Hoppa till innehåll

Guideline Favo


slaskaren

Recommended Posts

Hej

Köpte en för några veckor sedan till lillpöjken och jag blev faktiskt imponerad över kvaliten rullen verkar ha!

Den är även ganska lätt.

Nu har vi inte hunnit fiska med den än så den kanske inte är bra, men första anblicken var iallafall +++ med tanke på priset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago Redtag88 sa:

Hej

Köpte en för några veckor sedan till lillpöjken och jag blev faktiskt imponerad över kvaliten rullen verkar ha!

Den är även ganska lätt.

Nu har vi inte hunnit fiska med den än så den kanske inte är bra, men första anblicken var iallafall +++ med tanke på priset.

Återkom gärna närdu testat bromsen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag äger några Favo rullar och är riktigt nöjd med dom.... 1st 46 o 2st 79 o en 810....  Jämfört med min guideline Halo 910 DH... så är inte bromsen lika bra men inte långt ifrån... 

Tycker dom är bra och gör sitt jobb... Har fiskat mkt havsröding o öring ut med kusten här i Nordnorge och dom har fungerar otroligt bra..  En av rullarna har jag smort upp veven då de kommit in salt el annat skit..   

Annars har dom fungerat riktigt bra. 

IMG_20190824_081826.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Line-speed sa:

Jag äger några Favo rullar och är riktigt nöjd med dom.... 1st 46 o 2st 79 o en 810....  Jämfört med min guideline Halo 910 DH... så är inte bromsen lika bra men inte långt ifrån... 

Tycker dom är bra och gör sitt jobb... Har fiskat mkt havsröding o öring ut med kusten här i Nordnorge och dom har fungerar otroligt bra..  En av rullarna har jag smort upp veven då de kommit in salt el annat skit..   

Annars har dom fungerat riktigt bra. 

IMG_20190824_081826.jpg

Vet du hur bromsen är uppbyggd på favo? Är det kolfiber och rostfritt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Line-speed sa:

Jag äger några Favo rullar och är riktigt nöjd med dom.... 1st 46 o 2st 79 o en 810....  Jämfört med min guideline Halo 910 DH... så är inte bromsen lika bra men inte långt ifrån... 

Tycker dom är bra och gör sitt jobb... Har fiskat mkt havsröding o öring ut med kusten här i Nordnorge och dom har fungerar otroligt bra..  En av rullarna har jag smort upp veven då de kommit in salt el annat skit..   

Annars har dom fungerat riktigt bra. 

IMG_20190824_081826.jpg

Det viktiga för mig är att bromsen är mjuk! Har inget behov av att cranka ner den stenhårt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Line-speed sa:

Har ingen aning hur bromsen är uppbyggd men den fungerar bra o jämn hela vägen.. 

Fast den nyper inte stenhårt på fullt men bromsen är helt tillräckligt för de fisket den är avsedd för.. 

 

Låter trevligt! Tänkte ha den till lax samt även gädda. Så det blir utmärkt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick svar från Guideline att det är kolfiber och rostfritt i bromsskivorna. Så rätt standard i dagens läge. Jag gissar också att det säkert är antingen fler skivor och/eller större skivor på de större modellerna. 

 

Beställde en 8/10. Tänkte ha både till Gädda och Lax som sagt. Testar den, gillar jag den och bromsen är bra nog för mina krav, då blir det några extraspolar också. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

 

Beställde en 810. Fick ett måndagsexemplar och kunde bara förundra mig över bristen på kvalitetskontroll. Diverse skavanker och rester av metall, t.o.m. en riktigt ordentlig klump (se bifogade bilder). Får väl försöka hitta ett bättre exemplar, men sånt här ger ju inte någon värst bra bild av tillverkaren. Gillar i alla fall designen på GLs rullor fastän man blir lite fundersam vad gäller kvaliteten.

