Jump to content
Sign in to follow this  
hö&gös

En roadtrip

Recommended Posts

1 minute ago, Ismo said:

Du AVSLÖAR STÄLLET!!! ..PUCKO!!!

Du har ju redan visat dem stället, och det går väl knappast att leta sig fram baserat på den bilden?

eller? 😨

Just now Henka sa:

Du har ju redan visat dem stället, och det går väl knappast att leta sig fram baserat på den bilden?

eller? 😨

DU BEHÖVER INTE SKRIVA ....lr?

På 2019-08-01 at 08:17 Henka sa:

Ovanstående måste vara undantaget som bekräftar regeln om att man ska lyssna på Ismo!
Det KAN inte bli värre :D

Genvägen han visade mig å Karin innebar 1timme och 45 minuters myrtramp jämfört med den vanliga rutten som innebar 45-50 minuters rask promenad på stig😨🤣

Så var det! ..våran/min,din å Karins vart FAAAN!!..så mycket längre å jobbigare..vilket jag ALDRIG gör om 2ggr..NO NO!

Men deras risigare..tur bara att det regnat lite..:lol:

Det här att om att kunna kasta lååångt..har nog dom flesta pratat om!..Detta om att kasta låååångt!..är bara! BRA!..när det gäller!(sällan)...inte bra!..OM en inte förstår kastet!...ju längre kast! dessto svårare att manövrera..ENKELT!

Det är stor skillnad vid vatten å gräsmatte!...tro mig.

Har i PRINCIP!! ALDRIG!!!! Gräsmatte kastat...Har gjort " det" vid FISKE!...Där "TRÄNAR" jag..

De är faktiskt en viss hemlig teknik o manövrera flugan 45m ut...  De är få som behärskar den. 

May the Force be with you. 🤘

Man kanske kan säga.... May the fourthy-five be with you.

1 hour ago Tyto Alba sa:

Ismo har faktiskt en poäng, man måste inte träna på gräs. Gör man det på vatten så blir det oftast bättre och man sliter ut färre antal linor.
Det är många gånger enklare att kasta närmare 40 meter på gräs än vad det är att kasta 25 meter ute vid sjön.

Så är det!..Tränar inte att kasta bra med/vid gräs!...endast vid VATTEN!...där..optimerar jag mitt kast.

• Like 1

37 minutes ago, Ismo said:

Så är det!..Tränar inte att kasta bra med/vid gräs!...endast vid VATTEN!...där..optimerar jag mitt kast.

När jag var 25 fick jag en inbjudan att åka till USA och hålla kastuppvisningar från ett filmteam från Espn. På riktigt alltså. Jag guidade dom och dom var väldigt tjatiga och seriösa med det.

Och jag hade från 10 års ålder fram till 25 inte många gräsmattetimmar. Bara första året när jag tränade och tränade för att kunna få ut linan alls. Annars bara fiske och fiske och fiske. Och det gav ju uppenbarligen resultat på kastskickligheten eftersom dom var så heta på det där. 

Bara för att skryta lite.. 😐

26 minutes ago, jakobj said:

När jag var 25 fick jag en inbjudan att åka till USA och hålla kastuppvisningar från ett filmteam från Espn. På riktigt alltså. Jag guidade dom och dom var väldigt tjatiga och seriösa med det.

Och jag hade från 10 års ålder fram till 25 inte många gräsmattetimmar. Bara första året när jag tränade och tränade för att kunna få ut linan alls. Annars bara fiske och fiske och fiske. Och det gav ju uppenbarligen resultat på kastskickligheten eftersom dom var så heta på det där. 

Den filmen vill jag se!

Vilken tröja hade du på underkroppen? 🤣

1 hour ago jakobj sa:

Jag har en känsla nu!..att du är en JÄKEL!!!! på att kasta bra vid fiske..!...hade gärna lärt mig av dig...EXAKT!!!!! sådana jag efterlyst i detta forum.:o

2 hours ago, Henka said:

Den filmen vill jag se!

Vilken tröja hade du på underkroppen? 🤣

M/39

har inte ens sett den själv. Gick på espn nån gång tydligen.

