Hoppa till innehåll

Danielsson F3W 2Six linkapacitet vs 4Seven


Westie

Recommended Posts

Som topic lyder, hur mkt backing får man på med en WF6F typ GL/Rio Coastal? 

Danielsson skriver WF4F + 100m 20lbs, så gissar att det blir kanske 50-60m med en WF5, ganska lite med en WF6..?

https://danielsson-flyreels.se/en/produkt/f3w-2six/

 

Anledningen att jag frågar är att jag bara hör bra om dom och gärna köper svensk ingenjörskvalitet, men tycker 4Seven är lite tung med sina nästan 150 gram.  Har idag en Lamson Liquid 2 131g och en Vision Kalu 5/6 138g. 4Seven är klart tyngre. 2Six ligger på 137g. Dock är det ju inte värt tretton gram om man inte får på ok med backing.

Jag ska fiska havsöring på Västkusten med den så det är inga monsterfiskar direkt även om dom kan vara uppåt 2-3kg om man har skicklighet/tur. Har ännu inte varit med om någon stor blänkare som dragit ut backing men man vill ju inte tappa en om det sker pga för lite backing.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Osäker på Rion men Coastal ”bygger” rätt mycket på rullen och om du inte vill kapa bort X antal meter av den i bakkant så skulle jag hellre ha den stora rullen. 

F3W 4seven är i mitt tycke en perfekt rulle för de utrustningar kring #6 jag prövat den på, både vad gäller linkapacitet, vikt och estetiskt. 

Är du rädd att utrustningen skulle bli ”baktung” med den? Jag tycker det är vanligare idag med ”framtunga” utrustningar som trots en lägre totalvikt inte blir skönare att fiska, tvärtom. 

I all välmening :) / Mikael 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, M.Thors said:

Osäker på Rion men Coastal ”bygger” rätt mycket på rullen och om du inte vill kapa bort X antal meter av den i bakkant så skulle jag hellre ha den stora rullen. 

F3W 4seven är i mitt tycke en perfekt rulle för de utrustningar kring #6 jag prövat den på, både vad gäller linkapacitet, vikt och estetiskt. 

Är du rädd att utrustningen skulle bli ”baktung” med den? Jag tycker det är vanligare idag med ”framtunga” utrustningar som trots en lägre totalvikt inte blir skönare att fiska, tvärtom. 

I all välmening :) / Mikael 

Kapa linan är jag inte så sugen på, då känns det som jag köpt för  liten rulle.

Jag antar att det är det jag är rädd för ja, eller att den bara ska kännas för tung att svinga med efter en halvdags kastande. Men bra tankar från din sida, balans är viktigare än vad det står på vågen. Har ett GL RSI j9´#6 ag ska avyttra och ett TSD Argentum #6 som den är tänkt att sitta på om det hjälper. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, M.Thors said:

Förresten, vi bor ju i samma stad, vill du komma över och kika på en F3W 4seven så är det fritt fram :)

Trevligt, det låter bra! Kan ju skruva på den på mitt spö och känna hur balansen känns. :) Hör av mig framöver, är ju snart Sep och HÖ-säsong igen för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago, Westie said:

 Har ett GL RSI j9´#6 ag ska avyttra och ett TSD Argentum #6 som den är tänkt att sitta på om det hjälper. 

Min #6-utrustning är just ett Argentum och (bl.a) F3W 4seven. Jag tycker att rullen sitter klockrent på spöt. 

Spöt är f.ö. riktigt trevligt! Rullen likaså förstås, men det är mer välkänt :) 

Edit: 2six skulle jag inte ens fundera på till en sexa. En sådan har jag däremot på ett Scott G2 #4. Där i krokarna är den mer lämpad, enligt mig. 

Redigerad med Jonas_P
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4seven absolut. Jag har såna till #6 och skulle inte ens fundera på mindre eftersom det skulle innebära långsammare intag, att jag skulle behöva veva på linan mer noggrant osv. 

Gällande vikten så kommer du inte att märka av de där extra grammen annat än att kombon kommer att kännas lättare och mer balanserad i handen. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en F3W 2six och har den faktiskt till en sexa. Jag får på 100 meter tunn 20 ibs backing och en SA GPX #6 utan att det är överfullt. Jag skulle ändå välja 4seven till en sexa, eftersom den är lite rymligare. Jag tror inte de extra grammen på en 4seven spelar ngn roll. Jag köpte ursprungligen rullen till en femma och till den passar den utmärkt. Den passar även bra till en fyra. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago, Jonas_P said:

Min #6-utrustning är just ett Argentum och (bl.a) F3W 4seven. Jag tycker att rullen sitter klockrent på spöt. 

Spöt är f.ö. riktigt trevligt! Rullen likaså förstås, men det är mer välkänt :) 

Edit: 2six skulle jag inte ens fundera på till en sexa. En sådan har jag däremot på ett Scott G2 #4. Där i krokarna är den mer lämpad, enligt mig. 

Kanon, tack för infon. Låter som en 4Seven är vägen att gå enligt alla svar.

Och ja, Argentum är ett väldigt trevligt spö!

 

19 hours ago, M.Thors said:

Du är välkommen att höra av dig :) Gött med den bästa månaden kvar! Vi kan ju tillochmed ses på nån inte allt för hemlig kustplats.

Låter trevligt, så kan vi göra. :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...