Jump to content

Klimat-Greta i all ära....

Guest

Recommended Posts

Ja det finns väldigt mycket man kan lösa och otroligt mycket man kan göra bättre. Både här hemma men också i andra länder som inte kommit lika långt som oss vad gäller renhållningen.

Måste säga att det är helt otroligt kul att se vilket fokus Greta lyckats få på klimatfrågan. Hatten av för inte bara en av Sveriges utan nu även världens mest kända och mäktigaste kvinnor. Läste en artikel i DN idag som visar vilken kraft hon har https://www.dn.se/ekonomi/foretag-ger-anstalla-ledigt-for-att-klimatstrejka/ Det här tror jag hade varit helt otänkbart innan Greta Thunberg fick ett så stort fokus på frågan.

Jag tror att hon kommer att vara en starkt bidragande orsak till att vi kommer se en betydligt snabbare miljöförbättring framöver. 

Vore kul med en paneldebatt mellan en annan kvinna som nyligen titulerats Sveriges mäktigaste. Blondinbella vs Greta i Globen skulle nog dra fulla hus... ? 

• Like 9

5 minutes ago, Bigsalmon said:

Det är en av de dummaste kommentarerna jag läst på Edge! ?

Ungefär lika dumt när man sa för 10-15 år sedan att de kommer medföra enorma problem o stora kostnader med invandringen..    Räcker nog bara att gå 3år tillbaka.. 

Edited by Line-speed

Greta på Twitter i går...

"Here we go again... As you may have noticed, the haters are as active as ever - going after me, my looks, my clothes, my behaviour and my differences. They come up with every thinkable lie and conspiracy theory.

It seems they will cross every possible line to avert the focus, since they are so desperate not to talk about the climate and ecological crisis. Being different is not an illness and the current, best available science is not opinions - it’s facts.

I honestly don’t understand why adults would choose to spend their time mocking and threatening teenagers and children for promoting science, when they could do something good instead. I guess they must simply feel so threatened by us.

But don’t waste your time giving them any more attention. The world is waking up. Change is coming wether they like it or not. See you in the streets this Friday!"

...övriga kommentarer överflödiga!

• Like 1
  • Thanks 3

Lyfter på hatten ang. Greta!.nån måste regaera ..nu lr aldrig.

Bara vi vuxna!..är så KORKADE..att vi inte förstår...men jag hinner nog DÖ!!!...innan eländet är på plats!...Likväl många i detta forum....Visst är det roligt!:D

1 hour ago, Jonas said:

Ja det finns väldigt mycket man kan lösa och otroligt mycket man kan göra bättre. Både här hemma men också i andra länder som inte kommit lika långt som oss vad gäller renhållningen.

Måste säga att det är helt otroligt kul att se vilket fokus Greta lyckats få på klimatfrågan. Hatten av för inte bara en av Sveriges utan nu även världens mest kända och mäktigaste kvinnor. Läste en artikel i DN idag som visar vilken kraft hon har https://www.dn.se/ekonomi/foretag-ger-anstalla-ledigt-for-att-klimatstrejka/ Det här tror jag hade varit helt otänkbart innan Greta Thunberg fick ett så stort fokus på frågan.

Jag tror att hon kommer att vara en starkt bidragande orsak till att vi kommer se en betydligt snabbare miljöförbättring framöver. 

Vore kul med en paneldebatt mellan en annan kvinna som nyligen titulerats Sveriges mäktigaste. Blondinbella vs Greta i Globen skulle nog dra fulla hus... ? 

Man måste hålla isär klimat och miljö. Sverige står för, enligt uppgifter 2 promille av jordens koldioxidutsläpp. Att ställa kraven här, skatta sönder bilismen här kommer inte att påverka klimatet nämnvärt när Kina kommer att enligt uppgifter öka sina redan höga koldioxidutsläpp med ca 5% per år. Som jag ser det, vi kan inte förändra denna utveckling, framför allt inte i Sverige. Här talar vi om fossilfri bilpark till år 2030 medan Kina planerar att bygga 2000 nya kolkraftverk. Då kommer miljöpartiet på den geniala idén att sätta skatt på plastpåsar!
Min fundering, hur länge ska vi låta det här pågå?

All plast som flyter omkring i videon ovan skulle man kunna börja plocka upp redan idag. Detta skulle man kunna göra på alla platser där det ser likadant ut. Samma dag så skulle man kunna fatta ett beslut om att införa pantsystem i de här länderna så att flaskorna återvinns. Ingen tycks vara intresserad av det. Man väljer istället att prata om det som vi inte kan påverka.

