Jump to content
Sign in to follow this  
Chrglx

Nån som hört talat om spön från Namproducts?

Recommended Posts

Intressant. Speciellt eftersom priserna på premiumspön (vad det nu är) har skenat sista året. 

De vill ha ca 8500:- för en 15-fotare. 

Skall bli intressant att följa 

Jag har ett Nám 8'6, #4 sen några månader tillbaka. Tänkte skriva lite om det när jag har mer tid men kortfattat så är det bra grejer och jag överväger att köpa ett till.

Hade det stått något "fint" namn på spöna är jag helt övertygad om att de hade varit betydligt mer omskrivna och fått fina recensioner. 

• Like 3

Har köpt ett Nam #7 här på Edge som ser väldigt fint o bra ut, dock inte hunnit prova det än.......så ingen aning om hur det är att kasta med!

Kanske blir ikväll 😀

Annars blir det hårdkörning för spöt i Ammarnäs v35 i jakten på någon stor Öring.

1 hour ago, Rollof said:

Har fiskat med NAM tvåhands denna säsongen, även två vänner som gjort samma, fantastiskt fina spön! 

Hur upplever du tvåhandarna?

43 minutes ago, subbuteo said:

Hur upplever du tvåhandarna?

Bland de bättre jag provat. Kombinerar en snabb aktion med en bibehållen känsla och kontroll. Riktigt låg vikt är ett plus framförallt på de längre spöna. Kastar ruskigt långt när så krävs. 

35 minutes ago, Rollof said:

Bland de bättre jag provat. Kombinerar en snabb aktion med en bibehållen känsla och kontroll. Riktigt låg vikt är ett plus framförallt på de längre spöna. Kastar ruskigt långt när så krävs. 

Hur förlåtande är de? Är det ett sånt du måste träffa exakt rätt med för att det ska bli ett bra kast? Böjer sig spöt hela vägen ner i handtaget eller är det toppigt?

Jag har NÁM 10,1´#8. Lätt det bästa enhandsspö för lax och havsöring som jag någonsin haft. Aktionen är ganska rapp men ändå en ganska djup och förlåtande aktion. Svår kombo och motsägelsefull på alla sätt men jag kan inte beskriva det på annat sätt. Det jag gillar är att spöet känns lätt i handen men när man verkligen trycker på i ett längre kast så upplevs spöet som att det inte finns någon bortre gräns eller att det knäar. 

• Like 2

Skulle nog säga de är ganska förlåtande förutom 16'1 kanske. Det är gjort exakt som jag ville ha det. Vana 16' kastare är lyriska. Ovana kastar lika långt med 14'9. De blev dyra göra. Därför finns de inte i varje butik utan endast Shopen i Mörrum och Fishline har några. Mottagandet blev över förväntan hos folk som fiskar 24-7 runt om i europa och kan jämföra med allt. Har faktiskt gjort slut på några 2-h och beställt fler.. Hoppas fler får tillfälle testa till nästa säsong. Vi gjorde dem i den senaste teknologin med den vassaste fibern (T-1100) och använde graphene på ett nytt sätt. Ensamma om det. Folk snackar om US=premium men de är way efter Koreanerna faktiskt...

• Like 2

Instämmer i det Lohi skriver!

Spöt känns riktigt lätt o fint men fortfarande med massor av kraft.

Var precis ute och testade #7 spöt ordentligt med 3 olika enhandslinor.

Nu har mitt Archipelago #7 fått ordentlig konkurrens 😀 och clutch spöt höll jag innan som helt outstanding till mitt streamerfiske efter lite större fisk.

Nam spöt känns väldigt väldigt bra.

Körde dessa linor.

Guideline 4-cast sinktip #7 

Guideline Bullet Nymf #7 

Loop opti strike flyt #7

Fick ut hela linan på alla 3 utan speciellt många luftkast och ansträngning.

Bullet kändes helt suverän till spöt precis så som jag vill ha det!

Loop linan var också överraskande skön till spöt.

4-cast linan var bra och den sköt väldans bra. Dock kanske lite lite för tung för min smak.

Nu var det ju bara gräsmattekast och det skiljer ju en del mot att fiska på riktigt!! Men det ska bli otroligt spännande att prova spöt ordentligt i slutet på Augusti 😉

Jag har NAM 13,9 samt 14,9.Det bästa spön jag har kastat med,lätta samt känsliga, samt kasta som fan.

Supernöjd med mina kan bli flera.

