Jump to content
Sign in to follow this  
kent.flyfish

Mitt livs drillning!

Recommended Posts

Måste berätta om sommarens tuffaste drillning i Kaitumälven.

Fisket var skapligt med fina harrar och öringar samt att vi hade bra väder bitvis.
Vi låg vid ett större sel och Storlomsparet kom och gästade oss av och till.
Sista kvällen gick vi nedström för att prova några nya strömmar, kompisen gick först men jag kom ikapp efter en timme.

Han hade sett några fina vak i selet, och när jag kom till utloppet så såg jag ett fint head & tailvak.
Jag nötte ett tag och lyckades till slut få en harr på ca. 9 hg. Vi satte oss ner en stund och tog en liten Wirre innan han 
fortsatte nerströms, men innan han gick så såg vi ett fint vak strax ovanför oss.

Han gick och jag började kasta lite uppströms samtidigt som jag såg en av Lommarna landa längre upp i selet, för att senare få
sällskap av den andra Lommen. Jag fortsatte kasta uppströms på vaket vi sett, när jag ser ena Lommen dyka upp i närheten av flugan.
Jag trodde den skulle bli rädd och fly men den dök efter en stund och i samma stund kände jag att fluglinan började löpa ut, vilket innebar att
jag gjorde ett mothugg instinktivt. Något rusade uppströms och efter en stund så kom Lommen upp till ytan och jag förstod att Storlommen var på kroken.

Danielssonrullen fick bekänna färg och jag var tvungen att dra åt största motståndet på bromsen men det hjälpte inte, Lommen bara dök och försvann.
Tankarna började gå i mitt huvud att jag kanske måste avliva den med vadarstaven, och jag började röra mig uppåt för att komma ikapp den.
Det var lerigt/blött och en stor och hög videbuske fanns strax ovanför mig som jag måste få linan över och passera när den plötsligt släppte från kroken!!!

Den ropade till den andra Lommen och de sammanstrålade sen som inget hänt, och jag blev lättad att det gick bra, men vad skulle jag gjort om jag fått in den.

En lite annorlunda drillning som fick ett lyckligt slut.

• Like 1
  • Haha 2