Hoppa till innehåll

För mej , konstiga krokar.


Roland

Recommended Posts

Hej 

hade turen träffa på en en person som åker runt året runt i världen o fiskar lax o öring. En enorm utrustning. 

Han visade mej sina flugor , av honom handbundna  . Aldrig sett dess like. Nu till saken . Han handlar bara det allra bästa. Ja blev förvånad över hans perfekta flugor  MEN DET VAR KROKARNA , dom tog priset. Han köper dom i England, enda stället han hittat dom. Hur ska jag nu beskriva dom nja det går inteMEN försöker: 

dessa krokar han binder på är flata dom har Nån böj nåt / några ställen på kroken den är längre en en vanlig laxkrok som köps här o den är ju rund. Mkt fin grasiös flat krok. Enligt honom den bästa krok som fanns. Sen den största överraskningen , KROKEN VÄGDE JU INGENTING , trots längden som väl var nästan dubbelt så stor som en vanlig mustad. 

Men mkt funktionell krok enligt den fiskarens utsago o han måste handla dom i England. De va inte mkt av beskrivning  

Finns någon som kommi kontakt med något liknande krok o har namn på den.

Kan nämna också att jag fick känslan när jag höll i den att det var nån typ fjädrande  över  kroken . Spetsen var dock lik med en mustad med något utböjd spets

Mvh Roland 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas träffa på honom igen men han inte svensk. Nej ingen Trailer-rig , men visst ser den bra ut. Utmärkande var att kroken var flat , dock inte gapet som var som vanliga krokar fast bredare. Näj det är förstås svårt få nåt hum om det utan bild. 

Mkt tunn flat kropp något böjd . Olika storlekar mellan ca 5- 8 cm . Köpta på plats i England. Trots färdigbunden otroligt   lätt. Han fiskade dom med extremt snabbsjunkande linspets. Uppfattade han band dom för mkt stor öring och Bauta fiskar i Murmansk m f ställen han använde dom.

kanske skulle ta och testa Trailer - rig 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lohi , du var nog på rätt spår, gissar jag . Kapar man 3 bitar av en flat nylon skjutlina  och limmar ihop dom sen målar dom svarta då får man den fjädrande effekten jag kände av, plus även böjen på kroppen som man får till som man vill via varmluft pistol. Sedan fäster man kroken, o en ögla i   tafsändan 

Kapar man sen halva kroppen på kroken o trollar dit dom ihoplimmade bitarna så har du en fluga som är lika lätt som den jag kände på , säkert lättare .  

nu blir det till o börja tillverka o experimentera  ?? 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Roland said:

Lohi , du var nog på rätt spår, gissar jag . Kapar man 3 bitar av en flat nylon skjutlina  och limmar ihop dom sen målar dom svarta då får man den fjädrande effekten jag kände av, plus även böjen på kroppen som man får till som man vill via varmluft pistol. Sedan fäster man kroken, o en ögla i   tafsändan 

Kapar man sen halva kroppen på kroken o trollar dit dom ihoplimmade bitarna så har du en fluga som är lika lätt som den jag kände på , säkert lättare .  

nu blir det till o börja tillverka o experimentera  ?? 

 

 

 

Hur ska du få det att hålla när 20-kiloslaxen hugger?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...