströms kläckeriet togs det bra med lax men som sagt där kostade det sin modiga peng att fiska. En inte allt för bred, grön och klar älv som lämpar sig gott till lite lättare utrustning från enhands till ca 13 fot tvåhands.

Jag kommer nog att besöka Eira igen men inte i en vecka i sträck. 😁

Edited by Laxarnas prins
  • Like 2
På 2019-07-26 at 06:38 Line-speed sa:

Kan tipsa nordligaste delarna av finnmark o dom mindre laxälvarna här uppe. 

IMG_20190707_181921.jpg

IMG_20190707_114550.jpg

IMG_20190707_143426.jpg

Aj! Norska älvar är vackra som sig själva & med dess omgivning.

5 hours ago, Andersson said:

Vad heter sträckan nedanför kläckeriet? 

Hej Andersson.

Jag vet faktiskt inte men vet att det är svindyrt, det mumlades om 25000 om dagen för någon sträcka. Jag vet att sträckan nära affären och mynningen var dyrköpt med. Tyvärr har jag inga namn på dessa sträckor, kanske att någon annan har det här på forumet😀

En grej är att älven är fredad mellan kl 13-18, tror jag det var.

Edited by Laxarnas prins

25000?! Dom pengarna skulle jag inte ens lägga för en veckas fiske😏

Måste fiska Eira nån dag men då får det bli på en billigare kortsträcka längre upp i älven.

Sträckorna heter Engelskhuset och Siramoen , två vald på olika sidor av älven.

Priset som nämndes ovan stämmer nog rätt bra, men då ska man veta att det är boende på "lyxnivå" med mat, egen husa och kock, roddare och guider.

Man får vad man betalar för.

Skulle själv väldigt gärna fiska där men jag har inget behov av all "kringservice" så då fiskar jag hellre tre veckor på annan plats för samma pengar. Men otroligt vackert är det i varje fall.

Ett tips till er som är i dessa krokar är att det går en riktigt fin väg över fjället mellan Driva ( Sunndalen ) och över till Eira-dalen. Väl värt att spendera några timmar på en dag när solen gassar och man behöver en paus från spöslitet.  🙂 

Edited by Sunray
2 hours ago, Sunray said:

Sträckorna heter Engelskhuset och Siramoen , två vald på olika sidor av älven.

Priset som nämndes ovan stämmer nog rätt bra, men då ska man veta att det är boende på "lyxnivå" med mat, egen husa och kock, roddare och guider.

Man får vad man betalar för.

Skulle själv väldigt gärna fiska där men jag har inget behov av all "kringservice" så då fiskar jag hellre tre veckor på annan plats för samma pengar. Men otroligt vackert är det i varje fall.

Ett tips till er som är i dessa krokar är att det går en riktigt fin väg över fjället mellan Driva ( Sunndalen ) och över till Eira-dalen. Väl värt att spendera några timmar på en dag när solen gassar och man behöver en paus från spöslitet.  🙂 

Hej Sunray och ni andra på denna slinga.

Den vägen åkte vi under eftermiddagsfredningen, vackert värre.

Dyrköpt kringservice är ingen lyx för mig heller. Lyx är att koka sitt kaffe över öppen eld som man även kan ställa ex en Murrikka på. Samtidigt vill jag inte ha någon som säger när jag ska äta och så vidare. Att guidas till en lax kan vara bra men även det tar bort lyxen att hitta laxen själv, vilket enligt mig ger mer erfarenhet och inte minst glädje.

Är det någon som sitter på lite info om Nausta? Jag har sett lite sköna klipp därifrån på Youtube. Men har även pratat med en norrman som säger att den kan vara svår...

• Like 2
14 hours ago, Ismo said:

Aj! Norska älvar är vackra som sig själva & med dess omgivning.

Håller helt med....magiskt o fiska i dom mindre älvarna här i finnmark me lax upp till 10kg o havsröding.. 

Gillar när man kan spana från en höjd o se vart laxen el rödingen står....hitta bra läge att visa flugan..