Jump to content

Recommended Posts

Posted

I sexårsåldern började mitt fiskeintresse. Det var 1970 första gången och mete efter abborre. När jag blev lite större fick jag ett grönt glasfiberspö av brorsan med en inkapslad haspelrulle. En Abumatic 220. Som alla andra småkillar lusläste man Napp & Nytt. Där fanns inte mycket man hade råd med, men härliga bilder var det gott om! Jag skulle tro det var i tioårsåldern man började fantisera om nordliga breddgrader, harr och öring. Kompisarna och jag fiskade på och fick allt möjligt precis som alla andra. Oftast i sötvatten, ibland i salt. Jag tror jag är uppe i 30 arter. Alltid något. Vi blev äldre men fortfarande inget fiske norröver. Vi började så småningom spinnfiska havsöring på kusten i mitten på 80-talet. Då kom första chansen! Jag var student och hade sommarjobb på en bank. En kompis skulle till Miekak med sin farsa. Jag skulle få följa med! Muntligt löfte från banken om en ledig vecka för fiske fick jag också. Härligt! När det började bli dags fick jag inte någon ledighet från sommarjobbet visade det sig. Jag fick tacka nej till kompisen och hans farsa. Detta hände 1986. De skulle lära mig flugfiska. Harr och öring. Detta har skavt i min själ.

En av grabbarna började åka till Norge och fiska lax med tvåhands flugspö. Det gick bra för honom. Miekak-kompisen och jag tyckte att va fasen. Vi köpte på oss varsin femtonfotare och började kastträna. Femtonfotaren var det första flugspöt jag köpte. Vi skulle till Orkla premiärveckan 1989. Kastträningen och övriga förberedelser gick bra, men plötsligt meddelar min syster att hon ska gifta sig. Premiärveckan då. Vi fick åka veckan efter. Kastandet gick bra, fisket sådär. Två missade hugg. Vi såg ingen annan få lax på hela veckan och vi testade några andra älvar dessutom. Veckan innan hade det varit okej fiske har jag för mig.

Flugfiske verkade helt enkelt för kul för att missa så jag köpte mig ett enhandsspö till kusten samma år. Sann kärlek uppstod. Jag började få öring även på fluga. Fortfarande inget norrlandsfiske och nu kom livet emellan som det så ofta gör, det blev gjort en massa annat än fiske i många år innan återfallet för ungefär tio år sedan. Det ena gav det andra, kärleken till kusten återupptogs och besvarades och rätt vad det var hade jag blivit ordförande i den lokala flugfiskeklubben. Vi har en sjö vi fiskar båge i. Mycket trevligt, men kusten är kärlek och romantik för mig. Vacker som ett vykort ena dagen, obarmhärtig och brutal den andra. Precis som livet. Jag fick en massa nya och förbannat trevliga fiskekompisar men inga konkreta hugg angående nordliga trakter. Lite känning ska jag erkänna.

Förra hösten upptäcker jag att Jonas hade frågat oss moderatorer om vi skulle träffas och fiska harr.

Men jag hade haft för mycket att göra och missat meddelandet. Nu var det för sent och jag skulle antagligen få dö utan att få fiska harr. Life is a bitch and then you die.

(Tänkte fortsätta skriva när jag hinner.)

Lämnade södra Halland lördag fm. Körde 75 mil till Hudik. @Freak och jag behövde prata ut om kvällsmackor. Men han bjöd på grillat! Debatten kom av sig så snopna styrde vi kosan norrut. Vi tänkte ta ett snack med den gode @Ismo. Om vikten av gräsmattekastning, slingor i håret och regelbundna gymbesök.

Debatten blev stundtals intensiv varpå vi fick ajournera oss. Vi åkte och fiskade. Fantastiskt trevligt för mig! ??

27B01600-5F9A-4A0C-A4E5-DFDD15164D2A.jpeg

405E7DC9-1127-4765-9254-462EBEF2A12F.jpeg

• Like 4
Posted
12 hours ago, Troutman said:

@hö&gös @Freak @Ismo 

Ni är mycket snyggare än jag hade föreställt mig. Till och med Ismo. Ser jag slingor under kepsen? ?

Vi tackar och bugar vördsamt för forumets stilikon. Slingor övervägs i vår klädsamma ansiktsbehåring. ?

@Henka för min del är du varmt välkommen att komma upp så fort du kan. ?

Fisket hittills har varit hårt men rättvist. Ismo en öring. Vi andra har kammat noll. Vi snodde öringen från @Ismo ?

• Like 1
Posted
10 minutes ago, hö&gös said:

@Henka för min del är du varmt välkommen att komma upp så fort du kan. ?

Tack! Pratar du bara med frugan å chefen så... ?

Posted
40 minutes ago, Henka said:

Tack! Pratar du bara med frugan å chefen så... ?

Taget. Vänligen skicka bild på hur de ser ut (helfigur) och tillhörande tfnnr i pm.

Posted
4 minutes ago puoltsa19 sa:

Platsen ni fiskar på ser bekant ut ?

