Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hittar du ett Marksman 15´ i "T-serien" ( traditional ) så behöver du inte leta längre. Tyvärr la dom ner tillverkningen härom året.

Bland de kortare är jag jäkligt förtjust i mitt Zenith 12,6´ #7

• Like 2
Posted

Och sen måste man ju bara nämna min gamla Favourite 16´ #10/11. ( för att inte tala om dess storebror 18´ # 11/12 som kompis Tony hade )

Den lax är inte född som du inte bryter upp med dessa stänger.

Manligare spö finns inte.  ?

• Like 1
Posted
On 8/2/2019 at 3:39 PM, Sunray said:

Manligare spö finns inte.  ?

Ha ha ha! Trams. Ett splicat Sharpe är ALLTID manligare.

Skämt åsido. Visst har väl Hardy alltid gjort fina spön. Skam vore väl annars.

• Like 1
  • Thanks 1
Posted

Alldeles för lite bilder i detta forum så... Hardy + lax + hund. Hardy Favourite, kan det heta så? 15'4". Förbannat topptungt men trevlig aktion särskilt för flytlina. Hørgård Laksesnelle balanserar fint.

lax-ludde.JPG

• Like 2
Posted
1 hour ago, Frank said:

Alldeles för lite bilder i detta forum så... Hardy + lax + hund. Hardy Favourite, kan det heta så? 15'4". Förbannat topptungt men trevlig aktion särskilt för flytlina. Hørgård Laksesnelle balanserar fint.

lax-ludde.JPG

Ett De Luxe om jag inte ser helt fel på lindningarna. Fanns flera modeller, jag tror att just 15,4:an hade tillnamnet "Spey". Härligt spö, ägde ett i några säsonger.

( Tillägg: Alla Favourite hade lilafärgade lindningar och silverfärgade metalldelar i rullfäste och butt ) 

• Like 1
Posted
4 minutes ago, Sunray said:

Ett De Luxe om jag inte ser helt fel på lindningarna.

Var tvungen att kolla... Du har helt rätt. "Salmon Fly De Luxe" 15'4" #10

• Like 1
  • Haha 1
Posted
57 minutes ago, Sunray said:

Ett De Luxe om jag inte ser helt fel på lindningarna. Fanns flera modeller, jag tror att just 15,4:an hade tillnamnet "Spey". Härligt spö, ägde ett i några säsonger.

( Tillägg: Alla Favourite hade lilafärgade lindningar och silverfärgade metalldelar i rullfäste och butt ) 

Hej.. Njaaa, Speyserien var väl 13, 14 och 15 fot jämnt??  mvh   borano20

• Like 2
Posted
30 minutes ago, borano20 said:

Hej.. Njaaa, Speyserien var väl 13, 14 och 15 fot jämnt??  mvh   borano20

Du har rätt när jag tänker efter. Det jag hade var 15 fot jämnt, fel av mig.

Posted (edited)
On 8/3/2019 at 8:04 AM, laxhenke said:

Hur är Artisan i aktionen?

Jag tycker det är svårt att beskriva aktioner på spön. Innan jag köpte Artisan ägde jag två zenith (12,6 #7 och 13,6 #9) och ett NRX 15. Har endast kört F och intermediate på Artisan. Artisan ersatte mitt zenith 13,6. Måste erkänna att det gick ”sådär” i början. När jag till slut lugnade ner kaströrelsen (lite långsammare och mycket mindre rörelser) så var känslan bara ”wow”. Jag är ingen kastfantom men mina loopar har aldrig varit så tajta som med det spöet. Känslan var att klingans recovery var blixtsnabb, utan att kännas styvt (styvt som typ Loomis stinger 15,1 eller Sage tcr). Kommer nog fortsätta med NRX för tunga sjunklinor och skagit, men för F och I kan jag inte tänka mig annat spö. 

Sen uppskattar jag finish på spön, gillar verkligen finishen på Artisan. 

Ångrar inte att jag bytte 13,6, dock så kan jag sakna 12,6 zenith som är ett fantastiskt kort tvåhands (loop Cross S1 12 fot enda som kan matcha enligt min mening, vad gäller korta ”riktiga” tvåhands).

Edited by Chrglx
  • Like 1
  • Thanks 1
Posted
På 2019-08-02 at 14:27 laxhenke sa:

Vilket av Hardys tvåhandsspön tycker ni är bäst eller trevligast att kasta med? 

Hardy tycker jag gör väldigt fina spön. 

Jag fiskade med Hardy Zephrus 13'6'', Marksman 13'6'' samt HBX 13'6'' i tre dagar side by side med samma lina i våras. HBXspöt var så klart en nivå upp men både Zephrus och Marksman är fantastiskt lättkastade och bra spön. I praktiken var jag lika nöjd oavsett vilket jag fiskade med men HBX var en märkbar nivå upp. Det är ett extremt lätt spö med en otrolig spänst.

• Like 1
Posted

Fiskar med den Gamla modellen av Hardy Demon på 13' #8 och 15' #10. Fortfarande otroligt nöjd med båda spöna. Klart trivsam action och riktigt sköna att drilla fiska med. 

Håller med om att Hardy gör väldigt trevliga spön!

• Like 1
  • 9 months later...