Hoppa till innehåll

Cortland trout boss som en orm.


sillenkillen

Recommended Posts

Egentligen är det väl så att man testar en lina med vissa egenskaper tillsammans med en tafs med vissa egenskaper med en fluga med vissa egenskaper på ett spö med vissa egenskaper vid stilla eller strömmande vatten och med specifikt kastutrymme och vindförhållanden och...

Sällan får man veta vad människor faktiskt jämför när de påstår att något är bra eller dåligt. Mycket av det kan man med viss erfarenhet räkna ut men kategoriska påståenden tar ni väl alla med en nypa salt, eller två.

Om någon hävdar att en lina ser ut som en telefonsladd behöver man kanske inte så mycket mera information men för att förstå skillnaden mellan bra, superbra och ultrasuverän behövs lite mera information. En aning mera. Framför allt att man provar och jämför själv ihop med de grejer man tänkt använda. Det kan ju bli dyrt förstås.

Jag kommer ihåg Sue Burgess' första telefonsladd. Det gör nog Karpgrabbarna också.

Numera försöker jag för mig själv besvara frågan 'är den här tillräckligt bra för mig?'. Cortland Peach DT5 är tillräckligt bra för mina ambitioner och min utrustning. Den är helt värdelös för många andra. Somliga tycker att klumpen är åt helvete för lång.

Jag har aldrig lagt en lina i hett vatten för att försöka få den rak, bara läst om metoden. Är det någon som gjort detta med Bossen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Ismo said:

Om ni ser ett vak inom kastavstånd ! Hur många av er prickar vaket? ..tror dom flesta träffar h lr v om den gång på gång..kanske grovt t o m. Då spelar nog inte en lite kurvig lina nån roll..:o:lol:

 

 

Jodå alla träffar vaket...alla e lika bra 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Ismo sa:

Om ni ser ett vak inom kastavstånd ! Hur många av er prickar vaket? ..tror dom flesta träffar h lr v om den gång på gång..kanske grovt t o m. Då spelar nog inte en lite kurvig lina nån roll..:o:lol:

 

 

Om man väntar en stund så blir de lättare å träffa:ph34r:

  • Like 1
  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 9/29/2019 at 4:52 PM, sillenkillen said:

0UKW3EXjQ5qQ2Hf822NabQ.thumb.jpg.46fd5a982d4e472417b588b26d5c0cc1.jpgH

Hej .Köpte en lina som många tycker är kanon.Har fiskat med den två gånger nu.Sjutlinan är hal som en ål .ligger spikrakt .Klumpen däremot ligger som ett s.På bilden har jag fiskat med linan i ca en och halv timma och försökt dra i den lite försiktigt. Linan kostar dock 850 bagis. Någon annan som känner igen problemet?Med vänlig hälsning, Magnus

Svårt att avgöra 100% på grund av bristande fotokvalitet men det är antingen en synvilla som beror på jordens krökning och det brytningsfel som uppstår när ljuset reflekteras i vattenytan,

(eller

så har du helt enkelt fått återstuds mot huset i bortre änden av sjön, lätt hänt när man kastar med en boss)

Troutbossen är faktiskt så rak att det stundtals kan bli problem för vanliga flugfiskare att veva upp den på en rulle.

Eventuella faktiska problem med bristande rakhet ligger i alla fall helt säkert i  bristande kastteknik hos användaren.

(Ps linda några varv med skjutlinan runt en stolpe, dra ut hela linan, och luta försiktigt i med kroppsvikten tills du är nöjd så sparar du in flera års kastkurser)

  • Haha 7
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Line-speed said:

Jag är ju inte precis ute efter o predika till folket..    

Störande när något kommer till diskussion oavsett va de är så får inget påstås vara bättre el sämre än något annat... 

Bara o lägga ner tråden o radera.... alla ni får fortsätta me ert alla tycker lika forum.. 

 

 

Du läser ju svaren på ditt dravel som fan läser bibeln... 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Jonas_P said:

Du läser ju svaren på ditt dravel som fan läser bibeln... 

