Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej,

Tänkte lite snabbt rapportera kring fisket jag hade under vecka 31 i Härjedalen, och då närmare bestämt runt Linsell/Sveg. Fiskar nästan uteslutande strömmande vatten med några undantag då och då.

Man skall veta att slutet på vecka 30 var väldigt varm där temperaturen låg på 30 grader från tors-sönd i Härjedalen. Detta följdes i vecka 31 upp av temperaturer på 23-30 grader i princip hela veckan. Jag tror det var tisdagen där det dippade ner till 17, men det återhämtade sig sedan snabbt och blev varmt igen.
Med tanke på att det redan var lågt vatten pga av den torra sommaren gjorde detta att det lilla vatten som fanns, värmdes upp rasande snabbt. Till glädje för de som önskade bada naturligtvis. Tex vår familj som badade i Fössa (Härjeån, Lillhärdal) och mätte upp 22 grader. Inte illa och riktigt trevligt. Se bild 1.

Men för fisket tror jag inte det var någon direkt höjdare, i alla fall hade jag problem med att lura dem på kroken.
Nåväl, Lofsen har jag fiskat mycket i och är en å jag verkligen gillar. Inte för att fisket ger de största fiskarna, utan mest för att det är så rasande vackert och konstant bildas nya forsar utmed ån. Vilket gör att man bara vill fortsätta och fortsätta runt nästa krök för att se hur det ser ut. Kanske är det ännu bättre runt kröken där borta? Ni vet hur det är..
Fisket brukar vara pålitligt med goda fångster, även om det som sagt inte är de största fiskarna. Nu var det väldigt lågt vatten i Lofsen och stenar som normalt sett ligger under vatten eller till stor del under vatten, låg nu helt öppet som stora muffins längs med ån. Se bild 2.
Och även om jag har hyfsad koll på en del djuphålor var det som om ingen var hemma i dessa, och jag fick inte upp mer än ett par harr och öring på två kvällar. Storlek mellan 25-30 cm.

Hade även två kvällar i Ljusnan (övriga bilder), ena nedanför Linsellborren och den andra utanför Mosätt. Skulle säga att det var ganska lite vatten även här, det gick ju att vada på ställen där man normalt sett inte kommer över. Men Ljusnan är ju en större älv och det finns alltid alternativ. Känslan var dock samma här, att det var ganska trögfiskat, även om vattnet såg perfekt ut och flugorna flög fint i luften. Om jag får säga det själv naturligtvis. ?
Resultatet var dock bättre och det landades ca 10 harr/öring på två kvällar. Men återigen, inga storlekar att tala om - runt 30 cm, give or take a few.

Allt som allt kan väl konstateras att fiskeriet inte gick lysande för mig, men vad gör det när man får vara ute i naturen och gå längs med några vackra älvar.
Nästa tripp dit blir i slutet av månaden, kan inte vänta!  ? 

Skitfiske på er!

IMG_20190728_150630 (Large).jpg

IMG_20190803_205844 (Large).jpg

IMG_20190728_211026 (Large).jpg

IMG_20190802_222244 (Large).jpg

IMG_20190803_214734 (Large).jpg

Edited by storpotatisen
  • Like 8