Hoppa till innehåll

Ny spöserie från Loop


kent.flyfish

Recommended Posts

Tror det har tidigare nämnts men det bör nog nämnas igen. Priserna som satts på både spön och nya jackorna är satta utifrån dollarn. Som de flesta vet så har vi en extremt svag krona i dagsläget. En konvertering till SEK från USD gör således att det blir ett väldigt högt pris i svenska kronor. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har beställt en 7X 9’ #6.Ska bli väldigt intressant att fiska med det här spöt. Prisbilden skvallrar om ett spö som bör ligga i samma prestandaklass som Helios 3 och HBX, vilket är två spöserier som jag just nu tycker ligger i en klass för sig. Ser verkligen fram emot att ta med det här spöt ut på havsöringsfiske och köra det side by side med min helios 3D 9’ #6. Återkommer med en kommentar i testarean längre fram.

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Ismo said:

Har haft en tanke!...Har aldrig bitt (blitt)erbjuden någon spö GRATIS!!! Har Kompisar som är totalt värdelösa som FISKARE!...men som trots allt blir erbjudna spön till höger å vänster...vore skoj att någon gång..få chansen! Å andra sidan! så skiter jag i det..jag har mitt namn.

Lite bitter? JA!

Dom kan kanske kasta långt o väldigt bra på gräsmattan? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago, Line-speed said:

Dom kan kanske kasta långt o väldigt bra på gräsmattan? 

Har aldrig förstått gräsmattekastning. Det är så krångligt att kasta på gräsmattan. Höga och vinklade bakkast för att inte träffa uterum och växter, måste hooka runt studsmattan, sen undvika grannens staket i nedlägget. Om man mot förmodan lyckas är belöningen inte en fin torrflugeöring - snarare en storväxt arg katt som gnager på fluglinan...

  • Like 2
  • Haha 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 8/6/2019 at 2:59 PM, Gurra_science said:

Tror det har tidigare nämnts men det bör nog nämnas igen. Priserna som satts på både spön och nya jackorna är satta utifrån dollarn. Som de flesta vet så har vi en extremt svag krona i dagsläget. En konvertering till SEK från USD gör således att det blir ett väldigt högt pris i svenska kronor. 

Alldeles för många dollar i priset...lita mindre av den sorten då blir det billigare ...jag tycker att priset är satt utifrån marknadens vilja att betala så mycket...om marknaden sviker sjunker priset...och vi köpare styr marknaden...på 90-talet var 2000:- skit dyrt för en pinne...idag är det skamligt att köpa ett spö för 2000:-...

Sluta betala = sjunker priset

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, ratimir said:

Alldeles för många dollar i priset...lita mindre av den sorten då blir det billigare ...jag tycker att priset är satt utifrån marknadens vilja att betala så mycket...om marknaden sviker sjunker priset...och vi köpare styr marknaden...på 90-talet var 2000:- skit dyrt för en pinne...idag är det skamligt att köpa ett spö för 2000:-...

Sluta betala = sjunker priset

Ja det kallas ju inflation som också är en bidragande orsak. Däremot är nog vår PPP (köpkraft) något högre eller densamma idag jämfört med då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, Fredde_90 said:

Här har du en länk, med en bild, som kanske kan svara på den frågan. 

Länk: https://www.tridentflyfishing.com/blog/loop-7x-fly-rod-review/ 

Ben Freemans tester lämnar kanske mer att önska men hans åsikter brukar stämma riktigt bra med hur jag själv upplever samma spön. Ska bli intressant att testa 7X.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle vara sketakul att låta en duktig kastare att göra ett blindtest på ett av Loops nya 7X och tex GreyLine eller Cross av liknande modell. Jag är nu som ni förstår ett fan av GreyLine, men jag undrar bara vad som blivit bättre sen sist? När Cross kom till världen så skrevs det ju recensioner i stora ordalag om hur i h-e spöna kastade. Jag kommer ihåg "Shit pomfritt vad de kastar", och nu har vi ännu nyare och enligt Loop ännu bättre spön för ännu mer kronor att hosta upp. Så frågan är återigen - Vad har blivit bättre? 

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago, kaxeshusse said:

Skulle vara sketakul att låta en duktig kastare att göra ett blindtest på ett av Loops nya 7X och tex GreyLine eller Cross av liknande modell. Jag är nu som ni förstår ett fan av GreyLine, men jag undrar bara vad som blivit bättre sen sist? När Cross kom till världen så skrevs det ju recensioner i stora ordalag om hur i h-e spöna kastade. Jag kommer ihåg "Shit pomfritt vad de kastar", och nu har vi ännu nyare och enligt Loop ännu bättre spön för ännu mer kronor att hosta upp. Så frågan är återigen - Vad har blivit bättre? 

Jag är 100% säker att INGEN av duktiga kastare (eller vi vanliga)skulle känna igen skillnad på spöna om de kastar utan att veta vilket spöt det är.. om det finns möjlighet att stå i en mörk ridå och kasta utan att se spöna ingen av oss skulle välja den pinne man fiskar med....skulle bli jäkla roligt att testa...