Äntligen någon som förstår.. ???? Inte undra på när bibeln är en saga o påhitt som massor av människor tydligen lever efter..  ? 

Du e verkligen något på spåret nu.. ?

De jag överlag menar med min upprördhet om trådar här på forumet är att om någon tycker lite annorlunda än alla andra på detta forum.. om personen råkar ha en agenda bakom o helt plötsligt inte  är trovärdig... 

Syftar på dessa infekterade cortland trådarna verkar va väldigt känsligt.. Varför?? 

Detta är väl någorlunda ett fritt land än så länge o människor får väl argumentera om sin sak o sen får var o en bilda sin egen uppfattning....tydligen verkar egna uppfattningar o erfarenheter/upplevelser va förbjudet på detta forum....behöver väl inte bli hetsk stämning om någon argumenterar om sin sak?? 

När telefonsladdtroutbossen kom till tals så skrev jag fint att den kommer bli rak efter lite inkastande...  

Jag e helt säker på att cortlandlinorna är helt spikrak om man sköter dom o gäller vissa andra linor oxå som fungerar utan telefonsladdfenomen..  Jag rengör ofta mina linor i såpa o där efter tar jag ut linan på gräsmattan sträcker ut o polerar/torkar några vändor..  Spikrak?

Denna procedur hjälper inte under en väldigt lång period på en en hel del linor typ min ED som jag rengör i såpabad efter varje kast pass....  Har kastat me nuvarande ED säkert 50tim nu o den e inte helt rak....skjutet blir sämre för varje pass o behöver noggrannhet i vården.. Står i genomsnitt 3tim o nöter kast under att pass.. 

Nu vidare!

Han som är cortland återförsäljare så beundrar jag hans tålamod... hur mkt skit han fått personligen o ändå är så saklig i sina uttalanden o försöker sakligt förklara...  Folk ser inte de som att han verkligen är till hjälp med sin kunskap vad folk ska tänka helt allmänt ang linor...   

Varför blir de hetsk stämning om någon tycker något e bra el dåligt....man måste väl kunna diskutera om skiten o sen välja tro el inte på de hela?? 

Därför jag frågasätterdehelahärpåforumet när vissa blir irriterande när en viss person berättar om sina erfarenheter....   

De där med att 80% av alla flugfiskare är inkompetenta som jag spottar ur mig me en gnutta ironi bakom....när vissa har rätt o säga att en återförsäljare inte får tycka till här på forumet o dela med sig av sina erfarenheter.. 

Kramp i kastarmen!  

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Line-speed said:

Äntligen någon som förstår.. ???? Inte undra på när bibeln är en saga o påhitt som massor av människor tydligen lever efter..  ? 

Du e verkligen något på spåret nu.. ?

De jag överlag menar med min upprördhet om trådar här på forumet är att om någon tycker lite annorlunda än alla andra på detta forum.. om personen råkar ha en agenda bakom o helt plötsligt inte  är trovärdig... 

Syftar på dessa infekterade cortland trådarna verkar va väldigt känsligt.. Varför?? 

Detta är väl någorlunda ett fritt land än så länge o människor får väl argumentera om sin sak o sen får var o en bilda sin egen uppfattning....tydligen verkar egna uppfattningar o erfarenheter/upplevelser va förbjudet på detta forum....behöver väl inte bli hetsk stämning om någon argumenterar om sin sak?? 

När telefonsladdtroutbossen kom till tals så skrev jag fint att den kommer bli rak efter lite inkastande...  

Jag e helt säker på att cortlandlinorna är helt spikrak om man sköter dom o gäller vissa andra linor oxå som fungerar utan telefonsladdfenomen..  Jag rengör ofta mina linor i såpa o där efter tar jag ut linan på gräsmattan sträcker ut o polerar/torkar några vändor..  Spikrak?

Denna procedur hjälper inte under en väldigt lång period på en en hel del linor typ min ED som jag rengör i såpabad efter varje kast pass....  Har kastat me nuvarande ED säkert 50tim nu o den e inte helt rak....skjutet blir sämre för varje pass o behöver noggrannhet i vården.. Står i genomsnitt 3tim o nöter kast under att pass.. 

