Jump to content
sillenkillen

Cortland trout boss som en orm.

Recommended Posts

3 minutes ago Ismo sa:

Testa det! OM NI KAN..dessutom en korvad lina redan INNAN! ..den landat. Å jag har aldrig klagat på den linan varken före lr. efter.:)

Spelar kanske ingen roll för dig? Jag tror du kör med sked på ismopuppan så linan sträcker upp fint vid hemtagningen oavsett😎

• Like 1

On 10/2/2019 at 7:44 AM, Guest said:

En del har den här typen av åsikter och det kanske stämmer för dig, vad vet jag!?
Vad du egentligen säger, parafraserat, "alla linor är likadana" eller att de är lika bra/dåliga.
Om ditt påstående vore korrekt så skulle SA, Rio och Cortland kunnat stänga ner sina utvecklingsavdelningar redan idag och spara miljontals kronor på det.

Jag kan jämföra ditt påstående med vad jag har sett och hört. De kunder som har kommit på besök och har testat dessa linor här på plats säger någonting helt annat. Dessa personer skiljer sig troligen inte nämnvärt från er,. De har använt "det bästa" som marknaden har att erbjuda, samma linor som ni använder. Trots det så har de blivit imponerade av vad de har upplevt. Hur många av dem som har sagt att de aldrig någonsin har kastat längre, så enkelt, det har jag tappat räkningen på.
Jag är 100% säker på att det inte skulle kunna upprepas med "vilka linor som helst". De jämför ju med Loop, Rio, Guideline, SA.

Alla linor kastar inte lika bra och detta kan man mäta fram. Ställ dig på en plats med begränsade utrymmen och damma av ett par underhandskast med olika linor/fabrikat. Gör samma sak med överhandskast på platser med begränsade utrymmen, sedan med stora flugor i blåsiga förhållanden. Till sist, maximal distans på en gräsmatta. Efter det så kommer du att få revidera.

Välkastande linor har hårdare coating, som ger andra problem. Detta får man väga för och emot. Det finns linor som har mjukare coating med mindre minne, men de kastar/skjuter sämre, vad vill man ha?
Som en kund sa om linminnet på TB,
"Vari ligger vitsen att byta till ett annat fabrikat som har samma problem".

Glöm inte att TB är underklassad. Fina linor men inte bättre än annat. Klart olika linor kastar på olika sätt men det beror på taperingen. 

Det går inte att jämföra klass fem rakt av det ska ju ha samma klassning (väga ungefär lika mycker) 

Finns en del märke som underklassad sina linor och det säger sej själv att en 5:a som är underklassad jämfört med en femma som är rätt klassad blir det bättre drag i, den väger mer.

Måste vara objektiv.

Nya SA amplitude är fin och en intressant coating, mjuk men bra skjut.

Kanske var att ta i med vilken Lina som helst men jag tänker på det bättre linorna.

Här själv en TB därav att jag yttrar mej. Fiskar med den en del så jag säger det inte taget ur luften.

Edited by Ola Mörrum
  • Like 2

On 10/1/2019 at 7:18 PM, Line-speed said:

Just de jag misstänker att folk tycker att alla fluglinor fungerar ungefär lika dåligt eller bra... . 

De enda egenskaper folk nämner om oavsett om de e bra el negativa upplevelser är ytan på coatingen el linminnet..    

Sen hur linan verkligen beter sig i luften har dom flesta en väldigt begränsad uppfattning.. 

Som jag har skrivit i tidigare trådar om ex spön så har nog säkert 80% av alla flugfiske begränsade kunskaper att få ut de ett spö klarar av i prestanda mässigt.. 

Klart alla har en egen upplevelse om hur spöt eller linan fungerar....  

Ex.en folkraceförare sätter dig i en F1 bil så enda den har säga att den har mkt effekt o den är snabb.....den personen kommer omöjligtvis kunna berätta korrekt hur väghållningen är i toppfart mm... 

Dom flesta har ingen kunskap att korrekt kunna utvärdera ett spö el fluglinor..   Vissa har verkligen ingen aning vad dom pratar om....tyvärr! 

Ja, vet inte om du syftar på att jag inte vet. 

Jag har kunskap att avgöra vad som är bra eller mindre bra.

Men inte sagt att mitt val är ditt val av Lina. 

Provar ganska mycket linor varje år          ( tycker det är roligt) och många funkar väldigt bra till vanligt fiske , upp till 20 m. Behövs inga fantastiska skjutegenskaper.

Fiskar man mycket på närdistans, gå upp en klass eller använd en kortklumpslina.

Ganska enkelt om du frågar mej. 