Tomas

2 hours ago, subbuteo said:

Hur förlåtande är de? Är det ett sånt du måste träffa exakt rätt med för att det ska bli ett bra kast? Böjer sig spöt hela vägen ner i handtaget eller är det toppigt?

13,3 samt 13,9 och 14,9 skulle jag säga kombinerar topprestanda för en duktig kastare med att vara förlåtande och väldigt "snälla" och kasta fantastiskt även om man missar lite. 

16,1 kastar till månen men kräver lite mer precis teknik. 

• Like 2

1 hour ago, Rollof said:

13,3 samt 13,9 och 14,9 skulle jag säga kombinerar topprestanda för en duktig kastare med att vara förlåtande och väldigt "snälla" och kasta fantastiskt även om man missar lite. 

16,1 kastar till månen men kräver lite mer precis teknik. 

Tack! Jag är en medelmåttig tvåhandskastare och en rätt usel laxfiskare men har nöje av sporten ändå. Jag har haft flera spön som kräver att man träffar precis rätt för att det ska bli ett bra kast. De har också varit av de styvare slaget. De har fått gå. Jag gillar spön som är lite förlåtande och böjer sig djupt ner i handtaget och är lite mjukare. Typ medelsnabba spön. Jag är nyfiken på Nam och skulle gärna provkasta ett. Men de flesta som hyllar spöserien är mycket duktiga kastare som fiskat lax i evigheter. Det får mig att misstänka att spöt inte är något för mig. Men jag vill gärna prova innan jag avfärdar det.

• Like 1

När det är nya produkter som ska hypas av tillverkarna/försäljarna så kan det vara trevligt om man tillsammans med det man skriver faktiskt redovisar om/när man köpt spöet och hurvida man gjort det till fullt pris eller är sponsrad/testare.

Med det så menar jag inte att jag misstror samtliga som skrivit något härovan utan mer att det ger en ärligare bild för de som ska försöka bilda sig en uppfattning. Tycker även salmonpike tydligt kan skriva att han är del av (eller hela?) namproducts även om det framgår någorlunda tydligt.

• Like 1

Hej! Jag är inte kopplad till NAM på något sätt, fiskar med Loop och Loomis utöver NAM. 

Köpte mina spön i slutet på maj så detta är första säsongen. 

Mvh Olof 

Jag är inte heller kopplad till NAM,köpt ena spöt direkt av Nam det andra av Fishline.

Tomas

Har letat vettig 16 fotade länge och prövat det mesta av det vanliga märkena. Ägt lecie och lpxe.

Namet är den första 16 fotaren jag inte vill sluta fiska med bara för att vattnet sjunkit undan.

Lätt och följsamt, känns som en 15'. Alla linor funkar, även de riktigt svarta.

Testade naturligtvis före. 14'9 är ännu skönare men eftersom jag har ett fullgott Hardy 14'6 så nöjde jag mig med 16'1.

Testa om du är missnöjd med det du har, testa inte om du är nöjd med det du har. Det finns ett mervärde i att inte välja bort inkörda fiskekompisar😁

P

PS. Köper allt för egna slantar, ibland på rea.. 🐟

Ett långt inlägg om Nám 8'6 #4:

Under våren var jag på jakt efter ett #4, helst 8'6 fot som skulle kunna vara det allroundspö som skulle kunna bli mitt nya "go to"-spö när ett #4 skulle med.

Jag hade en del kontakt med Marcus (mycket bra service/info från honom) på Nám och bollade lite med honom gällande mina preferenser och det slutade med att jag åkte och provkastade spöt två gånger på Fishline, båda gångerna ca 40 min och jämförde sida vid sida med Hardy Zenith 864 och Hardy Artisan 864. Linorna var Rio Perception (halvklass tung) och SA VPT (rättklassad).

Jämfört med Zenith och Artisan så känns spöt lätt i handen och har bra balans med en normal #4-rulle på typ 100-130g. Om man väger spöna är det nog så att Nám väger mest men känns lätt/lättast. Gällande swing weight tycker jag att det nästan känns lättare än Zenith men en stor del i det är nog att man måste piska på Zenith lite mer för att få det att böja sig. Artisan kändes tyngre vid kastning (men har också djupare aktion vilket brukar leda till tyngre känsla).

Zenith var vid provkastningen rappare, hårdare i botten och en ganska tydlig "hinge point" som gör att den hårda botten går över i en snabb och flexande topp ungefär i mitten på spöt. Nám har också en del tip flex (översta 40%?) men går samtidigt lite djupare och är inte riktigt lika snabbt i återhämtningen. Artisan var å andra sidan både djupare i böjkruvan och långsammare.  

