Hoppa till innehåll

Annonser med överpris = bedrägeri?


Recommended Posts

Det känns som att det blir allt vanligare att folk försöker lura på människor varor till ett pris som är orimligt högt (flera ggr. högre än marknadsvärdet). Har vi några riktlinjer för hur vi hanterar detta på edge om det skulle inträffa. Man kan kanske inte förbjuda folk att sätta en hög prislapp men det känns som att dessa personer ofta försöker lura ovetande personer och försöker få de att tro att de köper en kanonpryl till ett bra pris när de egentligen bara får skräp. Hittade denna annonsen på blocket idag och kontaktade säljaren som genast svarade att det vara många köpare som var intresserade och att det gällde att slå till snabbt. Hur hanterar man detta på ett bra sätt om det inträffar på forumet? Bifogar en bild på annonsen.

7.png

Redigerad med BrunoWintzell
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår problemet i ett fall som det du beskriver men jag kan inte se behovet av någon granskande verksamhet här på Edge. Vi har drivit Edge i snart 20 år och jag har inget minne av att några affärer är gjorda på det viset du hänvisar till i det aktuella blocketfallet. Sen är det i stort sett omöjligt att hålla koll på en sån här grej. Jag kan inte, på rak arm, bedöma vad den där varan är värd och överlåter det till eventuella intressenter alternativt sakkunniga att spekulera i. Affärena på edge är köparen och säljarens sak. Min rekommendation är att man bara gör affärer med presenterade medlemmar om man är orolig för att bli lurad. Kan däremot säga att vi har haft väldigt få fall av bedrägerier på edge. Det finns några få ärenden och vid en hand full tillfällen har vi varit i kontakt med polisen och bidragit med IP-adresser mm när det skett oegentligheter.

Medlemmarna här på Edge samt tillfälliga besökare har ett eget ansvar när de väljer att nyttja köp och säljarean. Vi tillhandahåller vår area för affärer helt gratis och det är upp till de som gör affär att själva bedöma vad en vara är värd. Jag har fullt förtroende för att köpare och säljare hittar en nivå där de väljer att gå vidare och vi lägger oss inte i den biten.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upp till var och en att sätta sitt pris...upp till köparen att kolla värdet. Samma sak om någon vill pruta eller lägga skambud på en vara.

Vad jag däremot saknar på Edge är att man inte ser namn , telenr och mail i profilen. Som gjort för bädrägeri. 

Har blivit blåst en gång på edge. La in en varning som Admin tog bort??? Men personen har nu lämnat sin alias fast jag är övertygad om att han finns under en ny alias...vilket skulle försvåra om det fanns krav för det jag nämnt innan.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Annonsören skulle garanterat ha fått ett bra bud på rullen här på edge... ?

Annonser med överpris brukar annars falla nedåt i historiken obesvarade på forumet.

Bra råd för köp och sälj finns i medlemsarean. Har hängt här ett tag nu och har bara positiva erfarenheter av affärer med andra medlemmar, men har också avstått några genom åren.

2 hours ago, Christian1971 said:

Vad jag däremot saknar på Edge är att man inte ser namn , telenr och mail i profilen. 

Det är ju bara att be om det inför en affär...

(Inte för att det i sig skulle vara någon hundraprocentig garanti. Jag är dock övertygad om att de flesta som vill lura sig till pengar på ett sådant sätt är för lata / oberörda för att bygga ett fejkalias som håller för en enkel sökning.)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Troutman said:

Annonsören skulle garanterat ha fått ett bra bud på rullen här på edge... ?

Annonser med överpris brukar annars falla nedåt i historiken obesvarade på forumet.

Bra råd för köp och sälj finns i medlemsarean. Har hängt här ett tag nu och har bara positiva erfarenheter av affärer med andra medlemmar, men har också avstått några genom åren.

Det är ju bara att be om det inför en affär...

(Inte för att det i sig skulle vara någon hundraprocentig garanti. Jag är dock övertygad om att de flesta som vill lura sig till pengar på ett sådant sätt är för lata / oberörda för att bygga ett fejkalias som håller för en enkel sökning.)

Du har säkert rätt med att de flesta bedragare inte loggar in på Edge för att lura oss men det händer. 

Jag har handlat mycket här på sidan och ibland tyckt det ser konstigt ut på flera profiler, man skriver inte rätt telenummer, hemort mm. Har då bett om namn o dylikt och det har inte varit några problem men förstår inte anledningen till att man i profilen inte skriver vem man är?

Ps tror också att säljaren fått bra pris på rullen? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago, Christian1971 said:

Du har säkert rätt med att de flesta bedragare inte loggar in på Edge för att lura oss men det händer. 

Jag har handlat mycket här på sidan och ibland tyckt det ser konstigt ut på flera profiler, man skriver inte rätt telenummer, hemort mm. Har då bett om namn o dylikt och det har inte varit några problem men förstår inte anledningen till att man i profilen inte skriver vem man är?

Det varierar helt säkert från person till person hur öppen man vill vara på internet - men det enkla svaret är nog att det en dag efter många år som användare inte gick att logga in på forumet utan att fylla i något i de aktuella fälten.

Jag och flera med mig skrev i nonsens.

Det går dock att hitta mig i presentationstråden och jag har inga problem med att lämna kontaktuppgifter i privata konversationer när så behövs - säkert lika för fler av oss.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, Line-speed said:

Jag brukar bara köpa nytt o säljer knappt aldrig...  Bränner gamla spön o vadare, båtar o helikoptrar i majbrasan varje år.. 

Först blev jag helt bestört, men sedan insåg jag att det inte finns riktlinjer för källsortering av flugfiskespön, vadare båtar o helikoptrar...

http://www.klemmed.nu/filer/3.pdf

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Troutman sa:

Först blev jag helt bestört, men sedan insåg jag att det inte finns riktlinjer för källsortering av flugfiskespön, vadare båtar o helikoptrar...

http://www.klemmed.nu/filer/3.pdf

Det är säkert gamla reglerna som gäller? Släng allt i helikoptern, fyll på med sten och sänk den i Östersjön så den inte ligger och flyter och någon kör på den med båten...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, Jonas said:

Det är säkert gamla reglerna som gäller? Släng allt i helikoptern, fyll på med sten och sänk den i Östersjön så den inte ligger och flyter och någon kör på den med båten...

Ja, jag har sett bild på någon gammal sjövetts-uppmaning från staten på 60-talet. Lycklig familj i motoreka sänker nogsamt soppåse och ölburk i havet till allas glädje och naturens bästa... 

Allt var inte bättre förr. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...