Hoppa till innehåll

Stäng Orkla omgående!!


Recommended Posts

Orkla får i nuläget ta ett hårt fisketryck då närliggande älvar stängt. Följderna kan bli katastrofala för uppgången av lax och insiget är extremt minimalt om inte rent katastofalt!

Stäng älven och låt de få stackars laxar som har en chans att föröka sig få göra det för främst stammens skull! 

Jag förstår inte att Fellesförvaltningen inte reagerat....

 

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ser väl ärligt talat inte att det skulle vara nån speciell panik just för Orkla? 

De flesta vald hyrs ju ut till begränsat antal fiskare, dvs det blir inte fler gubbar nu än det skulle vara i vanliga fall. Naturligtvis finns det ett antal kortvald där det kan bli en viss ökning men varför skulle det drabba just Orkla så hårt?

Flera andra älvar i relativ närhet är ju öppna och fiskar som vanligt och alla dessa har flera öppna kortvald där man kan komma utan att ha bokat i förväg - Surna, Driva, Eira, Namsen, Björa…  För att inte tala om mängder av småälvar både norr och söder/väster om Orkla.

De flesta större älvar gör ju en sån där "mittsäsongsevaluering" där man försöker kolla om mängden leklax i älven är uppnådd eller kommer att nås. Massor av olika kvoter är ju satta just för detta och om nu man anser att kvoten är tillräcklig så finns det väl ingen anledning att stänga?

Sen kan man ju alltid diskutera om beståndsmålen är tillräckliga, men det är en helt annan femma. 

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åter så tycker jag att man ska stänga Orkla då insig är kass och det fiskas för hårt på den lax som är i älven. Det är inte jag som kommit på iden att stänga utan det är lokala fiskare som ser med förskräckelse på hur hårt det fiskas på få laxar i höga vattentemperaturer.

Detta är min åsikt och den värnar om laxen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte så mycket om Orkla för jag tycker älven är helt övervärderad. Fiskas det så mycket där? Det verkar ju mest vara en massa svindyra vald och en del för 100 000kr per vecka och mer vad jag hört. Är det inte rika snubbar som är där och super mest? Företag som köpt eller hyrt valden? Den utvecklingen tror jag inte alls är bra för laxen.

Jag är ganska pessimistisk för laxfisket i framtiden. Kommer det att finnas kvar alls? Tänker på utvecklingen med sanslösa priser, nerlagda campingar, privatiserade sträckor. Det är en sak

Sen är det en liknande utveckling när det gäller redskap. En massa svindyra trender. Det diskuteras en massa på t.ex. detta forum om senaste swosch-spöt för minst 15 000 spänn. Nyaste Karlsson rullen för lika mycket. Och linan måste ha en sjuhelvetes massa densiteter och kompletteras med sjunktafsar i olika grader. Och Sunray Shadow är ett måste annars får man aldrig lax. Och när det gäller kasttekniken bara måste man behärska K-loopen. Annars är det kört. Och glöm inte att sätta ankaret rätt.

Fick frågan för ett par år sen om hur många procent av kraften jag lägger i övre handen respektive undre i kastet? Jag såg nog ut som ett frågetecken. Jag har ingen jävla aning.

Och sen skall man ha svindyra andningsvadare och specialkängor... Och rätt jacka och keps.... Etc. etc. etc...

Igår kom jag till den lilla billiga älven. Som vanligt var jag där ensam. En jättefin høl. Kænning av fisk redan førsta repan... men jag stod och drømde efter den långa resan... (Hur fan blev det norska nu då?) Satte på en mindre fluga och fick en svel på andra repan. Tre besøk vid ælven och tre laxar... I "splendid isolation" som det står i gamla bøcker... Och på kort tid varje gång.

Så næ! Jag mærker ingen skillnad. Jag tycker det ær ungefær lika mycket eller lika lite lax nu som før 35 år sen. Dæremot ær det betydligt færre fiskare nu! Och om ingen fiskar får ju varken vildlaxen eller ælven nåt værde... Det kænns bekymrande.

Men jag førstår att folk slutar eller aldrig børjar fiska lax, særskilt med fluga. Med alla svindyra men osækra privata stræckor. Alla billiga alternativ som førsvinner. Campingar som læggs ner. Utrustningen som... jag vet inte vad? Alltfør jævla komplicerat och dyrt. Som om det måste vara dyrt och svårt?

Det ær væl fisket och fiskeupplevelsen som ræknas? Men det verkar ha førsvunnit bland prylar och teknik. Laxen, den ær kvar, tack och lov. (Førlåt raljerandet. Och norskan!)

