Jump to content
BoobieNewbie

Någon som äger ett bambuspö?

Recommended Posts

Och då menar jag ett Tenkara bambuspö, inte splitcane.. :)

Utan ett som är lagat på traditionellt sätt som i tex Kawaguchi?

Jag har känt på den typen av spön på min sista resa till Japan och kastaktionen faller mig otroligt mycket i smaken.

Blir mer jobb med tanke på rättning mha "Hi ire", "finish mha "Urushi nuri" och sånt, men många av hantverkarna gör ju det gratis åt en bara man skickar tillbaka spöet..

Bara undrar om någon äger ett riktigt tenkaraspö i bambu och hur mycket vård det kräver i långa loppet, dom är onekligen konstverk, men jag tror tillverkarna blir lite pissed om dom torkar en bambu i tio år och sedan fiskar man inte med grejjerna... :D

Nej! Jag kan avslöja min djupa okunnighet. Har aldrig hört talas om Tenkara förut. Men äger en massa splitcane-spön, både enhands och tvåhands.

Men är det din "grej" så satsa på det! Man har inte roligare än man gör sig. Självklart skall man använda de grejer man trivs bäst med. Förr i tiden använde ju bygdefiskarna långa bambuspön att fiska lax med (av ekonomiska skäl). Den typen andra använde som metspön. Sen blev det teleskopsmetspön av glasfiber som fick tjänstgöra som laxflugspön. Och dom kunde verkligen kasta fint med fluga.

Man behöver ju inte ha kolfiber bara för att alla andra har det.

14 hours ago, Frank said:

Nej! Jag kan avslöja min djupa okunnighet. Har aldrig hört talas om Tenkara förut. Men äger en massa splitcane-spön, både enhands och tvåhands.

Men är det din "grej" så satsa på det! Man har inte roligare än man gör sig. Självklart skall man använda de grejer man trivs bäst med. Förr i tiden använde ju bygdefiskarna långa bambuspön att fiska lax med (av ekonomiska skäl). Den typen andra använde som metspön. Sen blev det teleskopsmetspön av glasfiber som fick tjänstgöra som laxflugspön. Och dom kunde verkligen kasta fint med fluga.

Man behöver ju inte ha kolfiber bara för att alla andra har det.

Tenkaraspön byggs ju inte av splitcane utan "hel" bambu av olika sorter.

Har aldrig ägt ett bambuspö. så fundersam på hur mycket vård etc de kräver :)

Finns en trevlig video från en erkänd tillverkare/mästare här.

The Art of Wazao

Sjukt sugen på att köpa ett spö av han och någon lina flätad av hästtagel, bara för att verkligen testa rötterna :)

Edited by BoobieNewbie

Det ser roligt ut själva fisket med de spöna och det är väl huvudsaken? Kan tänka mig att det är en upplevelse med bambu och hästtagel!

Jag tror inte spöna kräver så mycket vård, där är dom nog som splitcane. Torka av det efter fisket och förvara det hängande i sitt fodral med tjock-ändarna neråt. Inte alltför varm och torr luft i rummet.

• Like 1

Rätt hängivet att lacka spöna med olja av giftek... Om finishen blir så tuff och tålig som artikeln antyder så borde spöts finish vara minst lika tålig som splitcane, kanske tåligare i och med att man behåller bambuns hårda ytemalj om jag förstått processen rätt.

Det var rätt intressant att läsa om processen, det skiljer inget väsentligt från västerländsk splitcane tradition i hur bambun förbereds, rätas och härdas. Men när det klyvs och hyvlas i väst så lackas det giftek i öst...

Så länge du förvarar spöt torrt när det inte används och undviker stora skiftningar i temperatur och humiditet så är du nog safe...

• Like 1

Se också till att du får en lina flätad av tagel från en vit hingst. Den kvalitén anses starkast. Stona pinkar på svansen vilket försvagar fibrerna. Vitt tagel påstås vara starkare.

Jag tycker absolut att du ska prova. Sannolikheten för att det kommer att göra dig till en lyckligare människa är större än att du ska bli besviken.

Föreslår också att du läser 'The ANGLER and the LOOP-ROD' av David Webster, utgiven MDCCCLXXXV av William Blackwood and Sons. Den avhandlar flugfiske med toppknuten lina praktiserad som yrke i Skottland gammelt tebaks, med förslag på flugor och tekniker. Webster var en man med starka åsikter och mycket erfarenhet. Finns att läsa på nätet men riktiga böcker är ju överlägsna för purister. Det tog mig många år att hitta ett exemplar till rimligt pris. Handkolorerade illustrationer av flugor är bonus. (De är inte handkolorerade i varje exemplar av boken förstås, tryckeritekniken hade kommit lite längre då, men de är i färg).

Jag förmodar att fiskemetoden utvecklades parallellt i många länder, Pesca a Mosca Valsesiana är ju ett annat exempel som finns på en tub nära dig.

Helge Jonssons redovisning av Oscar Ficks fiske med åtta meter långt spö är det mest extrema exemplet jag känner till från Sverige. Där kan man prata om Fickfiske. Skrönan om när Fick la daggmask på mackorna och mumsade i sig för att skrämma bort turistan kan utgöra inspiration för den som vill fiska ifred.

• Like 2

Lite utanför ämnet kanske, men det finns ju ett kapitel i en av Hans Lidmans böcker. "Häxan som metade med kolibri" tror jag kapitlet hette. Toppknuten lina... Man har inte roligare än man gör sig, heter det ju. Och det här verkar definitivt roligt!

• Like 1

3 hours ago, Frank said:

Lite utanför ämnet kanske, men det finns ju ett kapitel i en av Hans Lidmans böcker. "Häxan som metade med kolibri" tror jag kapitlet hette. Toppknuten lina... Man har inte roligare än man gör sig, heter det ju. Och det här verkar definitivt roligt!

Det finns en britt vid namn Mike Connor, boende i Tyskland, som utvecklat en variant av detta fiske. Han använder matchspön, utrustade med lätt flugrulle, och som lina använder han murarsnöre i polypropylen som ju flyter. Han insisterar på att man inte ska använda längre lina än totala spölängden plus tafs och rekommenderar uppströms fiske med framför allt North Country flies. Spölängd han förordar är 14 fot men minst tolv. Med detta når han ca tolv meter som ju ofta är en tillräcklig distans. Han har David Webster som främsta inspiratör men även de romer som lärde honom fiska hemma i Yorkshire när han var valp. Mike Connor har enorm kunskap om flugfiskets historia och litteratur. Han har haft en webbsida som antagonister hackade upprepade gånger så den har han lagt ner. Jag har sparat ner mycket av vad han har skrivit. Klok som jag är har jag skrivit ut det för oklok som jag är har jag inte haft tillräcklig backup av ettor och nollor.

Den där berättelsen av Lidman kommer jag inte ihåg att jag har läst men å andra sidan har jag glömt ofantligt mycket. Det där är en sida jag utvecklat mer och mer under senare år. Allt går inte bakåt.

• Like 1
  • Thanks 1