Jump to content
kent.flyfish

Ny spöserie från Loop

Recommended Posts

Trevligt med nya spön men blir svårt slå aktionen på Cross serien

Edited by MIKAC
Better content

1 hour ago Fredde_90 sa:

Är själv riktigt intresserad av denna spöserie! Mest intressant är nog deras switch 11’6 #5 och 12’6 #6... 

Sen är frågan om den verkligen kan ersätta och vara snäppet bättre än mitt Cross S1 12 #7...

Är materialet i klingan på deras 7X serie liknande den som Cross S1 har (3M Powerlux), eller är det något helt nytt dom kör på!?

Grejen med Cross S1 var ju lite att dom var starka, tåliga och kastade helt underbart... Står ju inte jättemycket på deras hemsida om 7X... 

Samtidigt så är det rea på deras Cross S1 serie på deras hemsida... Länk: https://se.looptackle.com/product/cross-s1-medium-fast-action-double-hand/

Hmm...

Ett mail till info@looptackle.se kan nog svara på den frågan. S1 har ju några år på nacken och i flugfiske världen måste nyheter fram oavsett hur bra de tidigare produkterna har varit. Nyheter säljer, så är det bara...

Amen 10690kr för ett enhandsspö, a det är bara pantsätta frun om man skall vara coolast vid fiskevattnen😆😆😆

• Haha 1

16.500kr för 15 fotarn😳 

Hoppas man får jäkligt mkt lax bara pga av spöt😆

Edited by Andersson
  • Haha 1

Vilken jävla tur att man nått en ålder som gör att man inte går på sådana här grejer längre B).16,5 lusentappar för ett spö. Allvarligt talat :o ! Det dyraste spö jag någonsin köpt var ett Sage RPL+ som jag köpte på stenåldern och för det fick jag nog betala 4,5 lusentappar för (på den tiden, för ~ 20 år sedan eller så) och då tycker jag inte ens om det. Bara en (fiske) idiot lägger sådana pengar på ett spö.

Mina absoluta favoritspön är ett par Hardy De-Lux från - 80 talet (om minnet inte sviker mig). Det ena är en 7" i linklass 3/4  och det andra ett enhands 10" i linklass 9/10. Mjuka fina spön med en underbar aktion och ryggrad. Precis motsatsen till mitt Sage RPL+ m a ord.

Mitt förslag är att köpa ett spö för några lusentappar eller så, och lägga resten av pengarna på en fiskeresa till Slovenien eller Norge eller Skottland eller Irland t ex, istället. Det finns ingen dålig fiskeutrustning nu för tiden, utan det handlar bara om handhavandefel om det inte fungerar. Ett spö för två lusentappar är säkert inte mycket sämre än detta för hissnande 16,5 lusentappar :o.

P.s

Kan man styra spöt med en app i telefonen B)!?

Edited by Mr.T
  • Like 7
  • Haha 1

Loops nya spöserie är säkert bra, men vad är det för priser? Jag ser att flera tillverkare som till exempel Sage och Scott också tar ungefär så mycket för vissa premiumserier. Det börjar bli löjligt mycket. Jag undrar var gränsen går innan flugfiskarna slutar köpa?

Edited by subbuteo

1 hour ago, subbuteo said:

Loops nya spöserie är säkert bra, men vad är det för priser? Jag ser att flera tillverkare som till exempel Sage och Scott också tar ungefär så mycket för vissa premiumserier. Det börjar bli löjligt mycket. Jag undrar var gränsen går innan flugfiskarna slutar köpa?

Det finns nog ingen gräns är jag rädd, men att Loop tar dessa priser för Korea byggda spön är i fan i mig skamligt, ful som stryk är dom också...

Edited by Ixoye
  • Like 3

Jaja säkert bra spön men långt över min budget, finns säkert dom som vill köpa dessa spön också.

Som redan skrivits, säkert mycket bra spön. Men priserna har nått sådana nivåer att jag inte ens för mig själv skulle kunna rättfärdiga ett köp. Är helt enkelt för snål och undrar naturligtvis också hur mycket mer prestanda jag får för pengarna jämfört med de spön som jag redan har, dessutom om jag  själv är kapabel att utnyttja den extra prestandan.