 

 

 

  • Like 6
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med de kvoter som finns idag och regler så är det nog ingen fara. Förr kunde man komma ner till ett vald och där kunde det hänga fullt med lax i ett träd och ingen släppte till baka laxen. För ca 20 år sedan var det betydligt mer ljus och skador på laxen ön idag. I Orkla kunde man havsöring som var 30cm som kunde ha 100-150 lus, de såg ut som panerad fisk redo för stekpannan. Idag är det betydligt bättre. 

Sedan kanske man kan fundera på vad som händer när man sparar honor och tar upp han fiskar, vad kan detta leda till tro.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utöver att det fiskas hårt på få lax i en varm älv har kraftbolaget lyckats döda extremt mycket smolt i år med snabba sänkningar.

Jag anser å det starkaste att inte fiska mer denna säsong, allt för laxens väl och framtid. Sen får folk säga vad de vill.

se följande länk om insig:

https://www.nina.no/Miljøovervåking/Lakseinnsig-til-fjordene/Lakseinnsig-til-Trondheimsfjorden

Efter att läst detta från NINA förstår man varför de flesta laxar man ser på bilder från Orkla börjar få lekdräkt och bli bruna. Det är just denna lax som ska leka och som man kan läsa är de är mycket få!!!

 

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och förra säsongen var fångsterna längs kusten i Möre og Romsdal runt 30 ton. Mer än i älvarna. Rent hyckleri man håller på med.

Dom har väl en stark lobbyorganisation dom där "sjölaksfiskarna". En helig tradition som måste upprätthållas.

Och maskfisket är en annan helig tradition. En kategori som bara vill fylla frysboxen. Och som skräpar ner för jävligt runt sig ofta.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 8/7/2019 at 10:50 PM, Laxarnas prins said:

Jag förstår inte att Fellesförvaltningen inte reagerat....

Det gör jag. Money money money... Fiskerättsägarna vägrar förstås om miljonerna riskeras.

VVO säger jag. Våga Vägra Orkla.

Falsk marknadsföring. Sportfiskaren blir lurad och rånad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago, Laxarnas prins said:

Utöver att det fiskas hårt på få lax i en varm älv har kraftbolaget lyckats döda extremt mycket smolt i år med snabba sänkningar.

Jag anser å det starkaste att inte fiska mer denna säsong, allt för laxens väl och framtid. Sen får folk säga vad de vill.

se följande länk om insig:

https://www.nina.no/Miljøovervåking/Lakseinnsig-til-fjordene/Lakseinnsig-til-Trondheimsfjorden

Efter att läst detta från NINA förstår man varför de flesta laxar man ser på bilder från Orkla börjar få lekdräkt och bli bruna. Det är just denna lax som ska leka och som man kan läsa är de är mycket få!!!

 

Då borde väl man stänga alla älvar i Trondheimsfjorden, det är ju inte direkt så att Orklas laxar särskiljer sig från sin fränder i syskonälvarna eller?

Tycker du att Laxarna tagna i Gaula, Stjördal, har iklätt sig en mindre Lekdräkt vid rådande tidpunkt?

Visst det är det ett svagt år gällande smålaxen och mellanlaxen jämförelsevis med de år som framgår..

Men din tråd rubrik kanske skulle omfatta fler älvar än just bara Orkla.

Tänk värt är väl varför det fångats större andel storlax i alla de nämnda älvarna trots att andelen mellanlax är större till antal än andelen storlax.

Väljer en del av mellanlaxen att inte äntra älven utan siktar på nästkommande säsong?

Vart tog säsongerna vägen där ett smålaxår följdes av ett mellanlax år och slutligen nästföljande år avslutades med ett storlax år för att sedan börja om på nytt?

Redigerad med MCLOUD
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju så många faktorer. Och det blir alltfler faktorer tyvärr.

Historiskt sett har ju laxfångsterna alltid varierat väldigt mycket. Det finns historik från 1800-talet där man kan se detta. Ungefär var 10:e år är det ett väldigt bra laxår. Däremellan kommer det ett väldigt dåligt. Vissa år är det smålax, andra år mellanlax och så kommer ett år med mycket storlax. Ingen vet varför och det är kanske tur det.

Nu har det tillkommit extra variationer tack vare laxodling och lus och de giriga kraftbolagens snabba korttidsregleringar beroende på efterfrågan...

Och så då de där "sjölaksfiskarna" som jag inte begriper varför dom inte regleras på ett vettigt sätt? Eller bara regleras bort. Som sagt 30 ton! förra året bara i Möre og Romsdal. Och hur stort är mörkertalet där ??? Det kan man verkligen fråga sig.

