Hoppa till innehåll

Lägga till stingerkrok


SBG

Recommended Posts

Jag vet inte om frågan har varit uppe tidigare eller inte, jag hittar åtminstone ingen information. 

Flugor som är bundna på enkelkrok och i regel med material ända till ner till där böjen på kroken börjar, någon som har en bra idé på hur man kan lägga till en stingerkrok på dessa?
Det bästa vore givetvis att binda på en bit stålvajer med krok från början på huvudkroken, men på köpta flugor finns sällan den platsen. 
Det är inte idealt att fästa en trailerkrok på framförvarande krok i böjen, men om flugan är bundet på en stark krok så fungerar det antagligen.

 

Hur som helst, någon som har goda förslag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
47 minutes ago, HALster said:

Använd flätad spinnfiskelina, typ FireWire i lämplig färg som matchar flugan, knyt i krokböjen och tryck upp knuten så nära flugans stjärt/vinge/tag som möjligt och fixera med en droppe snabblim så att den inte glider ner i böjen under fiske

Fast nu snackar vi gädda! Den kapar linan i hugget. Välj i stället ett mjukt tafsmaterial som du kan knyta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har två alternativ, gör en artikulerad fluga, 2 krokar som länkas ihop med stålvajer. Du binder material på båda krokarna. Alternativ 2. Stinger via titanium tråd. Bauer säljer material som passar. 

Dock tycker jag själv 1 krok räcker!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det sliter rätt hårt på flugorna att köra med stinger, i alla fall om man kör med flashflugor. Jag har använts  flydressings tubflugor med Bauers variant på stingerkrok. Jag har lite kvar som jag använder men skulle jag göra nytt så skulle jag skippa stingern och bara köra flugor med en Wiggletail istället. Man fäster in den på liknande sett och min bild är att wiggletails är en klart effekthöjande detalj oavsett fluga. Tycker det är mer tveksamt om man ökar fångstatistiken med stinger?

Det jag menar med att det sliter på flugan är att flashen trasslar in sig i stingern. Det här kanske är lösbart om man kombinerar med något styvare bindmaterial men de flashtuber jag har kvar blir rätt hårt åtgångna efter en tids fiske.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den här varianten gillar jag, men något lättare dressad. Jag använder kanske en större wiggle tail också? Tror den heter XL? Jag fick några flugor av Niklaus för flera år sedan och den här flugvarianten håller typ för evigt och fiskar fantastiskt bra. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...