Jag blev riktigt förtjust direkt eftersom det balanserade perfekt där jag ville ha spöt, tillräckligt kraftfullt och rappt för att passa min kaststil och lättare nymfriggar samtidigt som det kändes lätt och ansträngningslöst att kasta med och kännas som ett roligt spö att fiska torrfluga med. Kasta prick gick oväntat bra redan vid provkastning och underhandskasten var betydligt roligare och enklare med Nám än med Zenith. Både Perception och VPT funkade fint på spöt men jag har vid fiske nästan uteslutande använt VPT.

Efter två testningar med någon vecka emellan köpte jag spöt (fullpris på Fishline) och sålde mitt Artisan. Nám är det enda #4 jag fiskat med i år och jag är fortsatt nöjd och funderar redan på ett #5. Har inte drillat några monsterfiskar med det men öringar upp till knappa kilot har känts mycket bra. Spöt känns lugnt och följsamt vid drillning samtidigt som jag har känt att det har tillräckligt med kraft att styra.

När det gäller själva spöt tycker jag att det är ett riktigt snyggt spö och bygget känns likvärdigt som andra spön byggda i (samma fabrik?) Sydkorea (Loop Cross, Hardy Zenith mfl). Sparsamt och enkelt, precis som jag vill ha det plus ett skönt grepp. Tub och socka bryr jag mig inte om men de är också snygga och funktionella. Det enda jag har att klaga på är kvaliteten på korken, det är nog bland det sämre jag köpt under de senaste 4-5 åren (Loop, Scott, Hardy och Clutch). En hel del spacklingar varav vissa redan släppt efter knappa 10 dagars fiske. Har inte påpekat eller hört av mig till Nám om det så jag kan ha haft otur och det är kanske nåt de vill åtgärda. För mig funkar det men som sagt, det drar ner betyget något.

Om jag skulle försöka mig på att hitta något annat spö som det påminner om så skulle det ev kunna likna ett Cross S1 fast lite lättare, något snabbare och med lite mer tip flex. Det är dock några år sen sen jag hade Cross S1 i #4 så minnet kan kanske spela mig ett spratt.

20190810_123428.thumb.jpg.2e10e4c20993f0ab761f53bbb8269081.jpg20190810_123454.thumb.jpg.a27b3e3f8795d47409f63e2bd749d8e0.jpg20190810_123827.thumb.jpg.2babe0ec62a11e223c5dc0acef335f87.jpg20190810_123632.thumb.jpg.ecc6309553a8c72fcfe9abd68cfdd4d3.jpg

20190810_123608.jpg

Edited by Sahlberg
  • Like 8

Sahlberg har tyvärr rätt angående korken!!

På mitt #7 Nam spö så är korken väldigt dålig, kan inte minnas senast jag hade ett spö med så många lagningar.

Och med tanke på priset för dessa spön så borde korken vara betydligt bättre.

Apropå kork, jag har handtag med superb kork men även med 'sämre' kork. Det lustiga är att jag tycker att jag får ett mera avslappnat och bättre grepp om de handtag som här lite flera öppna porer. För mig står funktionalitet och estetik i ett motsatsförhållande där. Tyvärr fiskar jag inte tillräckligt ofta för att ett 'sämre' handtag ska haverera. Jag tycker inte om spacklade handtag, hellre öppna porer (om de är rimligt små).

Så jag tar gärna ett sådant handtag på ett spö med 3000:- i rabatt 😛 . Det är ju ändå småpengar i sammanhanget.

• Like 1

Jag håller med och det är en av anledningarna till att jag inte hört av mig till Nám. Korken har känts lite mjukare och mer ruggad/porös än på andra spön och har därmed aldrig känts hal. 

Nu efter några gångers användning börjar korken kännas mer och mer som "annan" kork men en del ifyllnad har som sagt redan släppt. 

På 2019-08-10 at 23:58 Sahlberg sa:

Ett långt inlägg om Nám 8'6 #4:

Under våren var jag på jakt efter ett #4, helst 8'6 fot som skulle kunna vara det allroundspö som skulle kunna bli mitt nya "go to"-spö när ett #4 skulle med.

Jag hade en del kontakt med Marcus (mycket bra service/info från honom) på Nám och bollade lite med honom gällande mina preferenser och det slutade med att jag åkte och provkastade spöt två gånger på Fishline, båda gångerna ca 40 min och jämförde sida vid sida med Hardy Zenith 864 och Hardy Artisan 864. Linorna var Rio Perception (halvklass tung) och SA VPT (rättklassad).