Smaken är som baken, jag är grymt nöjd med cross s1 och har svårt tro att jag kastar bättre med 7x

I övrigt, lägger inte ens 5000 på ett laxspö, så håll i kulorna😜😜

Edited by MIKAC

Inget att gnälla över, Sage Igniter  13999 kr, Hardu HBX samma prisklass och förmodligen följer alla andra efter den prisbilden.

Så länge vi köper höjer dom priset :) 

• Like 1

Helt plötsligt känns Helios3 spöna otroligt prisvärda med tanke på att få spön kan mäta sig med dom.. 

• Like 2

Jag är grymt nyfiken på Orvis Mission rod...

Inget att be om ursäkt för, är själv ägare till 4 Scott spön och några Winston men det hela handlar inte om var saker och ting är producerade, det handlar om marknaden.

Vad du kan  tänka dig att betala, att du som enskild individ går i taket skiter dom fullständigt i, så länge de finns dom som är villig att köpa till det pris dom satt.

Ta till exempel flugrullar, oavsett märke, skit simpla konstruktioner jämfört med en multirulle/haspelrulle och ändå priser som tangerar skrotvärdet på guld.

Man kan ställa sig frågan, varför är det så, det enkla svaret är att vi köper och vi köper mycket dessutom, och därav priset.

LOOP är som alla andra företag, producera billigt och sälger dyrt.

Ta Hardy t.ex. deras dyraste rullar ska nu vara Made in England, vad det nu kan vara värt, när garanterat merparten av rullen ändå är tillverkad i Asien, lite montage i England och vips "Made in England" och priset drar i taket :) 

Det är vi som är marknaden och så länge vi köper höjer dom priserna, vet du vad det värsta är, troligt kommer du köpa ett LOOP spö för 13 999 kr, men det tar ett tag för dig att smälta priset, eller ?

• Like 1

Fan, priserna blir bara mer och mer bizarra på spön! Nä, det finns mycket fina spön ute på beg marknaden.

6 minutes ago, Fredde_90 said:

Haha, var det sjukaste... Dom har fått hybris... Seriöst, vem köper en jävla vadarjacka för 6470 kr... Spön förstår jag, men en jacka... Dessutom ser designen på jackan nästan exakt ut som en vadarjacka från loop som jag köpte på rea för 500kr för över 10 år sedan... Det börjar bli löjligt nu... 

Ja, de e jävligt sjukt!! Typ samma pris som en jacka för en polar expedition! 

• Like 1

2 hours ago, Fredde_90 said:

Haha, var det sjukaste... Dom har fått hybris... Seriöst, vem köper en jävla vadarjacka för 6470 kr... Spön förstår jag, men en jacka... Det börjar bli löjligt nu... 

Vad kostar en Simms jacka? 

20 hours ago, Fredde_90 said:

Vi vet båda två att Simms är extremt dyrt det också... Deras G4 vadare, G4 vadarjacka osv osv... Det är också helt sjuka priser... och det är väl ingen direkt hemlighet det heller... och skulle aldrig komma på tanken att köpa det... 

Vi vet att de är svindyra men likafullt så är det en massa som köpt just Simms G4. Skulle heller inte lägga de pengarna på nåt jag anser vara förbrukningsvaror.

• Like 1

Kanske Loop bara gör ett försök att etablera sig som ett premium merke? Överdrivna priser är väl en del av det. Lite dumt att rea ut cross s1 bara. Riktigt bra spön som de konkurrerar mot sig själv med. 

7 hours ago, Fredde_90 said:

För att återgå till topic lite... Är det någon här som tycker designen på Loops 7X ens är snygga/tilltalande? 

Jodå, jag tycker de ser fina ut. Ovanför handtaget påminner om Orvis helios 3 fast lite mindre kontrast. Rullfästet tycker jag ser ok ut men bättre med en rulle på 👍

Tur att jag köpt på mig spön genom åren!..Jag behöver inga fler... Loop kan slicka sina bollar själv.

• Haha 4