Visst kan man behöva kasta långt men det är inte ofta. 

Tapering är en annan sak som spelar in. 

Som sagt passar de flesta linor bra till vanligt fiske.

Har pysslat en del med kastning på gräs med killarna i Ryd och är du en duktig kastare som dom är så hanterar du de flesta linor på ett bra sätt.

Det handlar mycket om en känsla i fiske med fluga för mej.

Det märktes inte minst när jag fiskade mycket lax. Många hade samma spö vid ån men vitt skilda linvikter som var o en tyckte passade sitt sätt att  känna linan ladda spöt.

Så att säga att en lina är bättre än en annan är att vara ute på tunn is. 

Skillnaden på linor för ordinärt fiske är oftast marginell om vi pratar de populäraste linorna. 

Sen finns det tillfälle då man märker större skillnad på linor , i vind tex.

Då funkar linor med mer vikt fram till  bättre än en lina med lång triangeltaperad klump tex.

Jaja, nu har jag sagt mitt. Nu skiter jag i detta.

Linorna i kronologisk ordning,
1. Rio Gold.
2. Rio Grande.
3. Scientific Anglers Mastery ED.
4. Trout Boss (Trådskaparens bild).

Trout Boss är ju utan tvekan den värsta linan, de andra är helt spikraka.

riogold.png

Rio Gold.

Riogrande.png

Rio Grande.

SAED.png

Scientific Anglers Mastery ED.

Skärmavbild 2019-10-03 kl. 21.18.20.png

Cortland Trout Boss.

Edited by Ursut
  • Like 1
  • Haha 1

10 minutes ago Ursut sa:

1. Rio Gold.
2. Rio Grande.

riogold.png

Rio Gold.

Riogrande.png

Rio Grande.

SAED.png

Cortland Trout Boss.

Det jag sa..INTE EN JÄVLA LINA!..som inte korvar sig..:lol:

Nämem skämt å sido! ..alla linor landar rakt!..men vissa "drar" ihopsig fortare...efter en tids liggande.

Ang. "Krokiga linor"..nog måste väl alla er på Edge haft krokiga linor förrutom Trout B..jag har haft massor!..men har aldrig tänkt på det..HUVUDSAKEN!!!..är att den funkar perfa i mitt fiske å kastande. Sålänge linan inte landat "ormlikt"..antingen är det fel på linan!..lr. mitt kastande....vad tror ni?

Håller med..    Har nog vid väldigt få tillfällen upplevt krokig lina under fiske..kanske en hård sjunklina som kan va lite dryg i början av fisket som jag haft den i ett knyte... 😁😎

Problemet med min ED som jag upplever krokig är själva skjutlinan som trasslar i första linföraren första 10 timmarna men linan blir bättre o bättre.. 

Jag rengör ofta mina linor men förvarar klumparna ihopknutna o ändå upplever jag inte linan krokig under fiske.. 

Därför skrev jag tidigare i tråden att linan rätar upp sig efter lite inkastande för de gör dom flesta helt nya linor... 

Anledning till min klumpförvaring är att de tar onödigt mkt plats att ha alla 250st klumpar fint upplindade.. 

IMG_20191004_184148.jpg

IMG_20191004_184120.jpg

Edited by Line-speed

Jag lovar! ..ingen av er kan kasta en lina orm.likt...dessutom överkörd!!! som jag..efter att linan LANDAT!...Jag har bildbevis åtminstone när den är i luften.;)

Jag "personligen"..tror..jag skriver det igen!..PERSONLIGEN!..att dom flesta inte har koll på hur en drar/nymfar in en lina/fluga/streamer RÄTT!..drar en linan FEL!...så tvinnar ni den.

Linan skall dras rakt emot kroppen...INTE sidledes!...med dragande hand...Dessutom så skall spö-hållar-handen,(med löpande lina)..INTE!!! STRYPA(motstånd)!! ..linan vid indragningen...gör ni det..så tvinnar ni linan..indragningen skall ha ett så löst motstånd som möjligt...när den dras in.

Jag har gjort fel..JA!..men nu är det inga problem.

Samtidigt så funderar jag!..Fiskar 2-hands..så letar efter den ultimata fluglinan för mitt kastande,,DEN SKALL KÄNNAS..RÄTT..i mitt kastande..det jag gör..så skall fluglinan göra detsamma...WOW!..Bryr jag mig om kastet lr. linan blir linan orm-likt? NÄÄÄ!..bara om den gör det kast efter kast. Gör jag fel?..lr. är det problem med linan?

Funderar inte alls om den slutligen korvar sig. ..upp till mig att korrigera. Att bara slänga ut en lina ..å hoppas på det bästa!..Är dumt.

