Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hur ser den perfekta vingen ut på tub flugor?

Är det "Fröding" typen eller hur binder ni vingen?

Idag ser men många varianter och många ser fina ut men simmar de bra och går det att fiska med dem utan att de hänger sig i kroken?

Skicka bilder och bindförslag på vad ni tycker fungerar.

Edited by laxhenke
Posted

För mej har det praktiska störst betydelse. Visst jag tycker det är kul med folk som kan binda fina flugor men jag tror inte det har någon betydelse för om laxen nappar eller inte. Jag har legat mycket tid på att binda flugor som är snygga, med tapperad vinge enligt konstens alla regler bara för att bli om fiskad av personer som kan fiska lax och känner älven. 

Så numer är min inställning att det handlar om hur du presenterar flugan och inte hur snygg den är men det är min uppfattning.

Så i min värld är bucktail ett underskattat material, samt ekorre och annat lite styvare material.

• Like 2
  • Thanks 1
  • 1 month later...
Posted

Men att hävda att ett material fiskar bättre än ett annat vet i fasen om jag tror på. Har som sagt blivit omfiskad av folk med styva klassiska lax flugor so jag haft material som simmar som en firre, inte hjälpte det.  Det har hänt många gånger ?