Jump to content
Troutman

Enhands klass 5/6 till västkusten

Recommended Posts

Har någon tips på ett rappt 9’ som kastar 5/6 linor (9-11g typ)? Finns det några femmor eller sexor med fightbutt som inte är vansinnigt underklassade? Tips på äldre modeller är också välkommet.

Uppdaterade havsöringsgarderoben i våras men det blev inte som jag tänkt mig. Ersatte ett gammalt Fenwick i klass 6 och ville ha ett lite snabbare spö, men det nyinköpta #6 spöt spöar skiten ur mitt klass 8 - som inte är nån spaghetti precis.

Spöt börjar bete sig som ett spö vid 14gram ungefär, kan dock inte klaga på bristande kraft. Är inte särskilt nogräknad med mina kustspön men det är ju trevligt om det märks när en havsöring klivit på...

Vision Stifu eller Loop Q är trevliga spön. Och Hardy Jet :)

vad tänker du att det ska kosta?

• Like 1

Jag kastar gärna en relativt normalviktig femmans lina (Snowbee XS neutral Density) på kusten och tror mig hittat hem med ett Sage Xi3 589-4. Skulle jag hitta ett begagnat finns risken att jag skulle skaffa ett i reserv, såpass bra tycker jag om det. 

Lite kortare än önskade nio fot men bara trevligt i mitt tycke. Såpass följsamt, ”rättklassat” och djupt att jag har svårt att tro att det är en del av saltvattensserien. Mysigare och mer karaktärsfullt än uppföljaren Salt i samma klass (eller är det bara jag som är inkörd på det?). Har även testat ett Solar från T&T som var ännu styvare. 

Har du vägarna förbi Gbg eller om vi möts vid kusten är det fritt fram att testa. :) Brukar vara det bästa. Har även en riktig raritet i RPLXi 590-3 som jag inte kommit mig för att testa än. 

För en lite tyngre lina (vanlig sexa) får det lite biffigare Greyline 696 göra jobbet. 

35D689E4-66CE-49CB-8F43-4C821AF06930.jpeg

Edited by M.Thors
  • Thanks 1

17 hours ago, Jonas said:

Vision Stifu eller Loop Q är trevliga spön. Och Hardy Jet :)

vad tänker du att det ska kosta?

Tack för tipsen!

Just nu - rea, budget eller begagnat till fyndpris. Får det gro till i mars kan det bli premium 😂

Får jag in ett kustfiske till i år så blir jag nöjd, men jag skall definitivt omsätta hela uppsättningen innan nästa säsong. Spö och rulle är nu rengjorda, putsade och förpassade till garderoben. Fenwick spöt  har gjort 20 säsonger och klarar en helg till. 😊

Edited by Troutman

14 hours ago, M.Thors said:

Jag kastar gärna en relativt normalviktig femmans lina (Snowbee XS neutral Density) på kusten och tror mig hittat hem med ett Sage Xi3 589-4. Skulle jag hitta ett begagnat finns risken att jag skulle skaffa ett i reserv, såpass bra tycker jag om det. 

Lite kortare än önskade nio fot men bara trevligt i mitt tycke. Såpass följsamt, ”rättklassat” och djupt att jag har svårt att tro att det är en del av saltvattensserien. Mysigare och mer karaktärsfullt än uppföljaren Salt i samma klass (eller är det bara jag som är inkörd på det?). Har även testat ett Solar från T&T som var ännu styvare. 

Har du vägarna förbi Gbg eller om vi möts vid kusten är det fritt fram att testa. :) Brukar vara det bästa. Har även en riktig raritet i RPLXi 590-3 som jag inte kommit mig för att testa än. 

Sage Xi3 589-4 låter precis som vad jag är ute efter när du beskriver spöt. Letade faktiskt efter ett RPLXi i våras och övervägde en Xi3, men då letade jag en sexa och tog för givet att oceanblå spön från Sage gjorda för saltvatten skulle vara rejält underklassade. Köpte då alltså ett splitter nytt ännu styvare spö istället... 😄

Berätta gärna hur RPLXi står sig i jämförelse när du provat!