Det linan gör....har en gjort före/ i regel...Sen tänk FISKE....så löser sig allt.:)

Vi fiskar trots allt för att fånga FISK...hur vi gör det,..kvittar egentligen.

10 minutes ago, Ismo said:

Samtidigt så funderar jag!..Fiskar 2-hands..så letar efter den ultimata fluglinan för mitt kastande,,DEN SKALL KÄNNAS..RÄTT..i mitt kastande..det jag gör..så skall fluglinan göra detsamma...WOW!..Bryr jag mig om kastet lr. linan blir linan orm-likt? NÄÄÄ!..bara om den gör det kast efter kast. Gör jag fel?..lr. är det problem med linan?

Funderar inte alls om den slutligen korvar sig. ..upp till mig att korrigera. Att bara slänga ut en lina ..å hoppas på det bästa!..Är dumt.

Det linan gör....har en gjort före/ i regel...Sen tänk FISKE....så löser sig allt.:)

Vi fiskar trots allt för att fånga FISK...hur vi gör det,..kvittar egentligen.

Vad för linklasser brukar du? 

22 hours ago, Ursut said:

1. Rio Gold.
2. Rio Grande.

riogold.png

Rio Gold.

Riogrande.png

Rio Grande.

SAED.png

Cortland Trout Boss.

Intressant 😀 Man kan koka upp vatten och sen efter en liten stund lägga ner linan och den blir rakare.

Just now Line-speed sa:

Vad för linklasser brukar du? 

Enhands!..."#5..i regel...Harr! .." # 8 Öring MAX!",...2-hands ..vad det blir....för FISKE ..situation...Men större fisk....lite längre kast.Lax/Öring..runt 9-10..bara för att underlätta kastandet.,,med större/tyngre flugor/lina.

Enkomt LAX!..sällan under #9 å fr. 13' ...å upp-över

Har nyligen bekanta mig med cortland short belly spey...    Första gången jag testar wf lina till tvåhands o käns som en väldigt lättfiskad tvåhandslina.. 

Fiskar nästan bara smålaxälvar här uppe i finnmark o tycker jag att skarven till skjutklumpen blev dryg när älven är 35m bred o man fiskar ut max 20m typ näst intill lika lång som klump o tafs är.. 

IMG_20190821_173048.jpg

Edited by Line-speed

Köpte nyligen här på nätet en GL Bullet klass 9 lina, vartlite förvånad när den kom på posten.

Linan var brun inte blå som den jag har sen tidigare och där kan vi snacka linminne.

Spände upp den ute på gården och den fick vara i sträck över natten, spolade på den på rullen, for till stugan och provkastade.

Herre Min jävlar, hivade ut ca 20 meter, på tre röda sekunder drog den i hop sig nästan halva linlängden, den sträckte ut och formligen studsade till baka.

Provade några kast till, med samma resultat, repade av linan från rullen, lindade upp den som man lindar upp ett lasso, gjorde en knut på linan och stoppade den i soppåsen😊

Som tur var att jag fick linan för en hundring ink frakt, så mitt tilltänkta fynd blev en stor flopp, å andra sidan frågade jag inte säljaren ngt, jag köpte den rätt av och trodde jag fyndad😂

Har en blå GL Bullet men den är klockren, det var en sån lina jag trodde jag köpte, men ack vad jag bedrog mig, men inget att gnälla över, men nu vet jag varför den var billig😂

GRUNDREGELN!..vad jag lärt mig genom åren är....Ju bättre kastare en är/blir..genom åren ...är.

Att!!..då kan en kasta en LÄTT!!..lina..BRA!!! å inte vice versa..bara "Ny-börjare"..kräver en tyngre lina..dom har helt enkelt inte TEKNIKEN...än...WOW!..det är sälj-taktik..ge dom tyngre lina...enkelt att sälja då.

15 minutes ago, Ismo said:

GRUNDREGELN!..vad jag lärt mig genom åren är....Ju bättre kastare en är/blir..genom åren ...är.

Att!!..då kan en kasta en LÄTT!!..lina..BRA!!! å inte vice versa..bara "Ny-börjare"..kräver en tyngre lina..dom har helt enkelt inte TEKNIKEN...än...WOW!..det är sälj-taktik..ge dom tyngre lina...enkelt att sälja då.

Då är vi av samma åsikt...  När ja kapar klumpar till en 5a så så ska dom väga helst 11g men ibland 12g.. 

Om de är blåsigt väder så har spöt mkt mer kraft o trycka linan igenom vinden med lättare lina.. 