Och så har vi då byråkraterna, skrivbordsnissarna, som aldrig ens besökt älven utan bara tittar på statistiken. Den statistik som oftast(?) inte stämmer alls. Och så gör dom en "midtsesongsevaluering" baserad på felaktig statistik. Folk blir uppmanade att registrera sin fångst för "annars stänger dom älven". Jo, jag har hört den varianten. Likadant blir det förstås med gytebestandsmålen...

Enligt min mening är det bara trams alltihop.

Förr i tiden när det inte var kvoter och honlaksfredning och hela köret, då skrev man upp sin fångst på fiskekortet och kände sig lite stolt sådär. Nu fuskas det hejvilt med den förbannat irriterande internet-registreringen. Längd och vikt och fjellpröver och helst foto. Det är väl ärligt talat ingen som vet vad som händer på de privata valden?  Bara för att det registreras på data betyder det inte att det är sant. Skit in - skit ut... som det hette i datavärldens begynnelse.

Jag upplever det som att flugfiskarna av alla skall dra hela lasset med laxens bevarande. Det är hög tid att andra tar sitt ansvar. Själv är jag less på hela skiten.  Rent hyckleri och förmodligen kompiskorruption.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Självklart kan man stänga alla älvar runt Trondheimsfjorden då det inte verkar vara mycket lax i nuläget.

Gaula, Lerdal och stor del av Surna är väl stängda redan, men de öppnar nog tyvärr om det blir regn. 

Hoppas att de som styr använder förnuftet men jag tvivlar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stänga Orkla??  Vart kommer sådana visjoner ifrån?

Orkla är en regulerad elv, dom har lykkast med att köra minste vattenförning genom hela den nedbörsfattiga delen av sommaren.  Lika så har dom släppt lite vatten från botten av kraftdammarna så att dom har sänkt vattentemperaturen i elven när den annars hadde stigit til över 20grader.

Jag vil häller föreslå att man stoppar alt C&R fiske när vattentemperaturen överstiger 18grader, önskar man fiska under sådana förhållande så får man ta det ansvar att avliva sin fångst, den kommer mest troligt inte att överleva att bli ”motionerad på krok och lina”

 Att isolerat se på uppgifter om innsig av lax, subjektiv upplevelse av egen fångst vid besök i elven, samt plocka isär fångststatistik för jamnförning med tidligare tiders fångsttoppar passar dårligt.  Lika så det att angripa fiskare som fiskar på privata streckor.  Om man tittar på dagens siffror så har det blivit innrapporterat ca 15 ton lax i denna sesong.  Av detta så har 58% blivit satt tilbaks, 65% av laksen har blivit fångat på fluga, 21% på mask.  Är det riktigt att man skal motionera lax enbart för nöyets skuld?  Tror man värkligen att romstinna honor orkar med att leka efter att blivit motionerat på krok och tunn lina i uppemot en timme?  Visst ger man fisken en tveksam sjans, alternativet brukar vara säkert.

Det påstås att det fifflas med fångster, mest troligen görs detta av personer med olika motiv så som:  pinsamt att fiska en hel vecka utan att få fisk, då för man häller upp et par tre C&R laxar för att imponera kompisar.  Nogra för upp C&R laxar på streckor dom inte har fiskat på givet tidspunkt, detta med en enda hensikt att få upp efterfrågan och priserna på streckan.  Sän har vi dom som låter bli att rapportera, skriver ner storleken på fisken som är fångat.  Summan går troligen ihop på statistiken.  Det bästa enligt många vore nog att man satte kvoter til 1 lax pr dygn, 8 lax pr år varav 4 stk kan vara över 80cm.  Decimeringen av hanar har vel inget med god förvaltning att göra, vem är vi som skal styra naturenpå sådant vis?  Innom fjöslax industrin styr man detta med vattentemperaturen.

Man kan inte jamnföra fångster gjorda 10-20 år tilbaks i tid när kvoterna var 3 storlax i dygnet i juni, stora kortvatten som Vormstad och föreningsvatten i Meldal och Orkla JFF vart det såldes obegrensat dygn , vecka og sesongkort.  Vormstad (Ljökel) har idag et mycket begrensat antal stänger til jamnföring emot ca 100-150 fiskare pr dygn tidligare.  Meldal och Orkdal JFF har vel knappast nogra streckor kvar.  Om man stikker ett finger i marken så upptecker man att det finnst inte så stor etterfrågan etter laxvatten numera.  Sjölva har jag fiskat i Orkla et tjugotals år, tidligare såg man unga fiskare strömma til älven, idag så upptecker man att dom fiskare som kommer til älven har blivit ett år äldre.

Redigerad med Norrbaggen
  • Like 6
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fortsatt minimalt insig, dåligt med regn enligt Yr. Ofta är de fåtaliga större laxarna bruna på bilder på Laksebörsen men mest är det liten smålaks. Höga temperaturer i vattnet. 

