Hoppa till innehåll

Strömsländan hype


slaskaren

Recommended Posts

Jag minns början/mitten av 90 talet när strömsländan var en stor hype kring, gubbarna i klubben snackade om att det gick att lägga ut hela linan i regnbågssjön. Nu går det ju nästan med de sämsta sv grejer att lögga ut hela linan. 

 

Någon som var med då som kan förklara vad som gjorde strömsländan så bra då? Eller var de bara felklassade som gjorde dom till "kastkanoner"?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var väl marknadsföringen " kasta 40 meter eller mer" som skapade uppmärksamhet. Nån tidning i branschen hängde på och lät några duktiga kastare försöka uppnå det resultatet. Ingen av dem lyckades men det verkar ju ofta löna sig mer med "hype" än konsumentupplysning....?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett faktiskt. Första generationens tror jag till och med. ?

En mycket styv påk minns jag att det var. Tyvärr har jag inte kvar det för det hade varit kul att jämföra mot dagens spön. Vad jag minns så fanns det gott om ryggrad men dåligt om känsla ungefär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, jakobj said:

Jag hade ett faktiskt. Första generationens tror jag till och med. ?

En mycket styv påk minns jag att det var. Tyvärr har jag inte kvar det för det hade varit kul att jämföra mot dagens spön. Vad jag minns så fanns det gott om ryggrad men dåligt om känsla ungefär.

Jo, och tvåhandsspöna hade så små toppöglor att man fick testa att klumparna gick igenom innan man köpte lina ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kvar mitt enhands i #6-7 som jag fick en födelsedag för längesedan på sent 80-tal. Enligt reklamen skulle man kasta hela linan plus backing. ? Fick ett habegär hos många. 

Kommer ihåg att det var en hel del styvare än många andra spön, i alla fall än det jag hade tidigare. Det ingick en strömsländan-lina som jag upplevde som lättkastad med en klump på ca 12 meter om jag minns rätt (?). Jag kastade en hel del längre än jag gjort tidigare och var lite wow första gången jag kastade med det. 

Längesedan jag kastade med det, ska ta ut det på gräsmattan någon dag. 

Redigerad med mats12
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lånade ett första generationens ett tag när jag stod spölös ett tag efter spöbrott under tidigt 90-tal.... och köpte ett Strömsländan II typ 1996-7 som jag gav bort bara något år senare... minns inte ens till vem och varför... men det skummaste är att jag minns lite och ingenting om vad jag tyckte om spöna. Har inte tänkt på dom alls på ett par decennier.... kan inte ha upplevt dessa som tokrevolutionerande med tanke på hur litet intryck de lämnade...

Eller så har minnena frätts/bankats bort av studietidens festande och kampsportande,,,?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Farsan klippte toppen på mitt i dörrstängaren i trappuppgången. Minns att jag garvade så jag grät och att pappa för ovanlighetens skull såg ut som om han skulle sjunka genom golvet. Minns dock inte att jag var särskilt ledsen för spöt. Som Mats och Jakob sagt så var det bra kraft i klingan men ingen känsla i toppen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...