Det var en bild som avslöjade vilket vatten det är... Vi ska dit nu igen, fick en bild från Ismo att han precis tagit en +3kg.

Fortsättning följer.

Posted
5 hours ago, hö&gös said:

Taget. Vänligen skicka bild på hur de ser ut (helfigur) och tillhörande tfnnr i pm.

När jag bad chefen om en nakenbild att skicka på Internet så fick jag visst ledigt tillsvidare. ?

Men frugan blev skitsne för att jag fått sparken, hon sa att det ödelade hennes karriär som lyxhustru. Så tills vidare sitter jag i husarrest med huvudansvar för disk och städning ?

• Haha 2
Posted
36 minutes ago, Henka said:

När jag bad chefen om en nakenbild att skicka på Internet så fick jag visst ledigt tillsvidare. ?

Men frugan blev skitsne för att jag fått sparken, hon sa att det ödelade hennes karriär som lyxhustru. Så tills vidare sitter jag i husarrest med huvudansvar för disk och städning ?

Jaja, men du är ju duktig på sånt. Var glad att du inte blev tilldelad nåt karlagöra iallafall för då hade det gått illa. 

• Haha 2
Posted
2 hours ago, Henka said:

Beklagar verkligen. Eventuellt kunde du skicka hit frun?

Posted
6 hours ago, hö&gös said:

Beklagar verkligen. Eventuellt kunde du skicka hit frun?

Hon skulle bara rundfiska er till förtvivlan, jag vill inte förstöra trippen för er. ?

Posted
8 hours ago, jakobj said:

Jaja, men du är ju duktig på sånt. Var glad att du inte blev tilldelad nåt karlagöra iallafall för då hade det gått illa. 

Ja för tusan, jag är en jäkel på hushållsarbete ?️‍♀️

Posted
12 minutes ago Henka sa:

Det går iaf rykten om att ni fått fisk :)

Japp, Du har ju varit med om liknande fiske med Ismo och det är riktigt häftigt att få uppleva detta ?

Posted (edited)

Nytt personbästa på öring 2,6 kg, Jag har aldrig sett så många å så mycket aktiv öring i en ström, ett minne för livet. Ismo är en otroligt duktig flugfiskare och guidar oss i sina fiskevatten/ställen och vet precis var fisken står. Den största vi fick igår vägde över tre kilo.... Fortsättning följer?

IMG_20190730_120543.jpg

Edited by Freak
  • Like 7
  • Thanks 1
Posted
3 minutes ago, Freak said:

Japp, Du har ju varit med om liknande fiske med Ismo och det är riktigt häftigt att få uppleva detta ?

jo!

Det låter inte riktigt klok för de som inte träffat ismo.

Men i verkligheten ska man lyssna, och lyssna noga, på vad han säger. För det är riktigt klokt.
Så är ofta inte fallet på Interwebz ?

Posted (edited)
5 minutes ago, Freak said:

Riktigt fin öring du lade upp bild på. Ser stor ut - hur lång (typ) är den? Svårt att bedöma saxofonbjörkens storlek...

Edit: Vi postade samtidigt.

-Riktigt fin! Drömfisk! ??

Edited by Troutman
Posted
1 minute ago, Freak said:

Nytt personbästa på öring 2,6 kg, Jag har aldrig sett så många å så mycket aktiv öring i en ström, ett minne för livet. Ismo är en otroligt duktig flugfiskare och guidadar oss i sina fiskevatten/ställen och vet precis var fisken står. Den största vi fick igår vägde över tre kilo.... Fortsättning följer?

IMG_1759.JPG

Snyggt!
Jag tror att du sitter på huk precis där jag landade mina två största :)

Posted
2 minutes ago Troutman sa:

Riktigt fin öring du lade upp bild på. Ser stor ut - hur lång (typ) är den? Svårt att bedöma saxofonbjörkens storlek...

Du kan få diametern på grenen som den hänger i så kan du räkna ut längden åt mig?

Har inte mätt den så jag vet ej, jag återkommer när jag vet....

• Haha 1
Posted
9 minutes ago Henka sa:

jo!

Det låter inte riktigt klok för de som inte träffat ismo.

Men i verkligheten ska man lyssna, och lyssna noga, på vad han säger. För det är riktigt klokt.
Så är ofta inte fallet på Interwebz ?

Precis!

Han har pratat mycket om erat fiske?

Posted
2 hours ago, Henka said:

Hon skulle bara rundfiska er till förtvivlan, jag vill inte förstöra trippen för er. ?

Hon hade helt säkert fått mer än mig. Jag är helt grön på denna typ av fiske. Har noterat att den gode @Ismo är synnerligen sakkunnig. Man lyssnar eller skyller sig själv. Dessutom är det ett jävla krut i den pôjken. ??️

• Like 1
Posted
3 minutes ago, hö&gös said:

Hon hade helt säkert fått mer än mig. Jag är helt grön på denna typ av fiske. Har noterat att den gode @Ismo är synnerligen sakkunnig. Man lyssnar eller skyller sig själv. Dessutom är det ett jävla krut i den pôjken. ??️♀️

Be honom att visa sina finaste "genvägar" ?