Hoppa till innehåll

Streamers i strömmande vatten (fjällfiske)


Ferrante

Recommended Posts

Hur tänker ni kring fiskedjup och val av spetsar/lina när man fiskar streamers i strömmande vatten efter öring? Varierar ni efter årstiderna? 

För havsöring så brukar ju så djupt som möjligt vara rådet på höst och vår, ska man tänka likadant när det gäller öringen i fjällen också?

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bara flytlina och kör med mitt 9-5 spö med icke sjunkande tafs och varierande flugor (både torr och streamer) varje höst i arjeplogsfjällen. Har haft väldigt olika utdelning genom åren men några öringar brukar då ta mina streamers i toppvattnet iallafall, och vissa år har de varit som galna. Vem vet, kanske skulle ta ännu bättre om jag kom ner litegrann. Funderar lite på att testa ett trout spey spö till nästa säsong tillsammans med lite snabbsjunkande spetsar (lite sent att lära sig inför årets tur)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag fiskar alltid streamer med sjunklina ca 1,5m tafs och oförtyngda flugor i strömmande och fast intermediate 1.5x spölängd tafs för Havsöring. Gillar inte när linan drar upp flugan i toppvattnet utan jag vill kunna styra djupet med linan och hemtagningen när det strömmar, även om det är ganska grunt, då kan man bara menda upp linan högre eller ”jigga” upp den :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rejält trådlyft men intressant ämne. Fiskar 90% flyt uppe i norr resterande sjunkspets. Är ju ofta varmt i vattnet så tycker de brukar gå upp och klippa. Hel sjunklina  brukar gå bort för egen del. Jobbigt med storsten man fastnar i och oftast är det relativt grunt där man fiskar ändå. Men ska nog köra mer sjunkspets/sinktip ändå är planen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Har alltid en klass 8:a och sjunklumpar med mig, det finns alltid någon håla att fiska av. Flugor som liknar fisk på enkelkrok och på tub, med kona och utan kona. Från Muddler till Sunray. Största harrarna är tagna på sjunk och Muddlers.

Redigerad med Pruppen
spelling
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...