Nu vidare!

Han som är cortland återförsäljare så beundrar jag hans tålamod... hur mkt skit han fått personligen o ändå är så saklig i sina uttalanden o försöker sakligt förklara...  Folk ser inte de som att han verkligen är till hjälp med sin kunskap vad folk ska tänka helt allmänt ang linor...   

Varför blir de hetsk stämning om någon tycker något e bra el dåligt....man måste väl kunna diskutera om skiten o sen välja tro el inte på de hela?? 

Därför jag frågasätterdehelahärpåforumet när vissa blir irriterande när en viss person berättar om sina erfarenheter....   

De där med att 80% av alla flugfiskare är inkompetenta som jag spottar ur mig me en gnutta ironi bakom....när vissa har rätt o säga att en återförsäljare inte får tycka till här på forumet o dela med sig av sina erfarenheter.. 

Kramp i kastarmen!  

Jag har valt att skriva för dem som inte deltar i diskussionerna på Edge. De är många och flera av dem hör regelbundet av sig och ställer frågor om det mesta som rör flugfisket.
Av dem så får jag höra varför de frågar mig om bl a köpråd och varför de inte bryr sig om att fråga er andra som oftast förekommer så frenetiskt i dessa "lin-trådar".

För mig så är det gratis reklam och Cortland är idag bland de mest omtalade varumärkena i fiskebranschen i Sverige och på Edge. Man kan inte bygga upp ett varumärke "på bara luft". Det måste finnas mer än så...och det gör det!

Om någon undrar så har jag bett Jonas N att radera mitt konto på Edge, flera gånger.
Han vill inte göra det, ni kan fråga honom varför... Edge är en kommersiell verksamhet som påverkas av antalet klick.
Färre klick ger mindre cash i kassan.







 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, Tyto Alba said:

Jag har valt att skriva för dem som inte deltar i diskussionerna på Edge. De är många och flera av dem hör regelbundet av sig och ställer frågor om det mesta som rör flugfisket.
Av dem så får jag höra varför de frågar mig om bl a köpråd och varför de inte bryr sig om att fråga er andra som oftast förekommer så frenetiskt i dessa "lin-trådar".

För mig så är det gratis reklam och Cortland är idag bland de mest omtalade varumärkena i fiskebranschen i Sverige och på Edge. Man kan inte bygga upp ett varumärke "på bara luft". Det måste finnas mer än så...och det gör det!

Om någon undrar så har jag bett Jonas N att radera mitt konto på Edge, flera gånger.
Han vill inte göra det, ni kan fråga honom varför... Edge är en kommersiell verksamhet som påverkas av antalet klick.
Färre klick ger mindre cash i kassan.







 

Jag bryr mig inte om hur el var ni får in era pengar.... utan själva diskussion ang utrustning här på forumet som du har en del bra erfarenhet o information, speciellt fluglinor.. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago, Line-speed said:

Jag bryr mig inte om hur el var ni får in era pengar.... utan själva diskussion ang utrustning här på forumet som du har en del bra erfarenhet o information, speciellt fluglinor.. 

 

Om du söker köpråd på flugfiskeutrustning, kontakta t ex Jonas_P, Hans Klinga, Ola Mörrum och allt vad de heter! Ta med dig kollegiehäftet, du kommer att få anteckna....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Guest said:

Om du söker köpråd på flugfiskeutrustning, kontakta t ex Jonas_P, Hans Klinga, Ola Mörrum och allt vad de heter! Ta med dig kollegiehäftet, du kommer att få anteckna....

Är du tio år eller? Skärpning. Stå för din ton och lev med konsekvenserna. 

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-29 at 22:29 Sahlberg sa:

Är det den nya varianten med 10,8 m klump? 

Jag hade den och tyckte att linminnet var påtagligt. Det gick att sträcka bort ganska enkelt på min men efter en matpaus eller vandring till nästa ställe var det dags att sträcka den igen. För irriterande för att jag skulle palla. 

