Jump to content
Pompero

Tips på modern flytklump 42 gram +

Recommended Posts

Hej, någon som har erfarenhet av, och testat någon flytlineklump med ”tryck i” som väger minst, och helst mer än 42 gram. Helflyt. Har ett antal äldre som jag tycker inte kastar speciellt bra, bl a Loop och Guideline. 

Tycker Guideline scandi 10/11 (42gr) är riktigt bra. 

Edited by Chrglx

Gamla LTS Across 185, bästa flytklumpen jag testat. Väger 54 gram okapad. Om 18,5 meter är för långt så kapa den 3 meter framtill och den väger i alla fall mer än 42 gram (gigantisk fronttapering). Hittar du inte en gammal Across så har Loop den fortfarande under namnet GDC Custom Head för 790 kr, den är för tillfället slutsåld ser jag men den kommer nog in på lager igen snart. Se här

/S

• Like 1

On 7/9/2019 at 8:30 AM, Pompero said:

Hej, någon som har erfarenhet av, och testat någon flytlineklump med ”tryck i” som väger minst, och helst mer än 42 gram. Helflyt. Har ett antal äldre som jag tycker inte kastar speciellt bra, bl a Loop och Guideline. 

Vision Ace clear float på 42 gr är ett gott alternativ..
https://www.fiske.se/vision-ace-klump-1

Hej.. En vanlig RIO Versitip med flytspets. Bodyn finns ända upp till #11. Du vet nog att det inte bara är totalvikten som spelar in, VAR vikten ligger är väldigt viktigt. RIOn är väldigt baktung. Det är mest, bara säger en del, den övre delen av Dbågen som belastar spöet, resten hänger bara med. Om du testar en Versitip ett tag och sen jämför med dina gamla klumpar så märker du nog att de inte känns i spöet. De har en annan fördelning av massan.Titta på Nextcasts "funnel taper" så ser du hur en lina ska vara uppbyggd. Jag pratade för några år sen med Erling Holmström på Jokkfall. På hans 16fotare satt en 23fots FIST 540grains, och en spets på 7 meter T14 eller T10. Tror du att spetsen hade nån påverkan på spöet? Vad kastade han? Jo en 540grains klump å resten hängde bara med. 540 grains motsvarar ungefär 34 gram... Tankegången liknar lite Skagit, en kort, tung klump som drar med sig det mesta. Testa en Versitipklump å du kommer att, med lite träning, kasta näääästan lika långt som Erling.  mvh  borano20