Hoppa till innehåll

Linvikt till switchspö?


Recommended Posts

Jag börjar med att be om ursäkt för att jag tar upp det här igen, men som inbiten enhands flytlinefiskare är tvåhands- och switchlinesystemen en djungel. ?

Jag har kommit fram till att rekommenderad vikt för underhands-/switchkast till mitt 11' #6 switchspö är 27 gram/420 grains. Bra så långt. Såna klumpar finns det tolv på dussinet av.

Men jag vill kunna kombinera en flytklump (iaf till att börja med) med olika tippar och tafsar, och dessa väger olika mycket. Hur ska jag tänka? Vilken vikt ska jag välja på klumpen för att hitta en bra balans i utrustningen? Längden spelar förstås också in. Mina efterstudier säger att tippar runt 10' är ett bra val för switchspön. Påverkar det längden på klumpen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Av min erfarenhet brukar tippar på 10 fot aka 3 meter ligga på cirka 4-6 gram beroende på fabrikat osv. Lite beroende på vad du vill ha för slutlängd skulle du kunna köra en skagitklump i typ 22-24 gram och sen lägga på valfri spets för att scandi/underhandskasta "korrekt" vikt. Skagit för om du inte vill ha en lång klump. Jag föredrar själv att göra så för att jag ofta fiskar lite trängre älvar/åar.

Men enligt mig är en lika viktig fråga hur långt ekipage du vill ha minus ev poly tafsar.

Redigerad med slaskaren
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago, slaskaren said:

Av min erfarenhet brukar tippar på 10 fot aka 3 meter ligga på cirka 4-6 gram beroende på fabrikat osv. Lite beroende på vad du vill ha för slutlängd skulle du kunna köra en skagitklump i typ 22-24 gram och sen lägga på valfri spets för att scandi/underhandskasta "korrekt" vikt. Skagit för om du inte vill ha en lång klump. Jag föredrar själv att göra så för att jag ofta fiskar lite trängre älvar/åar.

Men enligt mig är en lika viktig fråga hur långt ekipage du vill ha minus ev poly tafsar.

Tack för svar.

Det självklara för mig var det du skriver. Att man tar totalvikten - tipvikten = klumpvikten. Men jag känner mig osäker. Det kan finnas andra faktorer som spelar in, faktorer jag inte känner till eller bortsett från.

Jag vet inte hur långt ekipage jag vill/ska ha. Det ska vara så lättkastat som möjligt och fungera i trånga lägen. Jag tänker "skagit-style" och har fått för mig att en klumplängd på runt 6 meter + tip/tafs skulle fungera. Jag antar att jag även ska väga in dels hur lång jag är (196 cm) och hur djupt jag tänker vada? Min längd är relativt konstant, men vadardjupet lär ju skifta...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

Jag gillar skagit linor till den typen av fiske då de är enkla att kasta även utan utrymme bakom en och vänder över stora och viktade flugor även på lättare utrustning och den gör det enklare än andra typer av linor. Kör med 10' tafsar till mina switchspön men har testat längre och trivs inte med det om jag inte har en längre klump och ska göra massiva d-loopar för att kasta extremt långt. Men då tar jag hellre fram ett större spö. 

En av de stora fördelarna med tvåhands jämfört med enhands är att man kan använda mycket mindre energi när man kastar och det förstör man om man använder en allt för tung klump. Även om man ofta kastar längre med en klump som är lite över rekommendationen på linvikt så är hur mycket energi man lägger ner på varje kast en stor faktor om man ska fiska långa timmar. Vad gäller mer exakta linvikter vill jag inte säga något innan jag vet exakt vad det är för spö.

10 minutes ago, Bigsalmon said:

Att man tar totalvikten - tipvikten = klumpvikten.

Det här brukar man göra med skagit inte scandi. På scandi brukar man räkna in både klump och tafs för att nå linrekommendationen.