Jag har dålig koll på vilken som är vilken? Jag har ju första versionen som kom, kan inte minnas att jag hade problemet ni talar om med den linan? Har ju fiskat en hel del sjö med WF5 varianten så det borde jag noterat? Året efter första linan kom så släpptes en ny version med kortare klump och den har jag inte testat. Kollade lite på Cortlands hemsida och nu har linan en annan färg, en version 3?, så det är väl högst troligt att det är är helt nya egenskaper mot första versionen. Jag skulle inte acceptera en lina som krullar ihop sig på den nivå som nämns i den här tråden. Gör om gör rätt.

Har du testat Cortland Finesse II? . Första versionen var lite lätt men version II är bra :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Jonas_P sa:

Det är Flyrod/Ugglan som raderat sitt konto i vredesmod. Varför vi fick en släng av sleven är för mig oklart Hans. 

Kontot är raderat på egen begäran. Vi låter alltid det gå en tid efter att man ber om att bli raderad så att man har tid att ändra sig, speciellt om man har många inlägg. I det här fallet blir det ju väldigt otydligt när den som ber om radering fortsätter delta i diskussionerna? Oavsett så tog jag tidigare inlägget i den här tråden som en bekräftelse på att begäran som gjordes den 17 september kvarstod. Vi får tacka för den här tiden och fortsätta diskussionen i egen regi.

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, Line-speed said:

Jag e helt säker på att cortlandlinorna är helt spikrak om man sköter dom o gäller vissa andra linor oxå som fungerar utan telefonsladdfenomen..  Jag rengör ofta mina linor i såpa o där efter tar jag ut linan på gräsmattan sträcker ut o polerar/torkar några vändor..  Spikrak?

 

Jag kan gå i god för att @Sahlberg t.ex. sköter sina linor väl och när han säger att den inte är rak, ja då är det inte misskötsel av utrustning som ligger bakom det. 

Det övriga du skrev ids jag inte kommentera, det blir så mycket ovidkommande utanför ämnet. Att ämnet blir "infekterat" beror nog till stor del på herrn som raderat sitt konto och hans version av säljpitch. 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago, Jonas said:

Jag har dålig koll på vilken som är vilken? Jag har ju första versionen som kom, kan inte minnas att jag hade problemet ni talar om med den linan? Har ju fiskat en hel del sjö med WF5 varianten så det borde jag noterat? Året efter första linan kom så släptes en ny version med kortare klump och den har jag inte testat. Kollade lite på Cortlands hemsida och nu har linan en annan färg, en version 3?, så det är väl högst troligt att det är är helt nya egenskaper mot första versionen. Jag skulle inte acceptera en lina som krullar ihop sig på den nivå som nämns i den här tråden. Gör om gör rätt.

Har du testat Cortland Finesse II? . Första versionen var lite lätt men version II är bra :)

Jag har också lite dålig koll men jag tror att det fanns två versioner av den den "gamla" taperingen, dvs den med en klump på 13,8m. Jag har den sista varianten av den (dvs 13,8m) iaf och den har HTx-coating, är mjuk och fin samtidigt som den är väldigt glatt. Jag gillar den linan men skulle vilja ha en kortare klump vilket ledde till att jag också köpte den senaste varianten; 10,8 m klump, en hel klass överviktig och uppdaterad HTx-coating som var stelare än tidigare.

Det är den sistnämnda (och även min Compact Sink) som har vissa problem med linminnet. Som jag skrivit flera gånger blir den rak när man sträcker den men återgår sakta men säkert till krullet.

Om man jämför med min senaste Rio Perception så hade Perception mycket mer krull när jag spolade på den och vid första användning men gav med sig efter ett par pass och har sen blivit rak/mjuk direkt från rullen.

Har inte testat Finesse alls men som sagt, jag skulle lätt kunna tänka mig en ny Cortland om den uppfyller mina önskemål (gamla typen av HTx, klump runt 11 m och ca en halv klass för tung). Är den bra?