1 hour ago, Ismo said:

Jag har en känsla nu!..att du är en JÄKEL!!!! på att kasta bra vid fiske..!...hade gärna lärt mig av dig...EXAKT!!!!! sådana jag efterlyst i detta forum.:o

Jag är ju en föredetting. Lever på gamla meriter. När man fick barn var det bara att lägga sig i lägre division. Omöjligt att behålla en familj annars. 😐

20 minutes ago, jakobj said:

Jag är ju en föredetting. Lever på gamla meriter. När man fick barn var det bara att lägga sig i lägre division. Omöjligt att behålla en familj annars. 😐

42.

Snart är du 42.

1 hour ago jakobj sa:

Haru kastat med K"kuken?:o

• Like 1
  • Haha 1

21 minutes ago, Ismo said:

Haru kastat med K"kuken?:o

Den duger nog bara till pimpelfiske..

1 minute ago jakobj sa:

Den duger nog bara till pimpelfiske..

JAHA!!:(

3 hours ago, Henka said:

42.

Snart är du 42.

Nääähääääedu!

länge kvar.

Jag började med flugfiske 1982 och har under åren varit iväg på lite kortare turer än denna. Det hela började med en fråga på Nicklas @hö&gös svar på @Ismoi ett inlägg i en tråd. Efter långa förhandlingar med min sambo så fick jag hennes tillåtelse att åka å fiska😜
Tankarna har varit många. Att sitta 11 timmar i en bil med en person som man inte känner, eller vet något om, och dessutom ska bo med i flera dagar. Det enda som vi viste i förhand, var att vi hade fisket gemensamt. Å jag förmodar att Nicklas hade samma tankar och funderingar.
Det visade sig att både Nicklas och Ismo var riktigt trevliga att vistas med, och att bilresan gick riktigt fort upp till Kiruna. Vi hade en hel del att prata om, så tiden gick upp i rök. Helt plötsligt så var vi framme.
Vi hade stora planer att passa på att se alla turistattraktioner i krokarna, men det sket sig ganska rejält, det blev fiske å en massa genvägar istället. När vi väl kom till stuga så var det mat, öl, en virre å sova. Efter några dagars fiske så var vi ganska sliten, till och med Ismo hade känningar, diverse sulmodifieringar och liniment var lösningen, och en förtvivlad undran vad som händer med en insmord rygg med liniment, som blir svettig och börja rinna ner mot rövregionen🤔...
När vi kommer upp till Kiruna så har kallfronten också kommit, vi hade fyra grader på kvällen när vi fiskade, till och med infödingen Ismo tyckte att det var kyligt. Kläckningarna var sparsamma och harren var svår att lura. Vi bryter upp och åker mot vårat boende i en magnifik soluppgång.

Öringsströmmen

Ismo berättar att det har varit skitfiske, det är för varmt i vattnet å lågt, och harrfisket har varit trög, dessutom så har kläckningarna avtagit nu när kallfronten är här. Vi står och spanar på Nicklas som står lite längre ner och får se en fin öring som hoppar högt upp i luften, vi trodde att Nicklas skulle få hjärtattack, med han överlevde. Helt plötsligt så började öringarna få frispel i huvudfåran precis när kaffet var klart, Ismo vadar ut och plockar en på över kilot "det var den som vi snodde" Den kvällen blev det nytt personbästa på öring. Öringarna var som tokiga torpeder å härjade i huvudfåran. Ismo berättar att det är småsik som lämnar sel och sjöar, de flyter med älven och öringen samlas i strömmen för att äta. Det var en mäktig upplevelse att se och höra alla dessa grova öringar, den största var nog runt 4-5 kilo. Det blev en magisk kväll! Ett minne för livet.

Harren i hemligjaure.

