Hoppa till innehåll

Egentillverkat flytmedel?


Ixoye

Recommended Posts

Nu när Tiemcos Drydip Super inte går att köpa i landet längre har jag börjat fundera över om man inte kan tillverka sitt eget flytmedel, jag har läst lite på nätet att kemiskt ren bensin blandat med parrafin ska fungera bra, likaså blandat med mucilin, men jag har inte hittat någon blandnings formula, är det någon som testat detta och kan ge lite information om hur det fungerar och dela med sig av receptet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago Ixoye sa:

Nu när Tiemcos Drydip Super inte går att köpa i landet längre har jag börjat fundera över om man inte kan tillverka sitt eget flytmedel, jag har läst lite på nätet att kemiskt ren bensin blandat med parrafin ska fungera bra, likaså blandat med mucilin, men jag har inte hittat någon blandnings formula, är det någon som testat detta och kan ge lite information om hur det fungerar och dela med sig av receptet?

Det ska finnas en tråd här på forumet, men jag höll på att leta den för ett tag sedan men lyckades/orkade inte. Kommer inte riktigt ihåg! Men jag tror att det fanns ett recept i den.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har testat med en tredjedel Loon Aquel och två delar isopropanol, det blev lite för kladdigt och isopropanolen dunstade inte av så snabbt som jag önskade, kemiskt ren bensin bör nog fungera bättre, och då med mindre mängd flytmedel, Loon Aquel kanske inte är så lämpligt att blanda med heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag försöker efterlikna är ett flytmedel i vätskeform likt Tiemco's Dry Dip, allt annat finns det ju en uppsjö av, jag gillar Dry Dippen för att det är kladdfritt och enkelt att använda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det finns dom som hyvlar  flingor från ett parafin-ljus ner i typ kemiskt ren bensin, säg en på fyra dvs;10 gram parafin till 40gram bensin eller en på tre för en tätare blandning. Du värmer bensinen i ett vattenbad på spisen alltså du tar en plåtskål med bensin och ställer i en kastrull med vatten och värmer upp, sen häller du i parafinflingorna tills dom är helt upplösta. Har aldrig gjort det själv och det finns kanske bättre alternativ än bensin och kanske bättre än parafinljus. Temperaturen på  vattenbadet och bensinen vet jag inget om men smältpunkten på parafinet skall ju uppnås.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Morgan said:

Jag vet att det finns dom som hyvlar  flingor från ett parafin-ljus ner i typ kemiskt ren bensin, säg en på fyra dvs;10 gram parafin till 40gram bensin eller en på tre för en tätare blandning. Du värmer bensinen i ett vattenbad på spisen alltså du tar en plåtskål med bensin och ställer i en kastrull med vatten och värmer upp, sen häller du i parafinflingorna tills dom är helt upplösta. Har aldrig gjort det själv och det finns kanske bättre alternativ än bensin och kanske bättre än parafinljus. Temperaturen på  vattenbadet och bensinen vet jag inget om men smältpunkten på parafinet skall ju uppnås.

Låter intressant, min flickvän säger att det finns parafin-olja att köpa, borde inte det fungera? det kanske löser sig direkt i bensinen utan att värme, annars tänkte jag först prova med Loon Aquel igen, fast nu med bensin i stället för isopropanol, och lite svagare blandning, en del på fem delar bensin till att börja med, det flytmedlet löste sig direkt i Isopropanol och bör lösa sig i bensin också, flugan såg ut som den var helt insmord av medlet när den väl torkat, och flöt som en kork, min förhoppning är att få den att torka med några luftkast med bensin.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag dry-dippar bara vid bindstädet och torkar med amadou vid vattnet. Om det inte funkar är flugan antingen helt slut eller så ösregnar det...

Summan av lasterna är konstant så jag lägger numera motsvarande tid på att knyta om flugknuten, förlänga och fetta in eller/och mudda tafs och tippet ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
11 minutes ago BrunoWintzell sa:

Bensin och isopropanol... har ni ingen tanke på miljön!?

De flesta på detta forumet är nog medveten om miljön. Ska man tänka fiske och miljö, så är det mete med något typ av sly som spö, och någon form miljötillverkad krok och tråd. Allt annat går tyvärr bort om man ska tänka på miljön,,

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago, Freak said:

De flesta på detta forumet är nog medveten om miljön. Ska man tänka fiske och miljö, så är det mete med något typ av sly som spö, och någon form miljötillverkad krok och tråd. Allt annat går tyvärr bort om man ska tänka på miljön,,

Olja är väl från naturtillgångar o helt naturligt... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stilla min nyfikenhet... Ni vadar väl inte omkring med flaskor av sånt i västen, eller? ?

Alltså inte Ismo och Jakobs pannben utan drydip, bensin, isopropanol och andra otrevliga vätskor. (det sista var dåligt formulerat men lämnar öppet mål...)

Redigerad med Troutman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Troutman said:

Stilla min nyfikenhet... Ni vadar väl inte omkring med flaskor av sånt i västen, eller? ?

Alltså inte Ismo och Jakobs pannben utan drydip, bensin, isopropanol och andra otrevliga vätskor. (det sista var dåligt formulerat men lämnar öppet mål...)

Var förvarar man Tiemco Drydip super bäst då, i en påse på land? det innehåller väl Tri och andra livsfarliga kemikalier ! Självklart så har jag det i västen, snus också...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago, Ixoye said:

Var förvarar man Tiemco Drydip super bäst då, i en påse på land? det innehåller väl Tri och andra livsfarliga kemikalier ! Självklart så har jag det i västen, snus också...

 

Nej, jag har inget bättre förslag. Jag trodde spontant att det var till för att preppa flugor i förväg och har inte med mig det till vattnet, min flaska står i ett fack i (flugbindnings-) skrivbordet hemma. Man uppfattar ju världen ur sitt eget perspektiv - jag hade garanterat spillt ut det. Snuset är med däremot! Trots att jag ibland spiller ut det... ?

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...