Redigerad med snigelsnabel
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att om du tänkte jöra skagit och ej scandi/underhands. Då är det tippen som ligger mot vattnet och motståndet belastar spöt. Med andra ord väljer du en skagitklump som är nära 27 gram +- ett gram cirka. 

Vid skagit så spelar ju tipplängden mindre roll även om jag tycker att 10 fot är rätt lagom i smååar och småälvar. 

Men ska du underhanda är det ju skillnad. I "värsta" fall så köper du två skagitklumpar, en 22-24 gram och en 27 gram. Då kan du byta huvudklump beroende på om du vill skagit:a eller scandi:a men samma tippar på båda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkter!

Jag vill kasta med så liten kraftinsats som möjligt. Jag räknar med att jag ändå kommer kasta längre än med enhandsspöet i trånga situatuioner, t.ex. där jag har träd eller brant strandbrink bakom mig. Skagit är det jag tror är mest lämpligt; kort och tungt.

Menar du @slaskaren att tippen/tafsen inte räknas eftersom den utgör ankaret och ligger i vattnet/på ytan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer du att fiska det främst som ett litet tvåhands, eller som namnet antyder switcha mellan enhands och tvåhands?

Jag kör en Vision hybrid på mitt switch och tycker att det är en bra kompromiss, det är en hel lina som man köper spetsar efter tycke och smak till, och det behöver inte nödvändigtvis vara de i mina ögon onödigt dyra hybrid-tipparna (ca 249:-), det finns ju betydligt billigare på marknaden (iaf runt hundringen) - eller varför inte testa med lite olika tippar som du förmodligen redan har...

Mitt spö har rekommenderad linvikt på runt 23 gram, och jag kör med en 19 g klump och 10' tippar som väger runt 7 gram.
Mycket riktigt så upplever jag det som något för tungt om jag ska kasta lite längre (vilket jag väldigt sällan gör med switchet)

Nånstans har jag också nån gammal guideline switchlina också,(även den hel lina med utbytbara tippar)  den är riktigt bra, men av någon outgrundlig anledning är den bara 25 meter lång, så det blir ibland lite stökigt med backing som trasslar när jag försöker kasta långt. Köpte den begagnad, så den kanske är klippt av tidigare ägare.

Mitt, kanske helt oombedda råd, är att sikta på en "kompromisslina" eftersom switch i mina ögon är lite av en kompromiss, den lösningen blir liksom inte bäst på något, men helt ok till nästan allt ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Bigsalmon sa:

Bra synpunkter!

Jag vill kasta med så liten kraftinsats som möjligt. Jag räknar med att jag ändå kommer kasta längre än med enhandsspöet i trånga situatuioner, t.ex. där jag har träd eller brant strandbrink bakom mig. Skagit är det jag tror är mest lämpligt; kort och tungt.

Menar du @slaskaren att tippen/tafsen inte räknas eftersom den utgör ankaret och ligger i vattnet/på ytan?

Ja precis. Tippen blir typ som tafsen i underhands. Den utgör inte kastvikten men utgör friktionen som ger motstånd för laddning av spöt. 

Så ska du köra skagit (vilket är grymt najs på lätta tvåhands tycker jag) så kör body/klumpvikten som matchar spöts hela kastvikt. Sen spelar det viktmässigt mindre roll med spetsarna. 

EDIT: Sen är fördelen att du får ganska mycket massa i jämförelse mot spöklassen så du kan kasta rätt stora tunga flugor. Plus att du kan kasta med nästan inget utrymme bak. 

 

Kom ihåg att låta hela linan landa ordentligt innan du påbörjar bakkast osv. Så du får ordentligt med friktion.

Redigerad med slaskaren
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago, Henka said:

Kommer du att fiska det främst som ett litet tvåhands, eller som namnet antyder switcha mellan enhands och tvåhands?

Jag kör en Vision hybrid på mitt switch och tycker att det är en bra kompromiss, det är en hel lina som man köper spetsar efter tycke och smak till, och det behöver inte nödvändigtvis vara de i mina ögon onödigt dyra hybrid-tipparna (ca 249:-), det finns ju betydligt billigare på marknaden (iaf runt hundringen) - eller varför inte testa med lite olika tippar som du förmodligen redan har...

