Jump to content
kent.flyfish

Ny spöserie från Loop

Recommended Posts

16 hours ago, Fredde_90 said:

Här har du en länk, med en bild, som kanske kan svara på den frågan. 

Länk: https://www.tridentflyfishing.com/blog/loop-7x-fly-rod-review/ 

Ben Freemans tester lämnar kanske mer att önska men hans åsikter brukar stämma riktigt bra med hur jag själv upplever samma spön. Ska bli intressant att testa 7X.

Följer man gruppen Loop Aktiv på Facebook, kunde man läsa en liten mer ingående review av 7X där igår. Eftersom det är av en privatperson går jag självklart inte ut med namnet. Hade först tänkt dela vidare inlägget här, men vet inte hur det ser ut med upphovsrätt och liknande, så avstår från detta. Men gruppen är offentlig så vem som helst kan gå in och titta.

Självklart hade man kunnat ta kontakt med han som skrivit och postat denna djupgående review om 7X, och fråga om lov att dela vidare det här på edge, men är för lat för att göra detta själv. ;) In och kika i gruppen. 

Skulle vara sketakul att låta en duktig kastare att göra ett blindtest på ett av Loops nya 7X och tex GreyLine eller Cross av liknande modell. Jag är nu som ni förstår ett fan av GreyLine, men jag undrar bara vad som blivit bättre sen sist? När Cross kom till världen så skrevs det ju recensioner i stora ordalag om hur i h-e spöna kastade. Jag kommer ihåg "Shit pomfritt vad de kastar", och nu har vi ännu nyare och enligt Loop ännu bättre spön för ännu mer kronor att hosta upp. Så frågan är återigen - Vad har blivit bättre? 

• Like 4

Hade vart skoj TESTA! Ett nytt spö..innan en ev. köper det

En vet aldrig vad en får annars.50/50 situation.

21 hours ago, kaxeshusse said:

Skulle vara sketakul att låta en duktig kastare att göra ett blindtest på ett av Loops nya 7X och tex GreyLine eller Cross av liknande modell. Jag är nu som ni förstår ett fan av GreyLine, men jag undrar bara vad som blivit bättre sen sist? När Cross kom till världen så skrevs det ju recensioner i stora ordalag om hur i h-e spöna kastade. Jag kommer ihåg "Shit pomfritt vad de kastar", och nu har vi ännu nyare och enligt Loop ännu bättre spön för ännu mer kronor att hosta upp. Så frågan är återigen - Vad har blivit bättre? 

Vet faktiskt inte om saker kan bli så mycket ”bättre” från tidigare serier... Även spön som är billigare idag, t.ex. Fenwick World Class, kastar enligt flera helt okej (dessa har också 3M powerlux i klingorna) om man direkt jämför dessa mot Loop Cross S1. Ändå har man i stort sätt knappt hört någonting om dessa spön. 

Det enda jag kan tänka mig har förbättrats på Loop 7X är återhämtning i klingan, om ens det... Känslan i 7X kanske är ”bättre” med (har läst vissa som påstår detta)... Men jag är skeptisk... Tror själv inte mitt Hardy HBX switch som jag beställt, är så mycket bättre än det Loop Cross S1 switch jag fiskade med för 1,5 år sedan... Ändå har man beställt ett, för ett så överjävligt pris som 11600kr... Vissa säger att det är bättre man lägger pengarna på en fiskeresa istället, och jag håller nog med dom om det. 

Edited by Fredde_90
  • Like 3

20 hours ago, kaxeshusse said:

Jag är 100% säker att INGEN av duktiga kastare (eller vi vanliga)skulle känna igen skillnad på spöna om de kastar utan att veta vilket spöt det är.. om det finns möjlighet att stå i en mörk ridå och kasta utan att se spöna ingen av oss skulle välja den pinne man fiskar med....skulle bli jäkla roligt att testa...

Edited by ratimir

13 minutes ago, ratimir said:

Jag  100% säker att INGEN av duktiga kastare (eller vi vanliga)skulle känna igen skillnad på spöna om de kastar utan att veta vilket spöt det är.. om det finns möjlighet att stå i en mörk ridå och kasta utan att se spöna ingen av oss skulle välja den pinne man fiskar med....skulle bli jäkla roligt att testa...