Av all plast som rinner ut i haven så kommer det mesta från 8 asiatiska och 2 afrikanska floder. Att skatta plastpåsar i Sverige kommer inte att få någon som helst effekt. Som ni ser, jag har ett förslag som enkelt och snabbt skulle kunna implementeras. Det kommer inte att hända då det endast kostar pengar och inte ger några inkomster i form av pengar.
Då är det "bättre" att göra som FN, dvs att man riktar in sig på koldioxiden, för då kan man göra politik av det och ta ut höga skatter.

11 minutes ago, Tyto Alba said:

Jag uppskattar Gretas goda intentioner men hon kan inte de här frågorna.
Jag hade föredragit en debatt mellan agronomen Johan Rockström och professor Lennart Bengtsson. Det kommer aldrig att ske då ingen vågar debattera mot Bengtsson.

Visst kan man kan diskutera vad man ska fokusera på. Koldioxid är en grej bland många andra. Jag tror att vi både kan och vill bli bättre på det mesta. Sverige är egentligen rätt bra på det här som jag ser det.

Har vi i Sverige råd med med beskattningarna du talar om? Ja, absolut, är min tanke. Och spelar det någon roll alls om vi beskattar plastpåsar. Nej, men det kanske gör så att fler väljer att nyttja mindre plastpåsar vilket är bra och lär fler leva mindre konsumerande.

Det viktiga med klimatfrågan globalt  tror jag är att vi hjälps åt mot en ljusare framtidsvision. Att vi sitter i Sverige och tycker att vi kan fortsätta framåt för full maskin då vi påverkar så lite är knappast ett lämpligt alternativ. Speciellt då utvecklingsländerna hela tiden strävar efter att nå vår egen utvecklingsnivå. Tillväxten globalt är ett jätteproblem. För Sveriges del ser jag en möjlig väg att i än större utsträckning ställa om vår egen tillväxt mot att ligga i framkant i klimatfrågor. Vi har då än större möjlighet att påverka till en förbättrad miljö globalt samtidigt som vi bygger upp en globalt viktig samhällsfunktion som genererar jobb och framtidsmöjligheter där vi kanske tappar i den fossilbaserade industrin.

En stor nöt vi måste knäcka är hur vi ska konsumera mindre utan att samhället slutar fungera? 

• Like 2

Tanke på med/livet!!!..i övrigt! Tänk att Greta är ung...skall hon inte få ha en åsikt?..ett skämt fr. oss gammla att dissa henne. Typiskt oss.

Vi FÖÖDS! ..sen dör vi...GÄLLER ALLA!..någon som sätter emot?...ALLA som har dött!...så har INGEN KLAGAT...ÄN!...NÅGON?:blink:

Tänk på detta!...vi finns en kort tid på denna jord..väldigt kort!....

50 minutes ago, Jonas said:

Har vi i Sverige råd med med beskattningarna du talar om? Ja, absolut, är min tanke. Och spelar det någon roll alls om vi beskattar plastpåsar. Nej, men det kanske gör så att fler väljer att nyttja mindre plastpåsar vilket är bra och lär fler leva mindre konsumerande.

Där har vi ju ett enkelt, men rent lysande exempel!

För bara några år sedan fick man automagiskt en plastpåse i varenda butik man köpte en liten pryttel.
När man kom tillbaks från en shoppingtur så kanske man hade 5-6-7 påsar med sig.

Idag kommer man oftast hem med en, eller kanske helt utan.
Och det är ju inte de där tre kronorna som plastpåsen kostar som har gjort skillnaden - det är att man faktiskt tänker på det.

Försäljning av plastpåsar är extremt lönsamt för handlare.

Great Thunberg är jätteung.

Ismo är rolig.

På medeltiden var det 2 grader varamare på jorden än idag.

NASA redovisade en av konsekvenserna av att medeltemperaturen har ökat med 1,4 grad sedan slutet på 1800-talet;
Det finns 4% mer skog på jorden idag, än då.

Mikroplaster i det marina ekosystemet är fruktansvärt och bevisligen människans fel till 100%.

Michael Bindefeldt fyllde 60 år häromdagen. Han hade stor fest med många gäster. I Israel.

Skål och varmt välkommen!