 

 

kuva3.jpg

kuva2.jpg

kuva1.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Carl said:

 

Beställde en 810. Fick ett måndagsexemplar och kunde bara förundra mig över bristen på kvalitetskontroll. Diverse skavanker och rester av metall, t.o.m. en riktigt ordentlig klump (se bifogade bilder). Får väl försöka hitta ett bättre exemplar, men sånt här ger ju inte någon värst bra bild av tillverkaren. Gillar i alla fall designen på GLs rullor fastän man blir lite fundersam vad gäller kvaliteten.

 

 

kuva3.jpg

kuva2.jpg

kuva1.jpg

Nu måste jag säga stopp!!  Den rullen är värd lika mkt som alla andra rullar oavsett färg o utseende....  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Carl said:

Har nu synat ett annat nytt exemplar i sömmarna. Bättre, men ganska grov finish på den också. Jag ger upp och kollar på något annat istället. Väldigt tråkigt eftersom vikten och linkapaciteten skulle ha passat ganska perfekt för mitt användningsområde.

Vafan....de är väl bara o fiska om den funkar som den ska.. 

Helt sjukt att man inte kan använda prylar som inte ser helt perfekt ut.. 

Menar du att de blir obalans i uppspolningen så linan ormarsig på vattenytan?  ?

 

Mitt klass 3 spö som e sådär 20år gammalt....har jag tejpa rullfäste pga slitage så rullen ska sitta ordentligt.. 

Fungerar faktiskt riktit bra o fiska med..  ?

IMG_20200926_160028.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Line-speed sa:

Vafan....de är väl bara o fiska om den funkar som den ska.. 

Helt sjukt att man inte kan använda prylar som inte ser helt perfekt ut.. 

Menar du att de blir obalans i uppspolningen så linan ormarsig på vattenytan?  ?

 

Vad jag menar är att om jag köper ny utrustning så skall den se ny ut och inte visa tecken på hafsigt jobb. När det handlar om gjutna rullor så lär defekter i värsta fall kunna försämra rullens strukturella integritet/hållbarhet på ett betydande sätt. Om man har fuskat med sådant som syns på ytan så är det väl fullt möjligt att man även gjort det på insidan med mer kritiska komponenter. Vem vet. Kör hellre med någonting som ger intryck av högre kvalitetskontroll.

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago, Carl said:

Vad jag menar är att om jag köper ny utrustning så skall den se ny ut och inte visa tecken på hafsigt jobb. När det handlar om gjutna rullor så lär defekter i värsta fall kunna försämra rullens strukturella integritet/hållbarhet på ett betydande sätt. Om man har fuskat med sådant som syns på ytan så är det väl fullt möjligt att man även gjort det på insidan med mer kritiska komponenter. Vem vet. Kör hellre med någonting som ger intryck av högre kvalitetskontroll.

De är minsta problemet med den rullen...    De är en vass kant där linan skaver när man rycker ut lina i lite för skarp vinkel...   Har satt lite uv-lim på kanten.. 

Jag e för gammal för att orka va helt PK o felfri på en fisketur.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inte särskilt imponerad, verkar vara känslig för stryk, efter en lättare smäll mot marken så hugger min 46, antar att det är bromsen, alt att den blivit lite sned på något vis. Innan det så funkade den ok. Hade inte köpt igen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Ordbajskorv said:

Är inte särskilt imponerad, verkar vara känslig för stryk, efter en lättare smäll mot marken så hugger min 46, antar att det är bromsen, alt att den blivit lite sned på något vis. Innan det så funkade den ok. Hade inte köpt igen. 

Förmodligen är spolen oval o tar i ramen..  

Använd spaden nästa gång du tar upp potatisen ur landet.. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är skillnad mellan gjutna rullar och frästa helt klart. 

Eller så är ramen sned och tar i spolen, eftersom bromsen hugger även med extraspolen, nä favon får göra tjänst som reservrulle helt enkelt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...