Helt enig. Men finns det någon butik som lagerför 7X?

Fick hem min 690 i fredags. Har bara hunnit sätta ihop spöt än så länge men första intrycket är väldigt bra. Det är ett mycket snyggt och välbalanserat spö som andas kvalitet och jag gillar designen. Klingan är modern och kaxig och det känns som ett spö med riktigt bra kraftreserver. Ska spola på en Evotec 105 wf6i på en rulle och testa med den. Ska även testa med vision kust wf6i samt Jensen wf6i. Återkommer med en kommentar i testarean längre fram. Har just bland annat en helios 3D 690 och en merisola 690 att testa lite side by side med. 

12 minutes ago, Jonas said:

Fick hem min 690 i fredags. Har bara hunnit sätta ihop spöt än så länge men första intrycket är väldigt bra. Det är ett mycket snyggt och välbalanserat spö som andas kvalitet och jag gillar designen. Klingan är modern och kaxig och det känns som ett spö med riktigt bra kraftreserver. Ska spola på en Evotec 105 wf6i på en rulle och testa med den. Ska även testa med vision kust wf6i samt Jensen wf6i. Återkommer med en kommentar i testarean längre fram. Har just bland annat en helios 3D 690 och en merisola 690 att testa lite side by side med. 

Grattis!

Då får du i uppgift att göra testet! Försök att hitta något spö som var just det där bra spöet som fanns för 10 år sedan + / - 5år. Det måste ju ha hänt mycket på 15 år. Mycket mer än på de sista 5.

/Tobbe

Edited by kaxeshusse

15 minutes ago kaxeshusse sa:

Grattis!

Då får du i uppgift att göra testet! Försök att hitta något spö som var just det där bra spöet som fanns för 10 år sedan + / - 5år. Det måste ju ha hänt mycket på 15 år. Mycket mer än på de sista 5.

/Tobbe

Nu ju inte jag den som lägger gamla spön på hög men jag har en Arctic Silver generation 1 690 liggande. Den borde vara runt fem-sex år nu kanske? Tyckte det var med i toppskiktet när det kom. Har även en wraith 690. Den är kanske fem år?

Är syftet att kolla om utvecklingen går framåt kan vi avsluta testen direkt. Det är stor skillnad mellan de spöna jag tyckte var bäst för tio år sedan och dagens toppspön. 

Som jag skrev tidigare tycker jag att helios 3 och HBX håller en klass för sig just nu och det ska bli intressant att se om 7X kvalar in i gänget prestandamässigt? Ser man bara till priset har spöt i alla fall klarat kvalgränsen...😂😉

1 minute ago, Jonas said:

Nu ju inte jag den som lägger gamla spön på hög men jag har en Arctic Silver generation 1 690 liggande. Den borde vara runt fem-sex år nu kanske? Tyckte det var med i toppskiktet när det kom. Har även en wraith 690. Den är kanske fem år?

Är syftet att kolla om utvecklingen går framåt kan vi avsluta testen direkt. Det är stor skillnad mellan de spöna jag tyckte var bäst för tio år sedan och dagens spön. 

Som jag skrev tidigare tycker jag att helios 3 och HBX håller en klass för sig just nu och det ska bli intressant att se om 7X kvalar in i gänget? Prismässigt har spöt i alla fall klarat kvalgränsen...😂😉

Nu menar jag inte att Loops nya kreation skulle vara sämre. Bara ett test i all välmening för att få se vad som blivit bättre med åren. 

• Like 1

On 8/9/2019 at 8:42 PM, kaxeshusse said:

Helt enig. Men finns det någon butik som lagerför 7X?

Willys sportfiske .västerås. Ett 590 mf o ett till tror det var 690 . 

Är det någon som har roat sig med att jämföra priset på ett premiumspö i toppklass för 20 år sedan med den generella löneökningen på 20 år?

Spontant tippar jag att exempelvis ett värsting Hardy, Loomis eller Sage låg på runt 6000kr då? Ett motsvarande spö ligger idag på strax över 10 000kr.

