Jump to content
Carburator

Teknik och knut

Recommended Posts

Hej!

Jag har två frågor. Ena är lite vad jag gör för fel då jag får till en jättefin båge medan jag matar ut lina vid flugfiske men sen när jag ska landa linan i vattnet så vill den krulla ihop sig vid bryggan. Så vad gör jag eventuellt för fel?

Min andra fråga är om det finns någon typ av beteslås som funkar vid flugfiske då jag genom lite reumatism trots min blygsamma ålder kan ha lite svårt med just flugknutar? För antar att det inte funkar med samma knutar vid flugfiske som vid vanligt fiske där jag kör Palomar-knuten?

Hej.

Menar du att fluglinan inte sträcker ut när du släpper iväg den och "krullar ihop sig" längst ut? Eller menar du att hela kastet havererar och linan landar i en (krullig) hög där du står?

Vad gäller bra knutar så kan du visst använda palomar-knuten om du är van vid den. Kan bli lite trångt i "ögat" om du har en väldigt liten fluga. En vanlig betesknut funkar också finfint. Sedan finns det en uppsjö knutar om du vill köra överkurs men det är inte alls nödvändigt om du bara vill fiska.

13 hours ago Magnus P sa:

Hej.

Menar du att fluglinan inte sträcker ut när du släpper iväg den och "krullar ihop sig" längst ut? Eller menar du att hela kastet havererar och linan landar i en (krullig) hög där du står?

Vad gäller bra knutar så kan du visst använda palomar-knuten om du är van vid den. Kan bli lite trångt i "ögat" om du har en väldigt liten fluga. En vanlig betesknut funkar också finfint. Sedan finns det en uppsjö knutar om du vill köra överkurs men det är inte alls nödvändigt om du bara vill fiska.

Tackar. för svaret om knutarna ^_^

Det blir som att hela fluglinan lägger sig strax utanför bryggan. En teori jag har är att bryggan är för hög egentligen för flugfiske och att det är bättre att köra från land där jag är närmare vattenytan höjdledes.

Det kan vara så att du inför utkastet gör en större spörörelse, både i höjd- och längdled, därmed öppnar du upp linbågen varpå linan tappar fart och dimper ned som en hög strax utanför dig.

Prova att bara släppa linan när du har den där snygga linbågen utan att satsa i framkastet. Släpp den bara och se vad som händer.

Problem med kasttekniken är enklare att reda ut med instruktör på plats. Finns nog många erfarna flugfiskare i trakten som kan hjälpa dig lite om det behövs.

Okej. Så höjden på bryggan är inte av speciellt stor betydelse. Bryggan är som jag förstått det från början byggd för personfärjetrafiken efter Storsjön för med båtar som exempelvis Thom'ee. :)

1 hour ago, Carburator said:

Okej. Så höjden på bryggan är inte av speciellt stor betydelse. Bryggan är som jag förstått det från början byggd för personfärjetrafiken efter Storsjön för med båtar som exempelvis Thom'ee. :)

Borde inte vara av jättestor betydelse i alla fall. Om du får bra sträck på linan så kommer den falla ned mot ytan som en... som en väl utsträck lina, liksom :ph34r:

Prova att gå ned till vattenbrynet och kasta därifrån. Kanske blir det skillnad?

1 hour ago Magnus P sa:

Borde inte vara av jättestor betydelse i alla fall. Om du får bra sträck på linan så kommer den falla ned mot ytan som en... som en väl utsträck lina, liksom :ph34r:

Prova att gå ned till vattenbrynet och kasta därifrån. Kanske blir det skillnad?