Vi får båttransport ut till en ö där vi ska tillbringa dagen. Vi blir avlämnade och båtägaren åker iväg för att lämna och hämta div saker, å vi börjar vårt fiske. Fem kast, tre harrar och ett nytt personbästa! Precis när jag stod och drillade harren så kommer båttransporten å glider förbi.
- Den där ser fin ut! Ska jag starta röken skriker han.
Dum fråga! Han får tummen upp och ett stort leende. Efter dräpning och fotodokumentation av harr, rensning och saltning. Så fortsätter jag att fiska. Fisket är helt sanslöst, 10-15 st över kilot och en som är markant större än den som ska in i röken. Att se och känna dessa stora grova harrar kämpa och hoppa, är ett minne som har fastnat på näthinnan. Men dagen är inte över än och jag har bara fiska en dryg timme eller två och börja bli hungrig. Proceduren med rökningen är nu igång, Ismo och Nicklas ansluter till stugan. Nicklas har ett stort leende och ser allmänt nöjd ut. Han har tagit sin livs första harr "1300gr" och berättar med inlevelse hur fisket har varit.
Den röktaharren är nu klar, och börjar ätas tillsammans en kall öl. Den kommer nog att bli den godaste harren någonsin.
Mätt och belåten så åker vi vidare och blir avsläppta vid en grynna, vi påbörjar en lång vadning i hasorna efter Ismo mot djupfåran. Och börjar fiska, helt plötsligt så står vi alla tre och drillar en varsin harr runt kilot... Vilket sanslöst fiske vi har fått uppleva under de dagar vi var på plats, Å Kiruna,,, Vilken miljö, alla kontraster med myrar, fjäll och vatten, jag vart helt fascinerad å tagen.

Tack Nicklas, för att det blev av! Helt otroligt att vi fick uppleva Ismos tröga skitfiske!

Stort Tack Ismo!!! Å hälsa båttransporten.

Hls Magnus.

IMG_20190729_030719.jpg

IMG_20190729_140939.jpg

IMG_20190817_114701.jpg

IMG_20190730_181751.jpg

IMG_20190731_185847.jpg

IMG_20190729_211119.jpg

IMG_20190731_185524.jpg

IMG_20190801_140805.jpg

• Like 2
  • Thanks 1

Tack själv Magnus! Nu skall vi inte slicka allt för mycket röv på varandra

..men det vat fan ROLIGT!..var som sagt lite nervös över vad ja lovat.

Men det hyffsat!..som du/ni såg.

I min flugask...så var det inte många mönster jag behövde.

Bara en vet HUR!..en skall fiska med dom. Det gäller MINA!..vatten.

Jag är naturligtvis ..inte lika bra i andra vatten

Men!..vi kunde ha än bättre fiske!..Öringar i än meta mängder..+ Harr i alla strömmar...nästa gång kanske.

Edited by Ismo

18 minutes ago Ismo sa:

Tack själv Magnus! Nu skall vi inte slicka allt för mycket röv på varandra

..men det vat fan ROLIGT!..var som sagt lite nervös över vad ja lovat.

Men det hyffsat!..som du/ni såg.

I min flugask...så var det inte många mönster jag behövde.

Bara en vet HUR!..en skall fiska med dom. Det gäller MINA!..vatten.

Jag är naturligtvis ..inte lika bra i andra vatten

Men!..vi kunde ha än bättre fiske!..Öringar i än meta mängder..+ Harr i alla strömmar...nästa gång kanske.

Jag hoppas att det blir fler gånger, så vi får se om det blir avB)

Skall hälsa Micke!..han välkommnar nog er alla.

"Vänd dig om" 

.sa han till frun sin...när vi hälsade på varandra!..i fall han kände henne! Det är humor😂

Bytte mina fiskar mot Älgkött!  ..bra deal.

36 minutes ago Ismo sa:

Bytte mina fiskar mot Älgkött!  ..bra deal.

Du får måla lite prickar på laxarna å byta till dig lite renkött.

40 minutes ago Ismo sa:

Skall hälsa Micke!..han välkommnar nog er alla.

"Vänd dig om" 

.sa han till frun sin...när vi hälsade på varandra!..i fall han kände henne! Det är humor😂

Det verkar vara en kille med humor. Vem är du,,, får jag se, vänd dig om,,, ja ja, nu känner jag igen dig 😁