Hoppa till innehåll

Switch och mycket korta tvåhands


Idivuoma

Recommended Posts

Hello folks!

Jag har gjort en liten resa i spödjungeln för laxfiske i småälvar i närheten. Köpte mig en Loop Cross S1 12' och hade stor glädje av det spöt i några år men klumpvikterna på 31g ungefär var inte riktigt elegant i småälvar. Nästa spö blev ett bygge på Sage Method 11'9 #7 klinga. Lätt och smäckert spö men tyckte det också krävde ganska tunga klumpar för att komma till sin rätt. Samtidigt började jag märka att vanliga klumplängder på runt 10m krävde raskt tempo innan ankaret satte sig alldeles för djupt i vattnet. Med det spöt gick jag över till skagit på 510gr för att klara att kasta avslappnat, men lite för brutala nedslag i klara älvar med lite vatten. Lite för brutala bakkast också. Det spöt byttes ut med ett Sage One 11'6 #5 för 23g klumpar, Rio VT #5 passade fint. Lite som enhands: väldigt lätta linor, inget plask och nedslag som knappt märks. Elegant uppsättning:) Men jag har ändå haft känslan av att kastningen blir stressig, måste träffa den lilla luckan när ankaret sitter tillräckligt djupt och innan toppen av snöret fastnar i vattnet. Med så kort spö får man ingen hjälp att få lite höjd på d-loopen så kastningen blev för min del stressig och krävande. När man träffar så går det långt och spikrakt med sträckt tafs, men alldeles för många kast blev misslyckade. Använde ofta spöt som enhands med kast över huvudet med en #8 wf lina jag har liggande men då blev den extra längden bara en nackdel...

Sist vinter byggde jag mig en cts affinity dq 12'6 #6/7. Redan efter provkastningen förstod jag att det är ett mycket bra spö till småälvarna, 27g klump känns lite som övre viktgräns och kastningen blir sådär avslappnad att man inte behöver tänka på det alls. Standard klumplängd och lång tafs går hur fint som helst. Sage One 11'6 såldes och saknar absolut inte kortare tvåhands. 

Så, mitt råd till dig som tänker köpa switch-spö: Om du klarar dig med enhands, kasta enhands istället. Om älven eller fisken är för grov för enhands, köp ordentligt tvåhands från 12'6 och uppåt. Eller bygg på cts-klinga, fantastiska klingor:)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, håller nog inte riktigt med. De "switchspön" du refererar till är enligt mig ordinära tvåhandsspön. Varför de kallas switch förstår jag inte då du sannolikt inte switchar från tvåhandsfattning till enhandsfattning med dessa spön om du inte är byggd som Karelin. 

Enhandsklassade switchspön där du kan kasta enhands men som enligt mig främst är för att avlasta ett enhandsunderkast-fiske är helt underbara som ett tvåhands. Ett sådant spö i klass 7 brukar lira bra med klumpar runt 17-19g. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ett sage one trout spey 11ft #3 kastar 10-15 hemtag enkelt med opst 275 (Skulle kunna ha lättare ) och en spets på 10ft och 3 gram.

 

Har även ett 11.9 #5 sage tcx  (där 275 opst är ifrån) kastar som en dröm och jag fiskar förtyngda zonker us tuber på 0.35 gram .

Skulle aldrig kunna kasta så enkelt eller långt med ett enhands , fått 3 öringar runt 2-3 kilo på #3an vilket motsvarar typ en enhands sexa.

Jag kan göra dåliga upplägg och ha sämst tajming skjuter ändå ut det enkelt och behöver aldrig göra omlägg eller rulla upp linan och plaskar inte mkt alls lång tafs och spets på 3 gram gör susen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej.. Visst är det så att korta hårda spön kräver väldigt bra timing, och felmarginalen är väldigt liten. vill du komplettera ditt CTS med ett kotare spö, så håll utkik efter Sage ZAxis switch, de är ju 11 fot. Mankot är att de är felklassade exakt en klass, 7an fiskar finfint med 6ans linor, men vet man om det så köper man rätt linor på en gång. Jag har 7an och 8an, väldigt fina att fiska med, lätta å smidiga.   mvh  borano20 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...
On 8/4/2019 at 12:05 PM, borano20 said:

Hej.. Visst är det så att korta hårda spön kräver väldigt bra timing, och felmarginalen är väldigt liten. vill du komplettera ditt CTS med ett kotare spö, så håll utkik efter Sage ZAxis switch, de är ju 11 fot. Mankot är att de är felklassade exakt en klass, 7an fiskar finfint med 6ans linor, men vet man om det så köper man rätt linor på en gång. Jag har 7an och 8an, väldigt fina att fiska med, lätta å smidiga.   mvh  borano20 

Vilka linor har du använt till dina Z-axis?

/ Christer 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.. Just nu så har jag smalnat av användningsområdet, använder SA Adapt på båda, 440 respektive 400grains. Integrerad lina med väldigt kort klump, 20fot eller 6m. Ingen långkastarlina men fin när det är trångt, kastar upp till 15-16 meter. Tyvärr har SA lagt ner produktionen, för smal produkt skulle jag anta, men Mistpool har i alla fall 440grain på lager. Som normallina Rio SSVT annars, #6 och 7, alltså en klass ner.     mvh  borano20 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...