Vi räknade ut att om man tjänade 25 000kr för 20 år sedan tjänar man idag runt 35 000kr.

Räknar vi med att vi idag har en historiskt hög dollar så skulle jag vilja påstå att ett premiumspö i toppklass kostar ungefär lika mycket som det gjorde för 20 år sedan?

• Like 1

16 hours ago, Jonas said:

Det är stor skillnad mellan de spöna jag tyckte var bäst för tio år sedan och dagens toppspön. 

Hej Jonas,

Skulle du kunna utveckla lite grann vari denna skillnad består? Många gånger kan skillnader vara påtagliga men ändå inte relevanta vid praktisk användning för den enskilde. Ibland när man läser biltester t. ex. kan man se helt meningslösa 'finesser' som värderas lika högt som absolut oundgängliga gör och därefter påverkar ett 'slutbetyg' i samma utsträckning. Den som bara läser 'slutbetyget' blir helt vilseledd (men har givetvis sig själv att skylla).

5 hours ago xps sa:

Hej Jonas,

Skulle du kunna utveckla lite grann vari denna skillnad består? Många gånger kan skillnader vara påtagliga men ändå inte relevanta vid praktisk användning för den enskilde. Ibland när man läser biltester t. ex. kan man se helt meningslösa 'finesser' som värderas lika högt som absolut oundgängliga gör och därefter påverkar ett 'slutbetyg' i samma utsträckning. Den som bara läser 'slutbetyget' blir helt vilseledd (men har givetvis sig själv att skylla).

En av de största skillnaderna med dagens bästa spön jämfört med de för tio år sedan är att de rent generellt är tåligare. Introduceringen av Nanosilicabindemedel har förändrat byggtekniken och gjort att man kan applicera grafitlagren mot varandra med en mycket tätare och mer precis teknik som eliminerar luftbubblor vilket gör att spöna håller mycket bättre.

Pratar vi prestandaspön så tycker jag att dagens spön har bättre spänst och balans och är lättare. Det här i kombination med att de håller bättre. 

Går vi ner i prisklasserna får man betydligt mer för pengarna i mellanklassen och budgetklassen än man fick förr.

Kortfattat tycker jag att man nu, jämfört med för tio år sedan, betalar ungefär samma pengar för ett spö i respektive klass, om vi väger in löneökning och dollarkurs, men man får bättre grejer för pengarna.

6 hours ago, Jonas said:

Är det någon som har roat sig med att jämföra priset på ett premiumspö i toppklass för 20 år sedan med den generella löneökningen på 20 år?

Spontant tippar jag att exempelvis ett värsting Hardy, Loomis eller Sage låg på runt 6000kr då? Ett motsvarande spö ligger idag på strax över 10 000kr.

Vi räknade ut att om man tjänade 25 000kr för 20 år sedan tjänar man idag runt 35 000kr.

Räknar vi med att vi idag har en historiskt hög dollar så skulle jag vilja påstå att ett premiumspö i toppklass kostar ungefär lika mycket som det gjorde för 20 år sedan?

Precis, ett Redington NTI 590 kostade 8800:- när dom kom, runt 2001😁

1 hour ago, Jonas said:

En av de största skillnaderna med dagens bästa spön jämfört med de för tio år sedan är att de rent generellt är tåligare. Introduceringen av Nanosilicabindemedel har förändrat byggtekniken och gjort att man kan applicera grafitlagren mot varandra med en mycket tätare och mer precis teknik som eliminerar luftbubblor vilket gör att spöna håller mycket bättre.

Pratar vi prestandaspön så tycker jag att dagens spön har bättre spänst och balans och är lättare. Det här i kombination med att de håller bättre. 

Går vi ner i prisklasserna får man betydligt mer för pengarna i mellanklassen och budgetklassen än man fick förr.

Kortfattat tycker jag att man nu, jämfört med för tio år sedan, betalar ungefär samma pengar för ett spö i respektive klass, om vi väger in löneökning och dollarkurs, men man får bättre grejer för pengarna.

