Jump to content
Sign in to follow this  
slaskaren

Levande bete

Recommended Posts

Såg ett youtube klipp där några i Usa använde levande Suckers (en sorts fisk) som bete till muskiefiske, de stoppade grejer genom näsan på fisken och sen två riktigt stora trekrokar. 

När jag var liten, typ 7-8 år använde jag levande mört som bete till gädda med en trekrok precis under skinnet vid ryggfenan. Idag kör jag dock nästan bara flugfiske förutom möjligen lite pimpel och jigga lite borre på sommaren då och då (inte ens varje år det blir pimpel och/eller jiggning). 

Visst var det Norge som hade lagatiftat mot levande fisk som bete?

Vad tycker ni? Etiskt? Värt? Osv

Förbjudet i Sverige enligt Djurskyddslagen. 2 kap. 1, 9 § är ganska tydliga. Intressant hur långt man kan dra det dock: catch and release borde ju rimligen vara olagligt om man hårdrar det.

16 kap. 13 § brottsbalken är applicerbar också

On 9/9/2019 at 4:08 PM, Redbeeerd said:

Förbjudet i Sverige enligt Djurskyddslagen. 2 kap. 1, 9 § är ganska tydliga. Intressant hur långt man kan dra det dock: catch and release borde ju rimligen vara olagligt om man hårdrar det.

16 kap. 13 § brottsbalken är applicerbar också

Håller inte med om tydligheten i Djurskyddslagen till de tolkningar du gör... snarare att det tvärtom är tydligt att den inte är tillämpar...  

Lagens tillämpningsområde

2 §   Lagen gäller djur som hålls av människan och viltlevande försöksdjur.

BB 16:13 skulle kunna vara tillämpbar, men såvitt jag jag vet finns inga rättspraxis eller prejudikat?

On 9/13/2019 at 11:23 PM, Troutman said:

Håller inte med om tydligheten i Djurskyddslagen till de tolkningar du gör... snarare att det tvärtom är tydligt att den inte är tillämpar...  

Lagens tillämpningsområde

2 §   Lagen gäller djur som hålls av människan och viltlevande försöksdjur.

BB 16:13 skulle kunna vara tillämpbar, men såvitt jag jag vet finns inga rättspraxis eller prejudikat?

Bra där, lär mig mer om att läsa andra lagområden än de jag jobbar med: mycket bra med tydlighet. 

Har för mig att standardtolkningen är att fisk som hållits i förvar, tex sump, kan vara att betrakta som olagligt att agna med. Men att fisk som fångas och sedan direkt betas på kan betraktas falla utanför lagen.

Men oprövat rättsligt.

Jävla luddlagar..

Jordbruksverket har 2011-10-14 uttalat sig om detta i en skrivelse. De tolkar tydligen levande agn som djur som hålls i fångenskap av människan vilket gör att man kan applicera djurskyddslagen. Inte helt orimligt även om jag skulle vilja säga att begreppet "djurhållning" normalt inte inkluderat metmask eller mört i sump.  Brottsbalken 16 kap 13 § känns mer otvetydig om man nu vill göra gällande att levande bete är olagligt.

http://mediax.fiskevattenagarna.se/2011/10/Levande_agn.pdf
Utlåtandet är baserat på gamla djurskyddslagen https://lagen.nu/1988:534#R6
Klart mycket lättare att tolka: 

1 §  Denna lag avser vård och behandling av husdjur och försöksdjur. Den avser också andra djur om de hålls i fångenskap.

2 §  Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.

10 §  Det är förbjudet att göra operativa ingrepp på eller ge injektioner till djur i andra fall än när det är befogat av veterinärmedicinska skäl.

Det skulle vara intressant med ett förtydligande enligt nya lagen då den uppenbarligen inte är lika glasklar. Personligen tycker jag inte att Djurskyddslagen i sin nuvarande form säger nej till levande agn, men Brottsbalken är å andra sidan extremt tydlig. 
Etiskt och moraliskt sett handlar det i slutändan om ett personligt ställningstagande för eller emot att åsamka djur smärta: man kan inte fiska alls utan att göra det i någon grad. Jag kör whataboutism på det (ja, jag vet att det inte håller hela vägen): har man någonsin sett hur naturen har sin gilla gång vad det gäller äta och ätas blir en krok i mungipan inte särskilt märkvärdig. 

Edited by Redbeeerd