Mitt spö har rekommenderad linvikt på runt 23 gram, och jag kör med en 19 g klump och 10' tippar som väger runt 7 gram.
Mycket riktigt så upplever jag det som något för tungt om jag ska kasta lite längre (vilket jag väldigt sällan gör med switchet)

Nånstans har jag också nån gammal guideline switchlina också,(även den hel lina med utbytbara tippar)  den är riktigt bra, men av någon outgrundlig anledning är den bara 25 meter lång, så det blir ibland lite stökigt med backing som trasslar när jag försöker kasta långt. Köpte den begagnad, så den kanske är klippt av tidigare ägare.

Mitt, kanske helt oombedda råd, är att sikta på en "kompromisslina" eftersom switch i mina ögon är lite av en kompromiss, den lösningen blir liksom inte bäst på något, men helt ok till nästan allt ?

Jag kommer uteslutande (som jag tänker nu) använda spöet som ett lätt tvåhands. Vill jag köra enhands har jag andra spön.

Jag tittade precis på just Vision Hybrid och tycker det verkar vara ett bra alternativ. Skönt att slippa rasslet av skarven genom spöringarna också.

Varför inte skarva till några meter fluglina på den gamla GL-linan? Antingen med öglor eller genom att sy och limma. Du har säker högar med linor du kan klippa av skjutlinan på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Bigsalmon sa:

Jag kommer uteslutande (som jag tänker nu) använda spöet som ett lätt tvåhands. Vill jag köra enhands har jag andra spön.

Jag tittade precis på just Vision Hybrid och tycker det verkar vara ett bra alternativ. Skönt att slippa rasslet av skarven genom spöringarna också.

Varför inte skarva till några meter fluglina på den gamla GL-linan? Antingen med öglor eller genom att sy och limma. Du har säker högar med linor du kan klippa av skjutlinan på.

Jag har också kikat på hybriden. Då väljer du linan med rätt klumpvikt utan spetsens vikt inräknad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now, Bigsalmon said:

Jag kommer uteslutande (som jag tänker nu) använda spöet som ett lätt tvåhands. Vill jag köra enhands har jag andra spön.

Jag tittade precis på just Vision Hybrid och tycker det verkar vara ett bra alternativ. Skönt att slippa rasslet av skarven genom spöringarna också.

Varför inte skarva till några meter fluglina på den gamla GL-linan? Antingen med öglor eller genom att sy och limma. Du har säker högar med linor du kan klippa av skjutlinan på.

Jo, det där med att slippa skarven är en stor fördel - men främst om man fiskar närfiske eller jobbar med hemtag osv.
Vilket iaf jag ofta gör på switchspöt då jag främst använder det vid lågvattenfiske... Men jag fiskar också mitt switch en del som enhands, och det är nog lite därför jag funderar på hur det vore med en 16gr istället för som nu 19gr.
Den skillnaden borde inte bli så stor för närfisket, men jag kanske slipper känslan av att spöt knäar vid lite längre (enhands) överhandskast...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago, slaskaren said:

Jag har också kikat på hybriden. Då väljer du linan med rätt klumpvikt utan spetsens vikt inräknad.

Det håller jag inte med om, fast det är ju såklart en fråga om tycke och smak.

Mitt spö (vision swith #6) har en rekommenderad linvikt runt 23gr och jag kör med 19 gram, och 10 fots tip som väger 7.
Det är något för tungt i mitt tycke, så jag skulle rekommendera en 19 till Bigsalmon och med en tip på 10 fot och 7 gram så kommer han då upp i 26 gram totalt. Detta tror jag är det närmaste han kommer.

