Jump to content
Sign in to follow this  
haze

Önskar tips på ett lätt tvåhandsspö

Recommended Posts

Ge mig ett tips!

Söker ett lättare tvåhandsspö med trevlig kast- och fiskekänsla. Spöt skall främst användas till underhandskast och främst till öringsfiske i älv med flugor från strl 12 upp till tubfluga (Sunray Shadow) i längd upp till 5-6 cm. Spöt skall fiskas med flyt-lina (ev med en intermediate tip)

Söker en spöklinga i längden 340 till 370 cm (11,3 till 12,3 fot). Spöt skall bära lina på ca 23-27 gram (350 till 425 grains). Önskar att bygga ett spö på en klinga eller bygga om ett befintligt spö till det jag önskar.

Ge mig tips på en bra spöklinga/spö. Något som ni anser är ett bra kvalitetsspö med härlig fiskekänsla. Får gärna vara spön som är utvecklade för 5-10 år sedan eller något som just nu finns i marknaden. Har tänkt mig en trevlig sysselsättning under vinter, för att skapa ett spö jag aldrig tidigare varit i kontakt med. Har även ett inlägg på ”forumet” var jag kan köpa just en sådan här klinga till rimligt pris (här anger jag endast Sage men kan även tänka mig andra spö märken).  

Färdiga, prisvärda spön:

Sameo Opal Switch 11’ #7

TSD Mavros Switch 11’ #8

Kolla med Tellis om du inte kan köpa en klinga av honom, han monterar ju spöna själv så klingor borde han ha.

Sage method 11’9 #8 passar specen och är ett spö jag är oerhört nöjd med till liknande ändamål som dina. Jag kastar också rena gråsparvar till flugor, stora och tunga, och detta spö fixar det galant.

• Like 1

Kan rekommendera Loop Gass 12'. Kör med 21-24 gram. Kastar lätt och fint.

Edited by Christian1971

3 hours ago, slaskaren said:

Vad är det för linvikt till det spöt? Och till det som de kallar seatrout?

Jag har själv ett Seatrout och kompisen ett Grilse så jag har kastat båda. Är själv inte mycket för att hålla koll på vikter men har kastat mitt Seatrout med Rio Versitip short både #6 och #7 ( 7:an är nog snäppet bättre ) så vikt 25-27 gram borde stämma. 

Kompisen kör Versitip #8 på Grilse, både med kort och lång spets och båda funkar bra. Så alltså 28-30 gram borde väl stämma? Kompisen är betydligt längre än jag så han får alltså större höjd över vattnet - Själv föredrar jag nog den något kortare spetsen på detta spö, medan han föredrar den längre.

Otroligt trevliga spön båda två - mitt Seatrout ser jag mest som ett enhands som också funkar perfekt med tvåhandsfattning, Grilse-spöt är lite tungt för enhands under längre pass men är suveränt som lätt tvåhandsspö.

• Like 1

Säljer ett Lpxe 12,5' #7-8 använder 27g klumpar. Äldre 3 delade modellen. Mycket trevligt spö. Org socka o tub.

Pm vid intresse

14 hours ago, Sunray said:

Jag har själv ett Seatrout och kompisen ett Grilse så jag har kastat båda. Är själv inte mycket för att hålla koll på vikter men har kastat mitt Seatrout med Rio Versitip short både #6 och #7 ( 7:an är nog snäppet bättre ) så vikt 25-27 gram borde stämma. 

Kompisen kör Versitip #8 på Grilse, både med kort och lång spets och båda funkar bra. Så alltså 28-30 gram borde väl stämma? Kompisen är betydligt längre än jag så han får alltså större höjd över vattnet - Själv föredrar jag nog den något kortare spetsen på detta spö, medan han föredrar den längre.

Otroligt trevliga spön båda två - mitt Seatrout ser jag mest som ett enhands som också funkar perfekt med tvåhandsfattning, Grilse-spöt är lite tungt för enhands under längre pass men är suveränt som lätt tvåhandsspö.

Det är jag som Pär talar om, mitt Graham Grilse har blivit ett  favoritspö i den längden.Kastar allt som jag behöver från Flyt till Sjunklinor. Enligt mig ett kanonspö. Hade gärna önskat samma spö i # 5-6. 

• Like 1

14 hours ago Sunray sa:

Jag söker ett spö för mina 27 grams linor. GIssar att seatrout kommer funka bäst för mig då? Jag föredrar inte supersnabba spön utan lite mer mellansnabba och som även kan hantera sjunklinor när det behövs.

Loop Cross S1 1207-4

Så härligt spö! Jag fiskar mitt med 27g klumpar, härlig känsla, inte super snabbt heller. Tycker just 1207 sticker ut i spö-serien.

3 hours ago, slaskaren said:

Jag söker ett spö för mina 27 grams linor. GIssar att seatrout kommer funka bäst för mig då? Jag föredrar inte supersnabba spön utan lite mer mellansnabba och som även kan hantera sjunklinor när det behövs.

Då har du nog hittat helt rätt om du köp med Seatrout!

• Like 1