Redigerad med Sahlberg
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Sahlberg sa:

Jag har också lite dålig koll men jag tror att det fanns två versioner av den den "gamla" taperingen, dvs den med en klump på 13,8m. Jag har den sista varianten av den iaf och den har HTx-coating, är mjuk och fin samtidigt som den är väldigt glatt. Jag gillar den linan men skulle vilja ha en kortare klump vilket ledde till att jag också köpte den senaste varianten; 10,8 m klump, en hel klass överviktig och uppdaterad HTx-coating som var stelare än tidigare.

Det är den sistnämnda (och även min Compact Sink) som har vissa problem med linminnet. Som jag skrivit flera gånger blir den rak när man sträcker den men återgår sakta men säkert till krullet.

Har inte testat Finesse alls men som sagt, jag skulle lätt kunna tänka mig en ny Cortland om den uppfyller mina önskemål (gamla typen av HTx, klump runt 11 m och ca en halv klass för tung). Är den bra?

Ja jag tror det är 13,8 klumpen som kom först, tror jag har den? sen kom det en kortare. I början (4-5 år sedan?) diskuterade vi inga problem med den här linan så min känsla är att den nya styvare coatingen sabbat en i grund bra lina?

Jag kör Finesse II till mitt Hardy Demon smuggler 8' #4, den kombon är bra. Ska däremot slänga på den på HBX 8'6'' #4 spöt och känna en vända till så ska du få en fräsch kommentar på den linan (kör hardys horizon WF4F just nu). Tänkte oavsett jag skulle göra en testtråd på HBX spöt idag eller imorgon. Kan redan nu skvallra om att det är ett löjligt bra spö. Jag var tveksam först men efter en säsongs användande är jag säker på mina tankar kring spöt. Det här är Hardys bästa 8'6'' #4 så här långt. Artisan får lämna tronen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, Line-speed said:

Inte undra på när bibeln är en saga o påhitt som massor av människor tydligen lever efter..  ? 

 

Källa på det påståendet tack.....

Den här linan är ju nästan lika omdebatterad som Jesus snart.

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Ismo sa:

Testa det! OM NI KAN..dessutom en korvad lina redan INNAN! ..den landat. Å jag har aldrig klagat på den linan varken före lr. efter.:)

Spelar kanske ingen roll för dig? Jag tror du kör med sked på ismopuppan så linan sträcker upp fint vid hemtagningen oavsett?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/2/2019 at 7:44 AM, Guest said:

En del har den här typen av åsikter och det kanske stämmer för dig, vad vet jag!?
Vad du egentligen säger, parafraserat, "alla linor är likadana" eller att de är lika bra/dåliga.
Om ditt påstående vore korrekt så skulle SA, Rio och Cortland kunnat stänga ner sina utvecklingsavdelningar redan idag och spara miljontals kronor på det.

Jag kan jämföra ditt påstående med vad jag har sett och hört. De kunder som har kommit på besök och har testat dessa linor här på plats säger någonting helt annat. Dessa personer skiljer sig troligen inte nämnvärt från er,. De har använt "det bästa" som marknaden har att erbjuda, samma linor som ni använder. Trots det så har de blivit imponerade av vad de har upplevt. Hur många av dem som har sagt att de aldrig någonsin har kastat längre, så enkelt, det har jag tappat räkningen på.
Jag är 100% säker på att det inte skulle kunna upprepas med "vilka linor som helst". De jämför ju med Loop, Rio, Guideline, SA.

Alla linor kastar inte lika bra och detta kan man mäta fram. Ställ dig på en plats med begränsade utrymmen och damma av ett par underhandskast med olika linor/fabrikat. Gör samma sak med överhandskast på platser med begränsade utrymmen, sedan med stora flugor i blåsiga förhållanden. Till sist, maximal distans på en gräsmatta. Efter det så kommer du att få revidera.

Välkastande linor har hårdare coating, som ger andra problem. Detta får man väga för och emot. Det finns linor som har mjukare coating med mindre minne, men de kastar/skjuter sämre, vad vill man ha?
Som en kund sa om linminnet på TB,
"Vari ligger vitsen att byta till ett annat fabrikat som har samma problem".