Redigerad med ratimir
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago, ratimir said:

Jag  100% säker att INGEN av duktiga kastare (eller vi vanliga)skulle känna igen skillnad på spöna om de kastar utan att veta vilket spöt det är.. om det finns möjlighet att stå i en mörk ridå och kasta utan att se spöna ingen av oss skulle välja den pinne man fiskar med....skulle bli jäkla roligt att testa...

Helt enig. Men finns det någon butik som lagerför 7X?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick hem min 690 i fredags. Har bara hunnit sätta ihop spöt än så länge men första intrycket är väldigt bra. Det är ett mycket snyggt och välbalanserat spö som andas kvalitet och jag gillar designen. Klingan är modern och kaxig och det känns som ett spö med riktigt bra kraftreserver. Ska spola på en Evotec 105 wf6i på en rulle och testa med den. Ska även testa med vision kust wf6i samt Jensen wf6i. Återkommer med en kommentar i testarean längre fram. Har just bland annat en helios 3D 690 och en merisola 690 att testa lite side by side med. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago, Jonas said:

Fick hem min 690 i fredags. Har bara hunnit sätta ihop spöt än så länge men första intrycket är väldigt bra. Det är ett mycket snyggt och välbalanserat spö som andas kvalitet och jag gillar designen. Klingan är modern och kaxig och det känns som ett spö med riktigt bra kraftreserver. Ska spola på en Evotec 105 wf6i på en rulle och testa med den. Ska även testa med vision kust wf6i samt Jensen wf6i. Återkommer med en kommentar i testarean längre fram. Har just bland annat en helios 3D 690 och en merisola 690 att testa lite side by side med. 

Grattis!

Då får du i uppgift att göra testet! Försök att hitta något spö som var just det där bra spöet som fanns för 10 år sedan + / - 5år. Det måste ju ha hänt mycket på 15 år. Mycket mer än på de sista 5.

/Tobbe

Redigerad med kaxeshusse
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago kaxeshusse sa:

Grattis!

Då får du i uppgift att göra testet! Försök att hitta något spö som var just det där bra spöet som fanns för 10 år sedan + / - 5år. Det måste ju ha hänt mycket på 15 år. Mycket mer än på de sista 5.

/Tobbe

Nu ju inte jag den som lägger gamla spön på hög men jag har en Arctic Silver generation 1 690 liggande. Den borde vara runt fem-sex år nu kanske? Tyckte det var med i toppskiktet när det kom. Har även en wraith 690. Den är kanske fem år?

Är syftet att kolla om utvecklingen går framåt kan vi avsluta testen direkt. Det är stor skillnad mellan de spöna jag tyckte var bäst för tio år sedan och dagens toppspön. 

Som jag skrev tidigare tycker jag att helios 3 och HBX håller en klass för sig just nu och det ska bli intressant att se om 7X kvalar in i gänget prestandamässigt? Ser man bara till priset har spöt i alla fall klarat kvalgränsen...??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Jonas said:

Nu ju inte jag den som lägger gamla spön på hög men jag har en Arctic Silver generation 1 690 liggande. Den borde vara runt fem-sex år nu kanske? Tyckte det var med i toppskiktet när det kom. Har även en wraith 690. Den är kanske fem år?

Är syftet att kolla om utvecklingen går framåt kan vi avsluta testen direkt. Det är stor skillnad mellan de spöna jag tyckte var bäst för tio år sedan och dagens spön. 

Som jag skrev tidigare tycker jag att helios 3 och HBX håller en klass för sig just nu och det ska bli intressant att se om 7X kvalar in i gänget? Prismässigt har spöt i alla fall klarat kvalgränsen...??

Nu menar jag inte att Loops nya kreation skulle vara sämre. Bara ett test i all välmening för att få se vad som blivit bättre med åren. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har roat sig med att jämföra priset på ett premiumspö i toppklass för 20 år sedan med den generella löneökningen på 20 år?

Spontant tippar jag att exempelvis ett värsting Hardy, Loomis eller Sage låg på runt 6000kr då? Ett motsvarande spö ligger idag på strax över 10 000kr.

Vi räknade ut att om man tjänade 25 000kr för 20 år sedan tjänar man idag runt 35 000kr.

Räknar vi med att vi idag har en historiskt hög dollar så skulle jag vilja påstå att ett premiumspö i toppklass kostar ungefär lika mycket som det gjorde för 20 år sedan?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, Jonas said:

Det är stor skillnad mellan de spöna jag tyckte var bäst för tio år sedan och dagens toppspön. 