Jämfört med Zenith och Artisan så känns spöt lätt i handen och har bra balans med en normal #4-rulle på typ 100-130g. Om man väger spöna är det nog så att Nám väger mest men känns lätt/lättast. Gällande swing weight tycker jag att det nästan känns lättare än Zenith men en stor del i det är nog att man måste piska på Zenith lite mer för att få det att böja sig. Artisan kändes tyngre vid kastning (men har också djupare aktion vilket brukar leda till tyngre känsla).

Zenith var vid provkastningen rappare, hårdare i botten och en ganska tydlig "hinge point" som gör att den hårda botten går över i en snabb och flexande topp ungefär i mitten på spöt. Nám har också en del tip flex (översta 40%?) men går samtidigt lite djupare och är inte riktigt lika snabbt i återhämtningen. Artisan var å andra sidan både djupare i böjkruvan och långsammare.  

Jag blev riktigt förtjust direkt eftersom det balanserade perfekt där jag ville ha spöt, tillräckligt kraftfullt och rappt för att passa min kaststil och lättare nymfriggar samtidigt som det kändes lätt och ansträngningslöst att kasta med och kännas som ett roligt spö att fiska torrfluga med. Kasta prick gick oväntat bra redan vid provkastning och underhandskasten var betydligt roligare och enklare med Nám än med Zenith. Både Perception och VPT funkade fint på spöt men jag har vid fiske nästan uteslutande använt VPT.

Efter två testningar med någon vecka emellan köpte jag spöt (fullpris på Fishline) och sålde mitt Artisan. Nám är det enda #4 jag fiskat med i år och jag är fortsatt nöjd och funderar redan på ett #5. Har inte drillat några monsterfiskar med det men öringar upp till knappa kilot har känts mycket bra. Spöt känns lugnt och följsamt vid drillning samtidigt som jag har känt att det har tillräckligt med kraft att styra.

När det gäller själva spöt tycker jag att det är ett riktigt snyggt spö och bygget känns likvärdigt som andra spön byggda i (samma fabrik?) Sydkorea (Loop Cross, Hardy Zenith mfl). Sparsamt och enkelt, precis som jag vill ha det plus ett skönt grepp. Tub och socka bryr jag mig inte om men de är också snygga och funktionella. Det enda jag har att klaga på är kvaliteten på korken, det är nog bland det sämre jag köpt under de senaste 4-5 åren (Loop, Scott, Hardy och Clutch). En hel del spacklingar varav vissa redan släppt efter knappa 10 dagars fiske. Har inte påpekat eller hört av mig till Nám om det så jag kan ha haft otur och det är kanske nåt de vill åtgärda. För mig funkar det men som sagt, det drar ner betyget något.

Om jag skulle försöka mig på att hitta något annat spö som det påminner om så skulle det ev kunna likna ett Cross S1 fast lite lättare, något snabbare och med lite mer tip flex. Det är dock några år sen sen jag hade Cross S1 i #4 så minnet kan kanske spela mig ett spratt.

20190810_123428.thumb.jpg.2e10e4c20993f0ab761f53bbb8269081.jpg20190810_123454.thumb.jpg.a27b3e3f8795d47409f63e2bd749d8e0.jpg20190810_123827.thumb.jpg.2babe0ec62a11e223c5dc0acef335f87.jpg20190810_123632.thumb.jpg.ecc6309553a8c72fcfe9abd68cfdd4d3.jpg

20190810_123608.jpg

Väldigt intressant. Spännande spö, vore kul att testa ett spö i serien vid tillfälle. Vi brukar ju tycka om samma grejer.

Lite synd att gömma den fina rescensionen i den här tråden. Ska vi lyfta in inlägget i en ny tråd i testarean kanske? Eller du kanske kan göra en dubblett på inlägget.

48 minutes ago, Jonas said:

Väldigt intressant. Spännande spö, vore kul att testa ett spö i serien vid tillfälle. Vi brukar ju tycka om samma grejer.

Lite synd att gömma den fina rescensionen i den här tråden. Ska vi lyfta in inlägget i en ny tråd i testarean kanske? Eller du kanske kan göra en dubblett på inlägget.

Ja, vi brukar ju det. Skulle absolut vara intressant med fler utlåtanden kring deras spön. 

Jag fixar en ny tråd i testarean lite senare!

• Like 1