Jump to content
Selleboy

Vilken fluga är detta?

Recommended Posts

Hej! Jag var å fiskade under dagen & bytte fluga efter fluga xdör jag försökte imitera den på bilden. Lyckades lura en del. Men tänkte fråga om någon vet vilken fluga detta är? 

Mvh Tobias 

IMG_20190709_151601.jpg

IMG_20190709_151541.jpg

Att det är en nattslända ser jag men kan inte säga exakt vilken. Därför skulle jag beskriva den som "en ljus nattslända, x mm lång med ljusbrun(?) kropp". Om jag skulle fiska torrt skulle mitt första val vara någon Elk Hair Caddis-variant som jag brukar binda utan kroppshackel. Min lekkamrat skulle säkert ha valt en Europatolva, åtminstone förr, innan han började fiska med mina Elk Hair Caddis. Det finns många andra flugor som säkert passar men man får sina favoriter. Det kan ju också vara aktuellt att fiska någon nattsländepuppa, det beror på vilket stadium fisken väljer. Superpuppan har inte fått sitt namn av en slump. Den binds ju i många olika färgkombinationer.

Fina bilder har du tagit

Cone caddis är första jag tänker på som jag har i asken. En enkel fluga bunden med ljust hjorthår som går runt hela kroken och ett thoraxparti med haröredubbing. Mycket bra flytkraft, en fluga främst för snabba vatten.

Utöver ovan nämnda finns även Goddard's Caddis en nerklippt kort hårfluga (hjort, rådjur, ren) med spröt framåt den är också bra flyter fint.

Men du måste vara observant, fiskade själv på "vakande harr" dom sprätte ordentligt i ytan men tog inte torrt!!! Först när jag bytte till nymf fick jag en, kollade maginnehållet gröna puppor! Jag kör med Simo Lummes och Sven-eric Loodhs puppor två färgade eller melerade (mixad dubbing). Ofta är just färgen nyckeln till hugg. Testa med förtyngd puppa men impregnerad, doppad i vattnet och urklämd, fiskas under ytan.

Jag lovordar som vanligt Mugly Caddis. Går att klippa till i rätt form och flyter fisk efter fisk.

Även MPJ:s CdC Caddis funkar bra och går att frisera. Den är kanske tom lättare att få lik förebilden.