• Like 2

Det där är ju som gamla tiders helvetes-predikande präster. Domedagen är nära. Bekänn era synder. Lägg pengarna i kollekten tack.

Under tiden blir Sahara grönare, Indien och Kina har blivit grönare. Hundratals miljoner människor har lyfts ur fattigdom och svält. Är inte det bra?

Men alla tokreligiösa fundamentalistiska klimatgökar skiter i  hela miljön (miljögifter och allt) för jorden kommer ju att gå under 2030!

• Like 1
  • Confused 1

Som tur är finns det ju dom som gör något konkret. Men det skrivs det inte om i svensk massmedia. Här beskattar vi plastpåsar och är världsbäst. Ett projekt av afrikanska stater som planterar en grön mur av träd längs Sahel, alltså hela södra Sahara. Inget tjafs om CO2.

https://www.encyclopedie-environnement.org/en/life/green-wall-hope-greening-sahel/?fbclid=IwAR14HHyla5KCEVWXu6VgLjJWiKEKOmjj7VlhsvRLsLXxVhu_vZS8CyUamAc

• Like 1

Är det inte upprörande att FN:s klimatpanel som utgör gräddan av världens klimatforskare och har ägnat så många år att granska den vetenskapligt faktabaserade forskningen om klimatutvecklingen så till den milda grad har lurat Greta så att hon kräver av människor i allmänhet och av politiker i synnerhet att man ska lyssna på, och agera utifrån, dessa resultat. Vi borde ju kritisera vetenskapen i första hand och mera se Greta som ett offer. Hon är ju helt enkelt lurad. Sveriges land och världens länder är ju fullt/ fulla av människor som tycker att resultaten är missvisande. Detta har de i sin vishet kommit fram till genom att - utan att spilla en massa tid - använda sitt sunda förnuft. Det kan ju inte vara sant för i så fall skulle ju det mesta vara på väg åt helvete och det vet ju varenda vettig människa och professor Bengtsson och ett antal av hans vetenskapliga kolleger (flera olika stavningar godkända för detta ord).

Sunt förnuft är underskattat. Det vet varenda människa!!

(När jag var liten höll min pappa på att skratta ihjäl sig när min lillasyster frågade "Mamma, har du varit ironisk någon gång?").

Edited by xps
Komplettering.
  • Like 3
  • Sad 1

3 minutes ago Frank sa:

Som tur är finns det ju dom som gör något konkret. Men det skrivs det inte om i svensk massmedia. Här beskattar vi plastpåsar och är världsbäst. Ett projekt av afrikanska stater som planterar en grön mur av träd längs Sahel, alltså hela södra Sahara. Inget tjafs om CO2.

https://www.encyclopedie-environnement.org/en/life/green-wall-hope-greening-sahel/?fbclid=IwAR14HHyla5KCEVWXu6VgLjJWiKEKOmjj7VlhsvRLsLXxVhu_vZS8CyUamAc

Vad jag inte fattar med att BESKATTA plastpåsar är...Det hjälper ju inte Naturen alls! Så korkat. Allt skall ju förbrännas ändå....då

Sätt press på ev. tillverkar av påsar...gör dom ansvariga, sätt press på handeln...att dom tar fram ett miljövänligt allternativ.

14 minutes ago Ismo sa:

Vad jag inte fattar med att BESKATTA plastpåsar är...Det hjälper ju inte Naturen alls! Så korkat. Allt skall ju förbrännas ändå....då

Sätt press på ev. tillverkar av påsar...gör dom ansvariga, sätt press på handeln...att dom tar fram ett miljövänligt allternativ.

Ja fast en del i problemet med plastpåsar är att mycket tyder på att det redan är det miljövänligaste alternativet. Plasten är alltså inte problem utan snarare mängden plast vi använder och att viss plast inte hanteras korrekt efter användande. 

Att inte ta en plastpåse, så länge det inte är absolut nödvändigt, är förmodligen det bästa alternativet just nu.

Sett ur den synvinkeln blir beskattning av plastpåsar ett fungerande styrmedel mot bättre miljö.

• Like 1

14 minutes ago Jonas sa:

Sett ur den synvinkeln blir beskattning av plastpåsar ett fungerande styrmedel mot bättre miljö.

Håller inte med! VI SKALL INTE HA....PLASTPÅSAR..att beskatta sådant..är bara otyg...BORT med dom..beskatta dom inte..isåfall har vi dom kvar. Sätt Press!

Edited by Ismo
  • Like 1