Glöm inte att TB är underklassad. Fina linor men inte bättre än annat. Klart olika linor kastar på olika sätt men det beror på taperingen. 

Det går inte att jämföra klass fem rakt av det ska ju ha samma klassning (väga ungefär lika mycker) 

Finns en del märke som underklassad sina linor och det säger sej själv att en 5:a som är underklassad jämfört med en femma som är rätt klassad blir det bättre drag i, den väger mer.

Måste vara objektiv.

Nya SA amplitude är fin och en intressant coating, mjuk men bra skjut.

Kanske var att ta i med vilken Lina som helst men jag tänker på det bättre linorna.

Här själv en TB därav att jag yttrar mej. Fiskar med den en del så jag säger det inte taget ur luften.

 

Redigerad med Ola Mörrum
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/1/2019 at 7:18 PM, Line-speed said:

Just de jag misstänker att folk tycker att alla fluglinor fungerar ungefär lika dåligt eller bra... . 

De enda egenskaper folk nämner om oavsett om de e bra el negativa upplevelser är ytan på coatingen el linminnet..    

Sen hur linan verkligen beter sig i luften har dom flesta en väldigt begränsad uppfattning.. 

Som jag har skrivit i tidigare trådar om ex spön så har nog säkert 80% av alla flugfiske begränsade kunskaper att få ut de ett spö klarar av i prestanda mässigt.. 

Klart alla har en egen upplevelse om hur spöt eller linan fungerar....  

Ex.en folkraceförare sätter dig i en F1 bil så enda den har säga att den har mkt effekt o den är snabb.....den personen kommer omöjligtvis kunna berätta korrekt hur väghållningen är i toppfart mm... 

Dom flesta har ingen kunskap att korrekt kunna utvärdera ett spö el fluglinor..   Vissa har verkligen ingen aning vad dom pratar om....tyvärr! 

 

Ja, vet inte om du syftar på att jag inte vet. 

Jag har kunskap att avgöra vad som är bra eller mindre bra.

Men inte sagt att mitt val är ditt val av Lina. 

Provar ganska mycket linor varje år          ( tycker det är roligt) och många funkar väldigt bra till vanligt fiske , upp till 20 m. Behövs inga fantastiska skjutegenskaper.

Fiskar man mycket på närdistans, gå upp en klass eller använd en kortklumpslina.

Ganska enkelt om du frågar mej. 

Visst kan man behöva kasta långt men det är inte ofta. 

Tapering är en annan sak som spelar in. 

Som sagt passar de flesta linor bra till vanligt fiske.

Har pysslat en del med kastning på gräs med killarna i Ryd och är du en duktig kastare som dom är så hanterar du de flesta linor på ett bra sätt.

Det handlar mycket om en känsla i fiske med fluga för mej.

Det märktes inte minst när jag fiskade mycket lax. Många hade samma spö vid ån men vitt skilda linvikter som var o en tyckte passade sitt sätt att  känna linan ladda spöt.

Så att säga att en lina är bättre än en annan är att vara ute på tunn is. 

Skillnaden på linor för ordinärt fiske är oftast marginell om vi pratar de populäraste linorna. 

Sen finns det tillfälle då man märker större skillnad på linor , i vind tex.

Då funkar linor med mer vikt fram till  bättre än en lina med lång triangeltaperad klump tex.

Jaja, nu har jag sagt mitt. Nu skiter jag i detta.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Linorna i kronologisk ordning,
1. Rio Gold.
2. Rio Grande.
3. Scientific Anglers Mastery ED.
4. Trout Boss (Trådskaparens bild).

Trout Boss är ju utan tvekan den värsta linan, de andra är helt spikraka.

riogold.png

Rio Gold.

 

Riogrande.png

Rio Grande.

 

SAED.png

Scientific Anglers Mastery ED.

 

Skärmavbild 2019-10-03 kl. 21.18.20.png

Cortland Trout Boss.

 

Redigerad med Ursut
  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...