Just därför jag gillar spön med känsla typ helios 3....men fiskar en hel även billigare spön pga att dom inte är extremt påkiga typ scierra o billigare modeller av Greys  Gr30.. 

Har ett gammalt Pro Level spö 3-4 8fot som jag aldrig kommer sälja...otroligt mjukt o skönt torrflugespö för sik...  👍

3 hours ago Line-speed sa:

Då är vi av samma åsikt...  När ja kapar klumpar till en 5a så så ska dom väga helst 11g men ibland 12g.. 

Om de är blåsigt väder så har spöt mkt mer kraft o trycka linan igenom vinden med lättare lina.. 

Just därför jag gillar spön med känsla typ helios 3....men fiskar en hel även billigare spön pga att dom inte är extremt påkiga typ scierra o billigare modeller av Greys  Gr30.. 

Har ett gammalt Pro Level spö 3-4 8fot som jag aldrig kommer sälja...otroligt mjukt o skönt torrflugespö för sik...  👍

Scierra?..Ursäkta om jag flinar...bland det sämsta spön(dock ej alla) jag testat..vette tusan vem dom är gjorda för.

Rättar mig lite med vad jag sa om lätt vs tung lina..när en blir bättre på att kasta!...så vill ej en ha..tung lina, inte att en ej kan kasta längre.

Känslan att kasta/kastandet ..har blivit bättre helt enkelt.

6 hours ago, Ismo said:

Scierra?..Ursäkta om jag flinar...bland det sämsta spön(dock ej alla) jag testat..vette tusan vem dom är gjorda för.

Rättar mig lite med vad jag sa om lätt vs tung lina..när en blir bättre på att kasta!...så vill ej en ha..tung lina, inte att en ej kan kasta längre.

Känslan att kasta/kastandet ..har blivit bättre helt enkelt.

Nu har vi verkligen inta samma åsikter.. 😂

Jag tycker scierra e absolut bland dom bästa spöna i billigare ändan av spön... 

Kan fiska alldeles utmärkt alla sorters kast med scierra men föredrar att gå o underhandskasta 95% av fisket.. 

Anledningen till att jag fiskar en hel del med billiga spön är att jag har med mig oftast mina två ivriga turkamrater, två siberian huskys.. Dom drar som idioter o speciellt nerför när dom känner att dom kan få upp farten lite.. 😬  Har synat marken otaliga ggr pga hala stena när dom drar men har ändå inte knäckt mer än kanske 4-5 spö på mina strapatser me hundarna.. Dyrt ändå... 🙈

Ang lätt lina sååå... Nu menar jag att spöt får mer kraft o blir mer hanterbar som typ tempoväxlingar eller behöver kasta genom vind... 

Här vid norska kusten är mycket vind mer regel än undantag så jag fiskar sällan spön under klass 7 men ibland 6a..   

Därför föredrar jag oftast underhandskast i fisket pga kraftiga vindar.. 

Kan säga att vindar är väldigt fostrande för kasttekniken o samtidigt som de kräver spön med känsla men ändå hyfsat med kraft när de behövs...     

Enligt specifikationsverket om man fiskar i kraftig medvind så måste spöt ha kraft o bilda en linbåge bakåt som då blir i kraftig motvind men ändå sen ha bra känsla att få laddning i klingan i kraftig medvind..

Nu vet jag ju inte hur du bedömer vilka spön e bra eller sämst..

Nästan alla dagens billigare spön gör jobbet o kastar oftast bra.....däremot med linor så är de faktiskt skillnaderna större att de är få linor som fungerar bra.   

De gäller bara o hitta spön som har bra känsla o hyfsat med kraft...påkiga spön går helt bort.. 

Du borde planera en fiskeresa hit upp till norska kusten nästa sommar så du får känna på att fiska på riktigt.  😁  Du kommer få helt nya utmaningar kastmässigt.. 

Funkar inte riktigt så här upp att man kan vänta på en bättre dag att fiska när de inte blåser för som e ganska få...

Edited by Line-speed

1 hour ago Line-speed sa:

Nu har vi verkligen inta samma åsikter.. 😂

Jag tycker scierra e absolut bland dom bästa spöna i billigare ändan av spön... 

Kan fiska alldeles utmärkt alla sorters kast med scierra men föredrar att gå o underhandskasta 95% av fisket.. 

Anledningen till att jag fiskar en hel del med billiga spön är att jag har med mig oftast mina två ivriga turkamrater, två siberian huskys.. Dom drar som idioter o speciellt nerför när dom känner att dom kan få upp farten lite.. 😬  Har synat marken otaliga ggr pga hala stena när dom drar men har ändå inte knäckt mer än kanske 4-5 spö på mina strapatser me hundarna.. Dyrt ändå... 🙈

Ang lätt lina sååå... Nu menar jag att spöt får mer kraft o blir mer hanterbar som typ tempoväxlingar eller behöver kasta genom vind... 

