Hoppa till innehåll

Kortkontroll Norrbottensfjällen


SA

Recommended Posts

Verkar vara nästan obefintlig. Köpte nyligen Arjeplogskortet helårs och har även Gällivare årskort sen tidigare.

En lustig episod inträffade 2017 när jag låg ensam vid övre Lainioälven sandåslandet.
Är en dryg mil att gå dit till Kaskajohkas utflöde. Lite tuff teräng men ändå ganska nära.

När jag ligger där en sen eftermiddag i tältet Kommer en röd kallaxhelikopter som landar 300meter bort vid ett annat tält med schweizare.

Går dit bort efter att helikoptern startat motorn igen och flyger vidare.
Frågar på engelska why they stopping by. They where asking for fishing card. I have no fishingcard svarade jag. Ett stort skratt!

Alldrig i hela mit liv blivit kollad förutom Ängesån ett par tre gånger.

Laxen är tydligen viktig för den drar pengar. Och turister som lämnar sopor.
Helikopterbolagen borde ta mer ansvar. Kallaxflyg som jag flugit med förr vet jag har lämnat av folk som städat en del mm.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fiskat efter Kalixälven med tillhörande anslutande bäckar och i stort sett varenda sjö och bäck mellan Kalix och Kaitumälv i snart femtio år och aldrig blivit kollad.

Så någon större täthet på kontrollerna kan man inte påstå att det är?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hemma i Kiruna har jag aldrig blivit kollad, löser 2 årskort varje år, ibland 3, beroende på vilket byavatten jag vill fiska på.

men när jag fiskade i Jämtland och Hotagsströmmen blev jag kollad 3 gånger på en kväll, av 3 olika tillsynsmän.

3dje gången var jag utvadad långt så då fick han snällt vänta tills jag gått färdigt poolen 

men han blev glad när ham fick se årskortet.

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 7/16/2019 at 10:03 PM, Ismo said:

Skönt att slippa dom dära dårarna!..varför kolla fiskekort..när inga pengar fr. just kortförsäljningen inte går till fiskevård?

Finns ett byavatten som jag löser till..dom gör då lite för pengarna. Övriga kan skita ned sig.

Vastavirta kiski?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Ismo said:

Förresten! Syns det några sjuka Laxar i Muonioälven? Får som inga uppgifter därifrån. Lr. Kalixälven. 

En och annan som man sett på foto. Har inte själv fiskat än, tappade liksom suget efter rapporter från Torneälven.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk om fiskekorts försäljningen ville stödja forskningen om laxdöden, då hade jag kunna stödköpa årskort även om jag kanske bara fiskar en dag.

Politiken saknar bevisligen den viljan.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...