Jump to content
Sign in to follow this  
Ismo

Varför inte?

Recommended Posts

..Varför får jag inte skriva om Finnar som beter sig som SVIN i Sverige? Förrutom att jag själv är född i Sverige..så är jag just FINNE! Hur svårt kan det vara?

Det är en del av mina landsmän som grisar..PUNKT!..ser inte i den mängden Av Svenskar,Danskar, lr. Norrmänn..VARFÖR?

2 hours ago, Ismo said:

..Varför får jag inte skriva om Finnar som beter sig som SVIN i Sverige? Förrutom att jag själv är född i Sverige..så är jag just FINNE! Hur svårt kan det vara?

Det är mina landsmän som grisar..PUNKT!..ser inte i den mängden Av Svenskar,Danskar, lr. Norrmänn..VARFÖR?

För att någon MES här på edge kan ta illa upp. Som när jag raljerade med uttrycker pro-team-...-member. Då tog det hus i helvete ska du veta. 

1 hour ago, Erik F said:

För att någon MES här på edge kan ta illa upp. Som när jag raljerade med uttrycker pro-team-...-member. Då tog det hus i helvete ska du veta. 

Då lägger vi in den här också:

I dagens klimat är det inte ok att lyfta stora delar av tyngre samhällsproblematik då den kan uppfattas som kränkande för större eller mindre folkgrupper. Detta omöjliggör konstruktiva lösningar på omfattande sk utmaningar vi står inför och är mitt uppe i både i nationella såväl som makrosammanhang.

Tyvärr så accelererar problemen, eller utmaningarna, snabbare och snabbare ju längre de negligeras och endast tillåts symptombehandlas i en del långt ute i periferin av problemkedjan.

Men så vill vi kollektivt ha det uppenbarligen, och det är då så vi får det serverat. Det enda positiva med accelerationen är att det inte nödvändigtvis tar sådan tid att våra barn får skörda resultaten, utan också vi som skapat dem.

Och DU Ismo, lyfte ett problem som passar in i ovan givna beskrivning och alltså kan uppfattas kränkande. Alltså en frågeställning som INTE är ok idag.

Ska frågan diskuteras måste du ändra frågeställningen, samhällsanpassa den. Förslagsvis så här:

”Jag upplever en ökande nedskräpning vid våra vatten. Vem som är skyldig är förstås omöjligt att veta och vi måste därför alla kollektivt ta på oss skulden för detta. Lösning: kan vi städa bättre? Kan vi gå en kurs i naturhänsyn så att vi blir mer medvetna om följderna av nedskräpning? Kan vi arbeta för att få in en större andel minoriteter i sportfisket som idag är dominerat av vita medelålders män?”(Denna grupp av människor är däremot helt ok att skuldbelägga, alltid och i alla lägen, kom ihåg det!)

Nåt sånt borde väl funka utan att ge någon känslan av att vara utpekad och kränkt?

• Like 4
  • Haha 4

4 hours ago, Ismo said:

Det är en del av mina landsmän som grisar..PUNKT!..ser inte i den mängden Av Svenskar,Danskar, lr. Norrmänn..VARFÖR?

Det är helt okej att som enskild dra alla över en kam och påstå att finnar skräpar ner mer än andra i naturen. Oavsett om du är finne eller inte. Oavsett om det är sant eller inte. Individer skyddas från kränkningar i vår lagstiftning, inte nationer.  Finska utrikesministern får väl kalla till sig vår ambassadör om nationen känner sig kränkt. 

Men forumet är ju ett privat media med reklamintäkter och edge vill sannolikt inte stå för, eller svara för och synas, med dina påståenden. Du underbygger ju dem inte så där väldigt mycket...  (däremot är du härligt frispråkig i dina tillmälen på landsmännen 😄, vilket nog är det som stör mest)

Håller inte med Jakob att samhällsklimatet är så skört att man inte kan lyfta eller debattera samhällsproblem. Han är dock spot-on i att det finns informella regler för hur man tillåts uttrycka sig i olika medier. Det har det alltid gjort. Samma skällsord och tillmälen som ventileras över nåns soptipp på fjället hade inte oredigerat släppts igenom som insändare i en tidning heller. Även om Jakob raljerar så finns det att lära i hur man uttrycker sig;

”Jag upplever att finnar skräpar ned mer än andra vid våra vatten här i Kiruna. Då jag själv är finne gör detta mig särskilt förbannad etc etc....” - hade troligen funnits kvar, påstår jag.

