Jump to content

Tips på startpaket

DouglasJ

Recommended Posts

Går i tankarna att införskaffa städ och någon form av startpaket för flugbindning.

Jag kommer primärt att binda torrflugor. 

Vad ska man satsa på? Är det smart eller inte att sikta på ett startpaket för nybörjare? 

Kom gärna med tips och idéer om vad som är ett vettigt startpaket. Är i dagsläget mer eller mindre totalt okunnig gällande detta. 

/Douglas

Jag var i samma sits som du för snart ett år sen. Blev att jag köpte ett begagnat set med lite av varje. Ångrar det inte. Där fanns en hel del som jag fortfarande använder och skapliga verktyg. Sen dess har jag köpt till till sjukt mycket annat allt eftersom jag nördat ner mig. 
Som Line-speed skrev så kan det vara bra att köpa det som ingår i sånt man vill binda. Vet man inte exakt kan ett startpaket eller begagnat vara bra. Kvalitén på verktygen vet jag ingenting om men ett sånt här t.ex. räcker nog rätt långt och innehåller mycket bra basmaterial.

https://fishline.se/p/flugbindning/borja-binda-flugor-startkit/fly-dressing-sats-med-fly-king-stad.html

Kanske komplettera med en liten påse naturlig cdc? Sen kan du binda en jäkla massa tror jag.

Edited by Legobiten

2 hours ago, DouglasJ said:

Hittade ett begagnat paket för en vettig peng med (vad jag tror) allt jag behöver för att kunna börja. Sen blir det såklart att kompletteringshandla när jag vet mer exakt vilka flugor jag kommer binda, men skönt med ett grundpaket. 

Kör på det då! Om du vill kan jag kolla på det om du har nån länk med bilder. Bara att skicka ett PM.