Hoppa till innehåll

Eskimåpaddel


Freak

Recommended Posts

Paddlar sällan nuförtiden (familj och arbetsgivare skyldiga ? ) men bytte ganska snabbt till eskimåpaddel  och älskade den. Framför allt i hårt väder med hög sjö och stark vind (paddlar på västkusten), den är väldigt förlåtande och minst lika effektiv som en vinklad bladpaddel.

Och din var dessutom otroligt vacker!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Jonas sa:

Snyggt!

 

42 minutes ago salmo prutta sa:

Paddlar sällan nuförtiden (familj och arbetsgivare skyldiga ? ) men bytte ganska snabbt till eskimåpaddel  och älskade den. Framför allt i hårt väder med hög sjö och stark vind (paddlar på västkusten), den är väldigt förlåtande och minst lika effektiv som en vinklad bladpaddel.

Och din var dessutom otroligt vacker!

Tackar! Jag har bara provat en kortare tur och den gjorde sitt jobb, måste träna paddlingsteknik för det skiljer en hel del jämfört med en vanlig paddel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är ingen duktig paddlare men minns att man höll den liksom lägre och närmare kroppen och paddlade lite snabbare, som när man växlar ned på en cykel.

Mindre yviga rörelser och inget vrickande med handleder.

Har hört andra vittna om att den är mer skonsam mot kroppen.

Fast det är med paddling som med flugfiske;

-många åsikter och lite fakta ? .

Likt flugfisket så tror jag att den som är lyckligast vid utövandet är bäst.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago salmo prutta sa:

Likt flugfisket så tror jag att den som är lyckligast vid utövandet är bäst.

 

Det var en fin formulering ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago salmo prutta sa:

Är ingen duktig paddlare men minns att man höll den liksom lägre och närmare kroppen och paddlade lite snabbare, som när man växlar ned på en cykel.

Mindre yviga rörelser och inget vrickande med handleder.

Har hört andra vittna om att den är mer skonsam mot kroppen.

Fast det är med paddling som med flugfiske;

-många åsikter och lite fakta ? .

Likt flugfisket så tror jag att den som är lyckligast vid utövandet är bäst.

 

Ja, typ,,, det hördes när man vinklade padden fel, när man fick till det så vart det nästan ljudlöst. Jag upplevde att man blir blötare om händerna med denna paddel. Ska klura på någon lösning för att eliminera droppet. Idet stora hela så var det en positiv upplevelse:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle nog säga att utan direkt tvekan att en vingpaddel är det effektivaste att paddla framåt med. Finns ju en anledning till att alla tävlingskanotister kör med sådanna. Men även den har ju sina nackdelar (svår att göra andra typer av manövrar än att paddla framåt med). Själv väljer jag en vingpaddel för sträcka men en vanlig i kolfiber när jag paddlar fors, jagar och fiskar från kajak.

Eskimåpaddeln har dock helt klart sin tjusning och den ovan blev ju väldigt vacker! Hade jag haft en kajak i "trä/laminat" så hade en liknande paddel varit ett måste. Just ljudlöshet är också något en fin eskimåpaddel klarar bra och ofta bättre än många vanliga (men inte alltid).

Hålller dock inte riktigt med om att det bara finns "lite" fakta angående paddling. Som del av OS så forskas det rätt hårt inom ämnet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago Malx sa:

Skulle nog säga att utan direkt tvekan att en vingpaddel är det effektivaste att paddla framåt med. Finns ju en anledning till att alla tävlingskanotister kör med sådanna. Men även den har ju sina nackdelar (svår att göra andra typer av manövrar än att paddla framåt med). Själv väljer jag en vingpaddel för sträcka men en vanlig i kolfiber när jag paddlar fors, jagar och fiskar från kajak.

Eskimåpaddeln har dock helt klart sin tjusning och den ovan blev ju väldigt vacker! Hade jag haft en kajak i "trä/laminat" så hade en liknande paddel varit ett måste. Just ljudlöshet är också något en fin eskimåpaddel klarar bra och ofta bättre än många vanliga (men inte alltid).

Hålller dock inte riktigt med om att det bara finns "lite" fakta angående paddling. Som del av OS så forskas det rätt hårt inom ämnet.

Det blåste ganska rejält under provpaddlingen och en egenskap som jag märkte är att den inte tar vind, div mindre paddel motstånd i motvind. Det ska bli kul att testa och se vad den går för. Bör tillägga att jag paddlar i hav och sjö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, Freak said:

Det blåste ganska rejält under provpaddlingen och en egenskap som jag märkte är att den inte tar vind, div mindre paddel motstånd i motvind. Det ska bli kul att testa och se vad den går för. Bör tillägga att jag paddlar i hav och sjö.

Mm, en av anledningarna till att 90 grader mellan bladen är vanligt för havskajakspaddlare. Forspaddlare som inte behöver ta så mycket hänsyn till vind har ofta mindre för att kunna göra snabbare stöttningar och belasta handlederna mindre. Själv höll jag på med kanotpolo på högsta elitnivå i ett tiotal år och även där finns det olika vinklingar men där handlar det mer om vana, spelsätt och position. (Jag paddlar med ca 35 grader, mest beroende på att jag blev nybörjartränad av forspaddlare). En modern vingpaddel tar nog ungefär så mycket vind som en eskimåpaddel skulle jag tro, d.v.s. mindre än en felvinklad vanlig men aningen mer än en perfekt vinklad.

Nånting jag skulle vilja testa med eskimåpaddel är eskimåsväng, har aldrig fått möjlighet till det. Men skulle tro att det är relativt likvärdigt med en vanlig paddel, det är ju rörelsen och inte ytan som ger stöttningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
På 2019-08-07 at 16:31 Freak sa:

Det var ett kul experiment som fungerar bra att paddla med?

IMG_20190722_190741.jpg

IMG_20190722_212607.jpg

IMG_20190723_203602.jpg

IMG_20190727_175210.jpg

IMG_20190727_175229.jpg

Hej, vilken fin eskimåpaddel du gjort. Jag har tänkt tillverka en själv att ha som extra paddel. Tänkte fråga om du vill dela med dig av beskrivningen hur du tillverkade din paddel?  Har googlat men inte hittat. 
Hälsn. Åsa 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Åsa sa:

Hej, vilken fin eskimåpaddel du gjort. Jag har tänkt tillverka en själv att ha som extra paddel. Tänkte fråga om du vill dela med dig av beskrivningen hur du tillverkade din paddel?  Har googlat men inte hittat. 
Hälsn. Åsa 

Hej Åsa!

Titta på länkarna nedan så finner du lite information som kan hjälpa dig. Jag tittade även på lite YouTube klipp, ska kolla när jag kommer hem om jag kan hitta dessa.

Hls Magnus

https://www.thomassondesign.com/bygga/byggbeskrivning/bygg-en-paddel#pagaj

https://www.thomassondesign.com/docs/inuitpaddle.pdf

https://www.capefalconkayaks.com/

Har letat lite på tuben nu. Man kan göra på lite olika sätt. Kolla på länkarna så får du idéer på hur du kan göra..

 

 

Och lite paddlingsteknik mm.

 

Lycka till och posta gärna din paddel här i tråden.

Hls Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...