Hoppa till innehåll

Winston Pure eller Hardy Zephrus Ultralite


subbuteo

Recommended Posts

Zephrus Ultralite 9’ #5 är ett nätt och trevligt spö. Definitivt ett kanonspö och ett av de bästa just nu. Det är däremot inte ett HBX eller ett Orvis Helios 3 som ligger en nivå upp.

Sen kan jag tycka det blir fel att jämföra mot spön som kostar betydligt mer.

Jag tror du blir ruggigt nöjd med ett Zephrus Ultralite.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Winston Pure och Orvis Helios 3 D är bägge super spön, men ändå två helt olika spön.

Winston Pure ett utpräglat spö för mindre flugor, med en lite längre smal taperad lina typ Wulff TT då är det en fröjd att kasta med spöet. Winston Pure och Scott GS är på gränsen till fulländade spön när de används till det dom är utformade för.

Orvis Helios 3D har ett mycket bredare användningsområde, mycket mer allround och inte pinnig. Har testat lite olika linor och den verkar svälja det mesta.

Under helgen var jag ute och fiskade harr från båten, under optimala förhållanden, körde då med TT linan och det funkade kanon. Gången innan när jag var ut hade jag Rio Single Hand Spey linan funkade oxå bra, hela linan susade ut hur lätt som helst. Ska till helgen testa Rio Perception och GL Fario linan, men som sagt spöet verkar funka med det mesta.

Så krasst bägge spöna är superba.

Hänger det en storöring i flugan, då väljer jag Orvis Spöt?, en Harr på strax under 2 kg Winston.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör 905 Ultralite ( Air har jag bara vibbat med och det kändes som grymt fina spön men dyra ). Ultralite böjer sig ner i korken och klarar att bära mycket lina om man vill det, likväl som det kastar bra på kortare håll. 

Det är som två spön i ett beroende på hur man väljer att kasta. Definitivt inte styvt men inte sladdrigt heller. Jag gillar snabba spön men trivs fantastiskt bra med detta som är mediumsnabbt och har en lätt känsla i handen. 

Det är inte riktigt lika laserprecist som Radian, Zenith men med mycket mer känsla och tveklöst tillräckligt precist då man lär sig spöet. Blåser det inte så mycket tar jag helst Ultralite av de tre nämnda sen Radian och sist Zenith som mördar allt.

Nackdelar Ultralite : linringarna sjunger lite ibland som många enbenta tunna ringar kan göra och rullfästet kanske inte passar alla rullar perfekt för att säga nåt som talar emot.

I övrigt en klart älskvärd keeper och fullträff. Jag har kört, hör och häpna med SA SBT till och tycker det är en riktigt skön kombo som går att tjonga långt med om man vill.

PS Orvis ser ut som ett spinnspö. Men jag hade inte ens köpt ett spinnspö som såg ut så. Det är en hädelse och Helios 4 blir självlysande med rosa prickar har jag hört ;)

 

4997F7F8-D6CC-479F-A1A0-588EFA26A727.jpeg

Redigerad med bratteus
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago bratteus sa:

PS Orvis ser ut som ett spinnspö. Men jag hade inte ens köpt ett spinnspö som såg ut så. Det är en hädelse och Helios 4 blir självlysande med rosa prickar har jag hört ;)

? sicket självbedrägeri. Hade du spinnfiskat hade du drömt om att äga minst ett Shimano Yasei White??

F9AA5360-83B6-42AD-B9D3-5ED3C80DF7B3.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, bratteus said:

Jag kör 905 Ultralite ( Air har jag bara vibbat med och det kändes som grymt fina spön men dyra ). Ultralite böjer sig ner i korken och klarar att bära mycket lina om man vill det, likväl som det kastar bra på kortare håll. 

Det är som två spön i ett beroende på hur man väljer att kasta. Definitivt inte styvt men inte sladdrigt heller. Jag gillar snabba spön men trivs fantastiskt bra med detta som är mediumsnabbt och har en lätt känsla i handen. 

Det är inte riktigt lika laserprecist som Radian, Zenith men med mycket mer känsla och tveklöst tillräckligt precist då man lär sig spöet. Blåser det inte så mycket tar jag helst Ultralite av de tre nämnda sen Radian och sist Zenith som mördar allt.

Nackdelar Ultralite : linringarna sjunger lite ibland som många enbenta tunna ringar kan göra och rullfästet kanske inte passar alla rullar perfekt för att säga nåt som talar emot.

I övrigt en klart älskvärd keeper och fullträff. Jag har kört, hör och häpna med SA SBT till och tycker det är en riktigt skön kombo som går att tjonga långt med om man vill.

PS Orvis ser ut som ett spinnspö. Men jag hade inte ens köpt ett spinnspö som såg ut så. Det är en hädelse och Helios 4 blir självlysande med rosa prickar har jag hört ;)

 

4997F7F8-D6CC-479F-A1A0-588EFA26A727.jpeg

Ja, estetiken är inte oviktig. Särskilt om man köper nytt. Köper jag begagnat har jag mer överseende med det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...