Tack, då vet jag vad du menar. Jag har själv aldrig haft något problem med spön som går sönder. Det beror väl på att jag är försiktig med mina grejor, inte köper modernare spön och ej heller fångar stor fisk. De flesta av mina spön är från slutet av åttiotalet, början av nittiotalet när man byggde spön som Volvo Amazon eller Duett. De var stryktåliga och fuktionella. Så småningom fick någon för sig att de skulle vara lätta också. Jag kan förstå om det medförde problem. Att slippa fem, tio gram att släpa på kan ju vara värt några tusenlappar 😛 . Jag var just ute och kastade med mitt Hardy Classic Lightweight Featherweight. Det är både spänstigt och läckert men skulle inte konkurrera ut mina Powell t. ex.

Vad jag funderar över är hur spön kan hålla bättre än sådana som aldrig går sönder. Måste man ägna sig åt förstörande provning?

Jag tvivlar inte på att det pågår en faktisk utveckling som emellanåt går framåt men nog är det en djungel där det är lätt att gå vilse. Som konsument gäller det att veta när det man har faktiskt är tillräckligt bra. Men direkt och indirekt reklam är svår att stå emot.

• Like 1
  • Thanks 1

En ren lögn jag alltid stört mig på som mer eller mindre alla tillverkare kör på är att de nya spöserierna är 20-30% lättare. Antar att detta påstående ska visa på att en "utveckling" skett. Måste ha läst detta i varje katalog i över 20års tid (!). Jag har exempelvis ett Scott G från  4-delat #4 från 80-talet som väger 2.8 oz.

Sådana lögner får oss konsumenter att tro på "fantastiska framsteg gjorts"

Suck..

Edited by VAK
  • Like 2

Man nog är det väl ett fantastiskt framsteg att det går att sälja femton, tjugo spön till samma kund? Det hade aldrig gått förr i tiden.

I bästa fall innebär detta att begagnatmarknaden öppnar sig för den som har en tunnare plånbok eller mera is i magen eller bådadera.

Edited by xps
  • Like 1

26 minutes ago Carpe Diem sa:

Hej Jonas,

Hur skulle du beskriva skillnaden mellan Loop 7X och Hardy Wraith?

Återkommer på den i testarean. Ska bara kasta in mig på spöt lite mer först och sen köra lite parallellt med spöna. 

• Like 1

Just now Jonas sa:

Återkommer på den. Ska bara kasta in mig på spöt lite mer först och sen köra lite parallellt med spöna. 

Kasta dig på buttdelen ..den håller bäst!:rolleyes:

• Haha 3

Fick hem mitt Hardy HBX Switch idag... Har inte hunnit kasta med det än, men känslan av att ha det i handen, fantastiskt... Satte min Einarsson Invictus 8/10 på och balanserade spöt perfekt... 

Det är för övrigt en riktigt fin premiumkänsla på detta spö... Handtaget och butten är sådär lagom långt och smalt, känns underbart att hålla i. Finish, spöringar och rullfäste underbart det också... Även spötuben är skitsnygg... Spöt ser så mycket bättre ut i verkligheten än på bilder... Hade det inte stått Hardy på, så hade man kunnat tro det var ett Sage switch man höll i... Tycker själv att Sage gör dom snyggaste switch spöna... 

Drog ut lite lina och lät min sambo hålla i ena änden för att se hur det beter sig när det är lite press på (ja, det är såklart inte helt rättvisande, whatever)... Böjer sig sådär lagom djupt ner i handtaget... 

Om några dagar ska jag till Emån, så då kan jag testa det på riktigt.  Men känns redan nu som ett bra mycket finare spö än mitt Loop Cross S1 #7 12ft. 

Sen går det säkert kasta enhands med detta också (även om det blir jobbigt efter ett tag), men det känns mer som ett litet tvåhandsspö (babyspey) och jag kommer endast att använda det som detta...

Man undrar om Loops nya 7X switch, faktiskt kan mäta sig med detta spö... 

Edited by Fredde_90

On 8/5/2019 at 11:50 PM, Fredde_90 said:

För att återgå till topic lite... Är det någon här som tycker designen på Loops 7X ens är snygga/tilltalande? 

Orvis Helios 3 ser bra ut i jämförelse......