23 gram plus tip på 7 skulle ge 30, vilket jag iaf tror är tungt.

men det beror ju mycket på hur man vill ha det, jag gillar ganska lätta linor då jag har en aggressiv och våldsam kaststil ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En Skagitlina  fixar det mesta du kan tänka dig. Själv kör jag på mitt Opal 11´# 6 en 300gr=19,4g  4,6m + spetsar runt 5-6g. kr med 10-12fots spetsar. Jag kastar bara tvåhands med detta spö på grund av dåliga handleder. Du är tydlige 4 cm längre än mig så detta hanterar du hur enkelt som helst. Det fin ju annars en grundregel att  linans längd  i meter skall motsvara spöts längd i fot.

När det gäller Skagit linor kan man mycket väl gå upp i linklass mot vad som står på spöt. På min 11fotare kör jag när det passar en 6/7 Rio Short Versi T 7m 21,1g+ spetsar runt 3m / 5-6gr. Då blir linlängden ca 10m i stället för 7,5-8,2m.

Men på dom flesta ställen föredrar min OPST 300 gr Skagitlina i går fiskade jag regnbåge med den +10fot sjunk 3 spets. kastar fantastiskt fint.

kan bara nämna för dig att på mina 2-3 CTS 10 och 11fots spö kör jag utan vidare 275gr=17,8g+5-6g spetsar funkar klockrent Dessa spön har ett viktfönster mellan 13,0-22,7g. Så siffran på spöt är ju bara en vägledning, sedan är det upp till handhavaren vad man gillar.

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Renodlad skagit "ska" ju vara bodyn som är spöts hela kastvikt, sen är det ju såklart tycke och smak vad man gillar och tycker är skönt och behov osv. Om nu storlaxen har möjlighet att provkasta olika klumpar vore det bäst tror jag. Jag kör med bodyn som är hela spöts kastvikt och det är rejält drag i grejerna och kan kasta i princip alla av de tyngsta största flugorna på 11.6 fot klass 7.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vet inte om detta hjälper, men jag har ett lätt tvåhandspö där jag använder två olika Skagitklumpar på 275 respektive 400 grains vikt med samma tippar beroende på hur jag vill fiska. Skall jag fiska med lite tyngre flugor och inte bryr mig om presentation så använder jag den tyngre klumpen och kastar med skagitkast typ Snap C etc. Vill jag undvika alltför mycket plaskande och få en finare presentation med mindre flugor använder jag den lättare klumpen och mer underhandskast. En lättare Skagitklump i kombination blir ju typ en variant av Scandi compact/short linorna. Jag når ungefär samma kastlängd med båda klumparna trots 125 grains skillnad i total linvikt, men vikten som belastar spöt påverkas ju också av vilket kast man använder. 

 

Redigerad med Calle55
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Calle55 sa:

Hej!

Vet inte om detta hjälper, men jag har ett lätt tvåhandspö där jag använder två olika Skagitklumpar på 275 respektive 400 grains vikt med samma tippar beroende på hur jag vill fiska. Skall jag fiska med lite tyngre flugor och inte bryr mig om presentation så använder jag den tyngre klumpen och kastar med skagitkast typ Snap C etc. Vill jag undvika alltför mycket plaskande och få en finare presentation med mindre flugor använder jag den lättare klumpen och mer underhandskast. En lättare Skagitklump i kombination blir ju typ en variant av Scandi compact/short linorna. Jag når ungefär samma kastlängd med båda klumparna trots 125 grains skillnad i kast vikt, men vikten som belastar spöt påverkas ju också av vilket kast man använder. 

 

Typ så jag menar! Att skagitlinan går att anpassa för underhandskast vid behov och kastteknik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
On 8/28/2019 at 9:29 AM, Bigsalmon said:

Jag börjar med att be om ursäkt för att jag tar upp det här igen, men som inbiten enhands flytlinefiskare är tvåhands- och switchlinesystemen en djungel. ?

Jag har kommit fram till att rekommenderad vikt för underhands-/switchkast till mitt 11' #6 switchspö är 27 gram/420 grains. Bra så långt. Såna klumpar finns det tolv på dussinet av.