Hej Jonas,

Skulle du kunna utveckla lite grann vari denna skillnad består? Många gånger kan skillnader vara påtagliga men ändå inte relevanta vid praktisk användning för den enskilde. Ibland när man läser biltester t. ex. kan man se helt meningslösa 'finesser' som värderas lika högt som absolut oundgängliga gör och därefter påverkar ett 'slutbetyg' i samma utsträckning. Den som bara läser 'slutbetyget' blir helt vilseledd (men har givetvis sig själv att skylla).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago xps sa:

Hej Jonas,

Skulle du kunna utveckla lite grann vari denna skillnad består? Många gånger kan skillnader vara påtagliga men ändå inte relevanta vid praktisk användning för den enskilde. Ibland när man läser biltester t. ex. kan man se helt meningslösa 'finesser' som värderas lika högt som absolut oundgängliga gör och därefter påverkar ett 'slutbetyg' i samma utsträckning. Den som bara läser 'slutbetyget' blir helt vilseledd (men har givetvis sig själv att skylla).

En av de största skillnaderna med dagens bästa spön jämfört med de för tio år sedan är att de rent generellt är tåligare. Introduceringen av Nanosilicabindemedel har förändrat byggtekniken och gjort att man kan applicera grafitlagren mot varandra med en mycket tätare och mer precis teknik som eliminerar luftbubblor vilket gör att spöna håller mycket bättre.

Pratar vi prestandaspön så tycker jag att dagens spön har bättre spänst och balans och är lättare. Det här i kombination med att de håller bättre. 

Går vi ner i prisklasserna får man betydligt mer för pengarna i mellanklassen och budgetklassen än man fick förr.

Kortfattat tycker jag att man nu, jämfört med för tio år sedan, betalar ungefär samma pengar för ett spö i respektive klass, om vi väger in löneökning och dollarkurs, men man får bättre grejer för pengarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Jonas said:

Är det någon som har roat sig med att jämföra priset på ett premiumspö i toppklass för 20 år sedan med den generella löneökningen på 20 år?

Spontant tippar jag att exempelvis ett värsting Hardy, Loomis eller Sage låg på runt 6000kr då? Ett motsvarande spö ligger idag på strax över 10 000kr.

Vi räknade ut att om man tjänade 25 000kr för 20 år sedan tjänar man idag runt 35 000kr.

Räknar vi med att vi idag har en historiskt hög dollar så skulle jag vilja påstå att ett premiumspö i toppklass kostar ungefär lika mycket som det gjorde för 20 år sedan?

Precis, ett Redington NTI 590 kostade 8800:- när dom kom, runt 2001?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Jonas said:

En av de största skillnaderna med dagens bästa spön jämfört med de för tio år sedan är att de rent generellt är tåligare. Introduceringen av Nanosilicabindemedel har förändrat byggtekniken och gjort att man kan applicera grafitlagren mot varandra med en mycket tätare och mer precis teknik som eliminerar luftbubblor vilket gör att spöna håller mycket bättre.

Pratar vi prestandaspön så tycker jag att dagens spön har bättre spänst och balans och är lättare. Det här i kombination med att de håller bättre. 

Går vi ner i prisklasserna får man betydligt mer för pengarna i mellanklassen och budgetklassen än man fick förr.

Kortfattat tycker jag att man nu, jämfört med för tio år sedan, betalar ungefär samma pengar för ett spö i respektive klass, om vi väger in löneökning och dollarkurs, men man får bättre grejer för pengarna.

Tack, då vet jag vad du menar. Jag har själv aldrig haft något problem med spön som går sönder. Det beror väl på att jag är försiktig med mina grejor, inte köper modernare spön och ej heller fångar stor fisk. De flesta av mina spön är från slutet av åttiotalet, början av nittiotalet när man byggde spön som Volvo Amazon eller Duett. De var stryktåliga och fuktionella. Så småningom fick någon för sig att de skulle vara lätta också. Jag kan förstå om det medförde problem. Att slippa fem, tio gram att släpa på kan ju vara värt några tusenlappar ? . Jag var just ute och kastade med mitt Hardy Classic Lightweight Featherweight. Det är både spänstigt och läckert men skulle inte konkurrera ut mina Powell t. ex.

Vad jag funderar över är hur spön kan hålla bättre än sådana som aldrig går sönder. Måste man ägna sig åt förstörande provning?

Jag tvivlar inte på att det pågår en faktisk utveckling som emellanåt går framåt men nog är det en djungel där det är lätt att gå vilse. Som konsument gäller det att veta när det man har faktiskt är tillräckligt bra. Men direkt och indirekt reklam är svår att stå emot.

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En ren lögn jag alltid stört mig på som mer eller mindre alla tillverkare kör på är att de nya spöserierna är 20-30% lättare. Antar att detta påstående ska visa på att en "utveckling" skett. Måste ha läst detta i varje katalog i över 20års tid (!). Jag har exempelvis ett Scott G från  4-delat #4 från 80-talet som väger 2.8 oz.

Sådana lögner får oss konsumenter att tro på "fantastiska framsteg gjorts"

Suck..

Redigerad med VAK
  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man nog är det väl ett fantastiskt framsteg att det går att sälja femton, tjugo spön till samma kund? Det hade aldrig gått förr i tiden.

I bästa fall innebär detta att begagnatmarknaden öppnar sig för den som har en tunnare plånbok eller mera is i magen eller bådadera.

Redigerad med xps
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...