Tror nog även att C/R- reglerna behöver ses över. 

Denna månad är hård för laxarna i bl.a. Orkla. ?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Minnen från en svunnen storhetstid... Älven har väldigt glest med fiskare. Fina strömmar och höler. Visst är det ett smålaksår i år. Och inte precis rekordmycket av den heller. Men det är väl så det är? Goda år varvas med dåliga. Det är verkligen fullt av yngel i alla storlekar. Känns bra för kommande år. Om dom nu bara klarar sig från lusangrepp och fisket i havet...

Kvoten är 6 laxar per säsong. Man behöver inte sluta fiska heller om man nu fått en. Det känns väldigt trevligt tycker jag.

Jag vill bara säga att det finns alternativ.

DSC_0849.JPG

DSC_0838.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Har en obetydligt använd Danielsson Control 11-infinity med 600m backing och ny skjutlina på om det är intressant. 
    • Tänkte testa lite nytt så om du har klumpar i ovan nämnda vikt så skriv gärna vad du säljer och pris.  
    • Bra men billig cava. Jag gillar nuförtiden nästan mera billga cavor än proseccor.
    • Lustigt. Jag kör något snarlikt sedan några år då jag har gått väldigt mycket i barfotaskor de senaste 5 åren och inte fixar något annat än helt platta/horisontella sulor - varvid de flesta vadarskor går fetbort (de är dessutom imho som regel alldeles för trånga i tåboxen) då de 'slopar' framåt som nästan alla skor. Jag löste det dock på ett annat sätt - bär ett par gamla Imago midjevadare som är kraftiga, och samtidigt väldigt sköba och har en väldigt välbyggd socka, men dessvärre numer läcker ganska betänkligt. Under dessa bär jag ett par tunna billiga Vision-vadare (jag köpte två par och har för mig att jag betalade 1500:-/par för tre år sedan). Två lager neopren om foten. Sen bär jag en Simms neoprensocka innerst om det är kallt på riktigt. Skulle jag mot förmodan behöva en hårdare sula drar jag helt sonika över ett par reef walkers från Vans (alltså ett par vanliga skate-vans fast helt i gummi gjorda för surfare). Jag använder numer alltså inte vadarskor alls när när jag fiskar mitt hemmarev - och satan vilken skillnad det gör hur mycket man kan känna botten med fötterna (en klar uppsida om man fiskar i mörker...). Lite oortodoxt kan tyckas men efter 12 år med stenhård yoga blir kroppen och balanssinnet lite lustigt - och jag har dessutom ullallergi så jag kan inte bära något annat än bomull innerst, så såväl ullsockor som ylleunderställ. Så - det blir barfota i vadarna (eller då en neoprensocka). Så, jag tror ni är något på spåren. Ett annat ställe att leta efter intressanta neoprenskor är såklart surfbutiker - Ett par 5 eller 7 mm booties från O'Neill borde funka ypperligt om man vill ha en mjuk sula. Vill minnas att jag använde 5mm när jag fortfarande surfade i Sverige. -- Hade dock inte valt detta sätt att handskas med vadare om jag fiskade uppe i Hårkan...
    • Juuu, det skall bli en tung försäsong. Vattenmängder är av helvete. Bäst att forspaddla tills juli. Men, om man vill få tunga öringar, så måste man använda tunga uv-limlarvor. 3,5-4-mm kula och bly på skaften. 
    • Söker en rulle för laxfisket, ska passa till 15-16 fotare. Helst danielsson.
    • Jag kan bara hålla med. Jag skaffade ett par neopren skor för flytringsfisket med stora dykar fenor (vadarskorna passar inte) och köpte ett par från Ursuit för många år sedan, de fungerar kanon! Även i kallt vatten precis efter islossningen så håller jag fötterna varma och fryser inte.  De är så pass sköna att jag valt att gå x antal kilometer i dessa till fjälls till nästa vatten. Visst, de är inte lika stabila som snörade vadarskor med stabilt skaft men riktigt behagliga på! Absolut inget att vandra i men någon km mellan sträckorna går fint. Jag har alltid med vadarskorna men senaste säsongerna har dom faktiskt blivit oanvända.  Sen är dom mycket smidig av och på, vilket är skönt för en annan med diverse ryggproblem.  Dessa har jag köpt. 
    • Har alltid gillat SA, men aldrig fiskat deras linor på kusten. Där har jag fiskat, GL, Loop samt Vision Kust. Fiskade SA volantis igår, så nu måste jag tydligen byta ut resterande kust-linor. Vilken lina, spikrak, sån otroligt fin coating.  
    • Köpes i bra skick. Inga fantasipriser tack.
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...