Men jag vill kunna kombinera en flytklump (iaf till att börja med) med olika tippar och tafsar, och dessa väger olika mycket. Hur ska jag tänka? Vilken vikt ska jag välja på klumpen för att hitta en bra balans i utrustningen? Längden spelar förstås också in. Mina efterstudier säger att tippar runt 10' är ett bra val för switchspön. Påverkar det längden på klumpen?

Tja!
Har nu läst igenom tråden då jag har samma problem som du verkar ha haft för ett år sen.
Jag har ett #6 10,7ft switchspö och har även jag sneglat på Visions Hybrid lina med tillhörande hybrid tips.
Enl. deras tabell ska man ju ha en 27g lina och tippar på det.

Jag verkar ha samma inställning som du om hur spöet ska användas, dvs tvåhands kast och skagit med stora streamers.

Vilken lina köpte du till sist och hur har det funkat? Detta känns som en djungel...

/Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Hulk Hogi said:

Tja!
Har nu läst igenom tråden då jag har samma problem som du verkar ha haft för ett år sen.
Jag har ett #6 10,7ft switchspö och har även jag sneglat på Visions Hybrid lina med tillhörande hybrid tips.
Enl. deras tabell ska man ju ha en 27g lina och tippar på det.

Jag verkar ha samma inställning som du om hur spöet ska användas, dvs tvåhands kast och skagit med stora streamers.

Vilken lina köpte du till sist och hur har det funkat? Detta känns som en djungel...

/Håkan

Haha, jag har faktiskt inte köpt nån lina än. Iaf inte nån med olika tippar. Jag har köpt en GL-klump flyt/S2 på 27 g som jag inte testat.

I stället har jag köpt ett till switchspö, antagligen samma som du har, ett Opti Switch. 

Till sommaren ska jag köpa lina, men vill gärna testa linan på mitt spö/mina spön innan köp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 4/7/2020 at 3:54 PM, Hulk Hogi said:

Tja!
Har nu läst igenom tråden då jag har samma problem som du verkar ha haft för ett år sen.
Jag har ett #6 10,7ft switchspö och har även jag sneglat på Visions Hybrid lina med tillhörande hybrid tips.
Enl. deras tabell ska man ju ha en 27g lina och tippar på det.

Jag verkar ha samma inställning som du om hur spöet ska användas, dvs tvåhands kast och skagit med stora streamers.

Vilken lina köpte du till sist och hur har det funkat? Detta känns som en djungel...

/Håkan

Det låter mycket,  jag har ett 10'11" #6 och kör med klump på 19gr och 10' tippar - och det tycker jag är i tyngsta laget...

Kolla den rekommenderade klumpvikten till ditt spö och räkna baklänges för att hitta rätt vikt. 

Mitt tips: Rek vikt - tipparnas vikt = lämplig hybridvikt.

Är för övrigt jäkligt nöjd med linan ?

Redigerad med Henka
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, Bigsalmon said:

Haha, jag har faktiskt inte köpt nån lina än. Iaf inte nån med olika tippar. Jag har köpt en GL-klump flyt/S2 på 27 g som jag inte testat.

I stället har jag köpt ett till switchspö, antagligen samma som du har, ett Opti Switch. 

Till sommaren ska jag köpa lina, men vill gärna testa linan på mitt spö/mina spön innan köp.

Haha, det var ju typiskt. Jag blev nöjd och trodde du satt på facit...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Henka said:

Det låter mycket,  jag har ett 10'11" #7 och kör med klump på 19gr och 10' tippar - och det tycker jag är i tyngsta laget...

Kolla den rekommenderade klumpvikten till ditt spö och räkna baklänges för att hitta rätt vikt. 

Mitt tips: Rek vikt - tipparnas vikt = lämplig hybridvikt.

Är för övrigt jäkligt nöjd med linan ?

Ok. Då ska jag försöka hitta rekommenderad linvikt. Tack för hjälpen! ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...