Här vid norska kusten är mycket vind mer regel än undantag så jag fiskar sällan spön under klass 7 men ibland 6a..   

Därför föredrar jag oftast underhandskast i fisket pga kraftiga vindar.. 

Kan säga att vindar är väldigt fostrande för kasttekniken o samtidigt som de kräver spön med känsla men ändå hyfsat med kraft när de behövs...     

Enligt specifikationsverket om man fiskar i kraftig medvind så måste spöt ha kraft o bilda en linbåge bakåt som då blir i kraftig motvind men ändå sen ha bra känsla att få laddning i klingan i kraftig medvind..

Nu vet jag ju inte hur du bedömer vilka spön e bra eller sämst..

Nästan alla dagens billigare spön gör jobbet o kastar oftast bra.....däremot med linor så är de faktiskt skillnaderna större att de är få linor som fungerar bra.   

De gäller bara o hitta spön som har bra känsla o hyfsat med kraft...påkiga spön går helt bort.. 

Du borde planera en fiskeresa hit upp till norska kusten nästa sommar så du får känna på att fiska på riktigt.  😁  Du kommer få helt nya utmaningar kastmässigt.. 

Funkar inte riktigt så här upp att man kan vänta på en bättre dag att fiska när de inte blåser för som e ganska få...

ABSOLUT! ..förstår dig..när jag testade Scierra! Det var slutet av - 90.talet tidigt 2000, en bit in......då var dom inte bra!..hade noll koll på när..VAR DU FÖDD DÅ?

En glömmer bort hur fort tiden går när en blir gammal..jag tänkte tebaks till tidigt 2000

Edited by Ismo

37 minutes ago, Ismo said:

ABSOLUT! ..förstår dig..när jag testade Scierra! Det var slutet av - 90.talet tidigt 2000, en bit in......då var dom inte bra!..hade noll koll på när..VAR DU FÖDD DÅ?

En glömmer bort hur fort tiden går när en blir gammal..jag tänkte tebaks till tidigt 2000

Testade lite scierra spön då på den tiden o då gillade jag inte heller dom, faktiskt riktigt påkiga på den tiden, tror de va Hywel Morgan som hade med nå finger i spelet.. 

Dom här senaste serierna som Mathias Lilleheim har tagit fram är riktigt bra men obetydligt tyngre än dyra premiumspön med fin balans så de märks inte att dom väger några gam mer....    Syftar på Salis o SRX V2 serien..  Har även Futuro serien 12,6 o 13 fot tvåhansspön som jag fiskar med här i mindre älvarna.. 

Jag har inte fyllt år sen jag va 15 men på pappret e jag tydligen strax 50 om ca3år 😋

12 hours ago, puoltsa19 said:

Köpte nyligen här på nätet en GL Bullet klass 9 lina, vartlite förvånad när den kom på posten.

Linan var brun inte blå som den jag har sen tidigare och där kan vi snacka linminne.

Spände upp den ute på gården och den fick vara i sträck över natten, spolade på den på rullen, for till stugan och provkastade.

Herre Min jävlar, hivade ut ca 20 meter, på tre röda sekunder drog den i hop sig nästan halva linlängden, den sträckte ut och formligen studsade till baka.

Provade några kast till, med samma resultat, repade av linan från rullen, lindade upp den som man lindar upp ett lasso, gjorde en knut på linan och stoppade den i soppåsen😊

Som tur var att jag fick linan för en hundring ink frakt, så mitt tilltänkta fynd blev en stor flopp, å andra sidan frågade jag inte säljaren ngt, jag köpte den rätt av och trodde jag fyndad😂

Har en blå GL Bullet men den är klockren, det var en sån lina jag trodde jag köpte, men ack vad jag bedrog mig, men inget att gnälla över, men nu vet jag varför den var billig😂

Prova att göra som jag skrev tidigare. Koka upp vatten låt svalna lite och ner med linan i vattnet.. låt den ligga där några minuter så ska du se att linan blir rakare.

27 minutes ago, Ola Mörrum said:

Prova att göra som jag skrev tidigare. Koka upp vatten låt svalna lite och ner med linan i vattnet.. låt den ligga där några minuter så ska du se att linan blir rakare.

Den linan är historia nu, påväg för destruktion i ngt värmeverk

13 hours ago puoltsa19 sa:

Har för mig att jag har kvar just en BLÅ Bullet..den är rätt bra..#8 ..den fiskar jag med än...:lol: