Hoppa till innehåll

Små eller stora flugor?


slaskaren

Recommended Posts

Min teknik: stora flugor, alltså sunrays varianter, på flyt eller intermediate fiskat med en överdjävulsk fart för att väcka intresset. Mindre fluga i samma färg djupare och lägre fart direkt efter för att trigga hugg. Vet inte om det fungerar bättre än nåt annat men laxen borde väl ta en mer seriöst om man orkar byta klump och fluga mellan varven:)

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag skrev det där om lite större flugor för havsöringen tänkte jag på norsk sommarälv med en temperatur på 13-14 grader och relativt låg vattenföring. Tycker att öringen ofta tagit en fluga i storlek 6 medans laxen krävt mindre. Jag använder inga krokflugor med långa vingar, bara helt korta. Men jag fiskar nog generellt med mindre flugor än de flesta. Använder tuber men då typ Frödins Micro Willie Gun. Större enbart vid flom. Fiskar nästan enbart flytlina och aldrig nån sjunktafs. Vid flom får det bli en sinktip. Stoats Tail i små sorlekar i dubbelkrok är en gammal favorit. Här är en blank liten sak från förra veckan. Spöt är ca:65 år gammalt... Köpt på ebay för en spottstyver.

"Bakåtsträvare" kallas jag... Huvudsaken är att det är roligt att fiska!

 

DSC_0810.JPG

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago, Frank said:

När jag skrev det där om lite större flugor för havsöringen tänkte jag på norsk sommarälv med en temperatur på 13-14 grader och relativt låg vattenföring. Tycker att öringen ofta tagit en fluga i storlek 6 medans laxen krävt mindre. Jag använder inga krokflugor med långa vingar, bara helt korta. Men jag fiskar nog generellt med mindre flugor än de flesta. Använder tuber men då typ Frödins Micro Willie Gun. Större enbart vid flom. Fiskar nästan enbart flytlina och aldrig nån sjunktafs. Vid flom får det bli en sinktip. Stoats Tail i små sorlekar i dubbelkrok är en gammal favorit. Här är en blank liten sak från förra veckan. Spöt är ca:65 år gammalt... Köpt på ebay för en spottstyver.

"Bakåtsträvare" kallas jag... Huvudsaken är att det är roligt att fiska!

 

DSC_0810.JPG

Flytlina is da sheit! ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flyt och spey-flugor är elegant. Mallardvingen limmar sig fast mot kroppen i vattnet och blir lite genomskinligt, som ryggsköld på en räka. Enkelkrok gör att den håller sig just under ytan med en fin fart. Av och till ser man svallvågen och plask när fisken är uppe och kikar. Mycket spännande:) 

 

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...
On 7/27/2019 at 11:11 AM, Idivuoma said:

Flyt och spey-flugor är elegant. Mallardvingen limmar sig fast mot kroppen i vattnet och blir lite genomskinligt, som ryggsköld på en räka. Enkelkrok gör att den håller sig just under ytan med en fin fart. Av och till ser man svallvågen och plask när fisken är uppe och kikar. Mycket spännande:) 

 

 

37 minutes ago, Idivuoma said:

vanlig mallard bara, 2 eller 3 lager, 3-4mm breda. Mallard krymper i vattnet och "limmar" sig över flugan. Ser ut som ryggsköld av epoxy på en saltvatten-räka ungefär.

Kul att du orkar vara konsekvent i ett helt år ;)

 

 

 

Edit: Ursäkta om det lät tyket - det var inte mitt syfte - jag brukar själv göra inlägg i trådar jag har svarat i för längesedan och upptäcker att jag inte tycker samma som mig själv ?

Redigerad med Henka
  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

6 hours ago, Henka said:

 

Kul att du orkar vara konsekvent i ett helt år ;)

 

 

 

Edit: Ursäkta om det lät tyket - det var inte mitt syfte - jag brukar själv göra inlägg i trådar jag har svarat i för längesedan och upptäcker att jag inte tycker samma som mig själv ?

Gammal kunnskap rostar aldrig:)

Är väl snart ett år sedan jag bundit flugor sist. Just nu är det jakt som står i fokus. Laddar ammo och skjuter en del.

Men har klarat att kapa åt mig några fiskedygn till sommaren ändå. Den första 16 juni i den oändligt vackra Målselvfossen:) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...