Jag ska testa från stranden nästa fisketur då och se om det går bättre. 🙂

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Handlar det du säger egentligen om tafsar? Svårt att veta numera. 
    • Det är som min Puppa stundtals!..Minnes fr Egde grund..endel sa " För styva ben,Harren får inte in den i KÄFTEN" Tänkte kort.." Hur små Harrar fiskar folk?" Allt tar sin tid ..innan en FATTAR!!!.jag har inte behövt be om URSÄKT!!!...om min Puppa. Tids nog faller allt på plats...låtit det hållas. DEt om linor oxå!
    • JAG ÄR FINNE! ..i grund å botten..bryr mig inte lukt å annat...klarar jag inte av det!...så slutar jag att fiska!..å det har jag inte gjort än! Puppan lever! Hurra Hurra Hurra...
    • Ta inte ut linorna till vattnet bara....lukta o smaka på dom istället, efter lite tips i tråden 👍 Bajsfilibabba👌 Undra hur många meter cortland man kan få i käften? om man håller för näsan? 
    • Förresten! Har nyligt inköpt Cortland Compact Float en 5/6 + en 7/8..tror jag kommer att omptimera mitt fiske å fångst!!! ..med Puppans hjälp...Gu vad bra jag kommer att bli..bara Vintern tar slut. Måste dock införskaffa nya rullar...linorna fick inte plats!..>Dagens rullar är ett skämt.
    • Tack. Håller med om mycket och som jag skrivit tidigare sålde jag den nya TB eftersom jag tyckte att den var för tung för mina #5 och ja, den vänder över kraftigt men det är jag ganska van med eftersom jag ganska ofta fiskar med Rio Perception som också slår över kraftigt om man inte lugnar ner kastningen. Jag brukar lösa det genom att lugna ner utlägget och precis som du, minska "problemet" med tafsjusteringar (min standard brukar vara Stroft 12 fots 3X med lång och kraftig butt (0,54) och sen runt 3 fot tafsmaterial, dvs någonstans runt 15 fot totalt). På motsvarande sätt justerar jag tafsarna till mer nätta linor t.ex. SA VPT, Rio Trout LT mfl, dvs mindre behov av minska "problemet" genom tjocka och långa tafsar för att ta hand om rörelseenergin vilket gör att jag ofta fiskar med något kortare och nättare tafsar till de linorna, rätt eller fel. Som sagt, tack för svaret. Med det sagt/skrivet så var den delen inte något större problem för mig, inte heller övervikten (den är vad den är och det visste jag om från början) gällande just den versionen av TB, det var som sagt linans tendens att dra ihop sig och kräva sträckning titt som tätt som irriterade mig. Skatbo i ringarna kan ingen tafs i världen bota tyvärr. Som jag skrivit ett gäng gånger har inte mina andra TB samma "defekt" och t.ex. så har mina Rio Perception blivit raka och följsamma  efter några fiskepass (trots att de till en början var stelare, gick inte att sträcka och hade än mer telefonsladdsliknande utseende än Cortland TB).  
    • Försöker bara finna ut varför folk tror att en lina inte fungerar...  Ni hittar ju bara på saker från luften som helt enkelt inte stämmer...   De där me linminnet har jag inte upplevt mer än kanske 3-4 fisketillfällen....cortland linorna upplever jag att de blir bara bättre skjut o mer följsamma efter lite inkastande..  De jag "Vill"säga e att rätt tafs både längdmäsdigt, rätt dimension i butten  o kasta in linan så finns de inge problem med linan...  Antingen så är de brutalt tragiskt okunskap bakom de hela eller så ligger de något annat negativt bakom de här som egentligen inte har med linan o göra...  En känsla jag får bra.. 
    • Underhållande tråd!  Inte undra på att det är krig ute i världen. 
    • Okej, så du har pratat om tafslängder hela tiden. Jaaahhhaaaa. Åh vad dum jag känner mig. Inte. 
    • Nu äger jag inte mer en troutboss för den passade inte mitt fiske pga att den vände över flugorna för kraftigt och där av fiskar jag med en omni-verse som är mer liknar 444 men ändå lite mer kraft o vända över flugor..  Både troutboss o omni-verse kräver en lite kraftigare buttdel på tafsen typ 0,48 el 0,50...Ibland mer om linan är snabb i luften med tight linbåge o den kan lungt va över en halv spölängd...jag har den första buttbiten kanske 1,3 till 1,6m lång...för att de hela fungera bra...dessutom en tafs som är en bra bit över en spö längd för att lugna ner linan...  När man är ute o fiskar så ser man ofta att folk fiskar med tok för kort tafs för att en lina ska fungera bra..  Folk bryr sig inte el så vet dom inte bättre o kanske inte ens klarar hantera en tillräckligt lång tafs... sen tror dom att de är fel på linan där själva verket är felet bakom spakarna..  De där me att linan ligger krokigt på ytan har jag inte ens tänkt på tidigare o de hela har nog flera faktorer som spelar in än linminnet...   Iaf när jag fiskar torrfluga så vill jag absolut inte ha en helt spikrak lina utan försöker släppa efter lite lina efter kastet för att undvika att flugan draggar på ytan..  Fast jag e långtifrån som alla andra...  Jag tar ingen upplevelse ifrån en o alla får ju tycka som dom vill.....men när man märker att folk vet inte vad dom pratar om så blir man fundersam..  Alla linor är olika o man måste anpassa tafsen lika mkt till lina som till fluga så den ska funkar bra...just därför knyter jag egna taperingar på tafsarna..  Där finns inget standard att en tafs fungerar till alla linor....läst trådar där folk vill få recept på tafsar men buttdelen är lika viktig att få rätt till olika linor.... Dagens sanning o tips 👍
  • Ämnen

• Images

• Create New...