Själv så bor jag i ett område där ALLA verkar vara helt pantade i huvudet, kanske särskilt Skaraborgare (ursprungliga, inflyttade och naturaliserade). Tror nämligen inte att turister släpar med sig dubbelsängar och cyklar bara för att slänga dem i vattendragen... 🥵

• Like 2

27 minutes ago, Troutman said:

Själv så bor jag i ett område där ALLA verkar vara helt pantade i huvudet, kanske särskilt Skaraborgare (ursprungliga, inflyttade och naturaliserade). Tror nämligen inte att turister släpar med sig dubbelsängar och cyklar bara för att slänga dem i vattendragen... 🥵

Självcensurerar till NÅGRA (men alldeles för många). Har faktiskt bara tagit upp två sängar. Det bor fler än så här, fastän det är på bonnvischan. 😁

Jag har lite svårt och se poängen Ismo, vill du skapa opinion mot att finnar ska få vistas i svenska fjällen? För det känns ju rätt löjligt.

Generaliseringar är för mig = hjärnan tar semester.

Vill dock ge en stor tumme upp till alla som säger ifrån när de ser hur det skräpas ner och svinas. Det tror jag du gör Ismo och det ger jag dig gärna en klapp på axeln för och respekt för den delen också👍

• Like 1
  • Thanks 2

På 2019-08-25 at 19:47 VAK sa:

Jag har lite svårt och se poängen Ismo, vill du skapa opinion mot att finnar ska få vistas i svenska fjällen? För det känns ju rätt löjligt.

Generaliseringar är för mig = hjärnan tar semester.

Vill dock ge en stor tumme upp till alla som säger ifrån när de ser hur det skräpas ner och svinas. Det tror jag du gör Ismo och det ger jag dig gärna en klapp på axeln för och respekt för den delen också👍

Tjaa! Välkommen upp nångång...så får du SEEEE!...jag tycker vad jag tycker...ändrar dock inte på/med det.:lol:

2 hours ago, Ismo said:

Tjaa! Välkommen upp nångång...så får du SEEEE!...jag tycker vad jag tycker...ändrar dock inte på/med det.:lol:

Fan heller! Inte sugen på att bli utfiskad av en finne med träbåtar till flugor 😉

4 minutes ago VAK sa:

Fan heller! Inte sugen på att bli utfiskad av en finne med träbåtar till flugor 😉

Det roliga var/är ..att!!.Ett pensionärs par jag känner(sen barnsben) som har en stuga intill min!..dock i en annan Byagräns!..

Dom var i fjol att sälja sin stuga pga ålder..dom har 2 st barn..pojke & flicka..flickan är jämn gammal som mig..gått i samma klass 4 år.

En finne fr. Rovaniemi ..lr. var det Oulu?..tydligen en affärsman...ville köpa deras stuga...ETT KANON STÄLLE för Laxfiske fr. Båt.

Grannarna vart oroliga för denne Finne...han klev in på mina bekantas stugtomt..började direkt att domdera hur han skulle ordna stället..

" 7st båtar skulle installeras"...b la....sen viftade han hur han skulle ordna upp med div. ut byggnader..hit & dit...alla!!! ..vart skrämda.

Grannar..+ dom... & jag sa.." Sälj inte nått åt FINNEN"...det gjorde dom inte heller...PIUHHH!

Tänk er själva...7st båtar a 3st finnar/båt = 21st!!! = 1/2 stupfulla...dag å natt i 3 mån......NÄÄÄÄÄ!

1 hour ago, Ismo said:

Det roliga var/är ..att!!.Ett pensionärs par jag känner(sen barnsben) som har en stuga intill min!..dock i en annan Byagräns!..

Dom var i fjol att sälja sin stuga pga ålder..dom har 2 st barn..pojke & flicka..flickan är jämn gammal som mig..gått i samma klass 4 år.

En finne fr. Rovaniemi ..lr. var det Oulu?..tydligen en affärsman...ville köpa deras stuga...ETT KANON STÄLLE för Laxfiske fr. Båt.

Grannarna vart oroliga för denne Finne...han klev in på mina bekantas stugtomt..började direkt att domdera hur han skulle ordna stället..

" 7st båtar skulle installeras"...b la....sen viftade han hur han skulle ordna upp med div. ut byggnader..hit & dit...alla!!! ..vart skrämda.

Grannar..+ dom... & jag sa.." Sälj inte nått åt FINNEN"...det gjorde dom inte heller...PIUHHH!

Tänk er själva...7st båtar a 3st finnar/båt = 21st!!! = 1/2 stupfulla...dag å natt i 3 mån......NÄÄÄÄÄ!

Haha! Har du tappat ditt finska SISU Ismo!? 😀

18 minutes ago VAK sa:

Haha! Har du tappat ditt finska SISU Ismo!? 😀

Absolut!!! ...har skällt ut en å annan "landsman"...men det verkar inte riktigt gå in?..tror dock att det beror på att dom är yngre än mig..betydligt.

Sen så verkar dom yngre generationer Finnar inte gilla Svenskar? Huh?